معاون سرمایهگذاری و گردشگری ادارهکل میراث فرهنگی استان اصفهان با بیان اینکه گردشگری کشاورزی زمینه را برای استفاده از محصولات بومی و ارگانیک فراهم میکند گفت: جامعه امروز در حال حرکت به سمت زندگی ماشینی و استفاده از محصولات غیرارگانیک است. از این رو میتوان استفاده از محصولات بومی را فرصتی برای گردشگری دانست. گردشگران همزمان با آشنایی با محصولات ارگانیک کشاورزی میتوانند از طبیعت و جامعه روستایی و زیباییهای آن استفاده کنند و از طرفی به وضعیت اقتصادی ساکنان بومی منطقه نیز کمک میشود.
وی ادامه داد: در هر جا که کشاورزی باشد گردشگری نیز میتواند رقم بخورد. استان اصفهان با توجه به تنوع محصولات کشاورزی و وسعت استان از این حیث ظرفیت بالایی دارد. اقلیم استان به گونهای است که هم در دل کویر و هم در کوهستانهای سرد و پربرف، شاهد حضور کشاورزان و برداشت محصولاتشان هستیم؛ حتی در بعضی از مناطق استان، برخی محصولات کشاورزی برند و معرف آن منطقه هستند که خوشبختانه تعداد این مناطق کم نیست. برای مثال انار شهرضا، خربزه گرگاب و سیب سمیرم نمونههایی هستند که در سطح کشور شناخته شدهاند. در سالهای قبل نیز جشنوارههایی برگزار شد که با استقبال خوب مردم همراه بود.
صادقی ضمن دعوت از صاحبان مشاغل مرتبط با کشاورزی به تلفیق الگوهای شغلی خود با گردشگری تصریح کرد: افرادی که در زمینه کشاورزی و دامپروری مشغول به فعالیت هستند اگر بتوانند خود را با رویکردهای گردشگرانه تطبیق دهند، کمک بزرگی را به توسعه گردشگری استان خواهند کرد. استان اصفهان ظرفیتهای بسیار بالایی در این حوزه از گردشگری را به خود میبیند.
وی اضافه کرد: با توجه به سیاستهای وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ گردشگری ارزش افزودهای برای کشاورزی است. صاحبان مشاغل مرتبط با کشاورزی مطمئنا همان رویکردهای قبلی خود را دنبال میکنند اما اگر بتوانند خود را با الگوهای گردشگرانه تطبیق دهند و کمی به کار خود توسعه بخشند، گردشگری را میتوانند به عنوان یک سود اضافی و ارزش افزوده همراه با خود داشته باشند.
معاون سرمایهگذاری و گردشگری استان اصفهان افزود: در سالهای گذشته صاحبان مشاغل کشاورزی که خواهان ارائه خدمات به گردشگران بودند، با موانع اداری متعددی روبرو بودند به گونهای که ترجیح میدادند از ارائه این خدمات دست بکشند امروز اما قوانین سختگیرانه و دست و پا گیر برداشته شده و افراد آسانتر از گذشته میتوانند مجوزهای لازم را از سوی وزارت میراث فرهنگی دریافت کنند.
وی خاطرنشان کرد: غالب مشاغل کشاورزی در روستاها هستند بنابراین صاحبان مشاغل کشاورزی میتوانند از منابع مالی در نظر گرفته شده برای توسعه گردشگری روستایی همچون وامهای با ۶ درصد سود که توجیه اقتصادی بالایی هم دارند، استفاده کنند. همچنین در صورتی که افرادی نیاز به مبالغ بالاتر داشتند، ما میتوانیم از طریق صندوق توسعه ملی کمکهای بیشتری را به دستشان برسانیم. بستههای تشویقی دیگری همچون معافیت ۱۰ ساله از پرداخت مالیات و دریافت مجوزهای لازم برای توسعه زیرساختهای زمینهای کشاورزی از جمله مسائل مربوط به سیستم آبرسانی، گازرسانی و برقرسانی باغها، مزارع و زمینهای کشاورزی از سوی وزارت میراث فرهنگی به داوطلبان داده میشود تا هر چه راحتتر به توسعه کسب و کار خود بپردازند.
صادقی با بیان اینکه اطلاعرسانیها باید قویتر صورت گیرد گفت: سال ۹۹ با شیوع بیماری کرونا آغاز شد و هنوز هم ادامه دارد و بسیاری از برنامههای میراث فرهنگی را به هم ریخت. با توجه به اینکه هنوز نمیتوانیم تاریخ دقیقی برای پایان بیماری اعلام کنیم بنابراین نیاز است خود را با شرایط موجود تطبیق دهیم و نگذاریم منابع و تاسیسات گردشگری استان نابود شوند. نیاز به تولید محتواهای قوی و جامع از هر منطقهای از استان امروز بیش از هر موقع دیگری احساس میشود. صدا و سیما و سایر رسانهها باید مردم را با گردشگری کشاورزی آشنا کنند و نمونههای موفق ایرانی و خارجی را معرفی کنند.
وی ادامه داد: هر ساله در مناطق مختلف شاهد برگزاری جشنوارههای مختلفی بودیم که متاسفانه امسال به دلیل شیوع کرونا تمامی آنها لغو شدند. بازگشت قدرتمند این جشنوارهها در دوران پساکرونا سبب رشد و پیشرفت چشمگیر گردشگری در حوزه کشاورزی خواهد شد. امیدواریم هر چه زودتر این بیماری از جامعه ما رخت بندد و بار دیگر شاهد رونق گردشگری در استان اصفهان باشیم.
انتهای پیام/