stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 14 May , 2024
  • کد خبر : 122899
  • 24 اردیبهشت 1399 - 10:35
2

بازار بورس خلاف جهت شنیده‌ها حرکت می‌کند

بازار بورس خلاف جهت شنیده‌ها حرکت می‌کند

ایسنا/قزوین مدیر شعب یکی از کارگزاری‌های بورس در استان قزوین گفت: بازار سرمایه بازاری است که مردم از حضور در آن ضرر نخواهند دید؛ ضرب‌المثلی در بورس وجود دارد و آن این است که بازار خلاف جهت شنیده‌ها حرکت می‌کند. در هفته‌های اخیر عنوان می‌شود که در بازار سرمایه حباب داشته و ریزش خواهد داشت که باید بگویم هیچ علائمی از ریزش وجود ندارد و بازار صعودی است.

قلم | qalamna.ir :

محمد شاهمحمدی، مدیر شعب یکی از کارگزاری‌های بورس در استان قزوین در گفت‌وگوی زنده ایسنتاگرامی با ایسنا قزوین، اظهار کرد: جامعه ما یک جامعه تورمی است بازار بورس تنها بازاری است که می‌توان با هر سرمایه‌ای وارد آن شد و حداقل مزیت آن برای افراد این است که از روند صعودی جا نمانند. با شرایطی که بازار سرمایه دارد پیشنهاد می‌کنم مردم در آن فعالیت داشته باشند.

وی ادامه داد: برای فعالیت در بازار بورس نیاز است مردم کد بورسی دریافت کنند که در گذشته کارگزاری‌ها کد بورسی صادر می‌کردند ولی درحال حاضر مردم باید در سامانه «سجام» ثبت‌نام کنند و بعد از دریافت کد ۱۰ رقمی، احزار هویت صورت گیرد و در مرحله پایانی برای دریافت نام کاربری و رمز عبور به کارگزاری‌ها مراجعه کنند. پس از طی این مراحل مردم می‌توانند در بازار سرمایه خرید و فروش داشته باشند.

این کارشناس در تشریح گام‌به گام دریافت کدبورسی گفت: مردم درابتدا بایستی از طریق سامانه سجام ثبت نام کنند که برای این امر اطلاعات هویتی و بانکی مورد نیاز است، پس از تکمیل این اطلاعات کد ۱۰ رقمی برای آنان پیامک خواهد شد؛ در گام دوم برای احراز هویت بایستی با کد ۱۰ رقمی، اصل شناسنامه و کارت ملی به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند که در حال حاضر به دلیل ازدحام بیش از حد جمعیت این مرحله به‌صورت غیر حصوری انجام می‌شود. در گام سوم بعد از احراز هویت کد بورسی طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت صادر می‌شود. در گام چهارم متقاضیان با کد بورسی و به همراه داشتن شناسنامه به دفاتر کارگزاری‌ها مراجعه کنند که بعد از ثبت‌نام در کارگزاری برای آنان نام کاربری و رمز عبور ارسال می‌شود که بعد از دریافت آن می‌توانند در بورس خرید و فروش داشته باشند.

تازه واردها از عرضه اولیه شروع کنند

وی با اشاره به اینکه افراد تازه ورود به بازار سرمایه می‌توانند از خرید عرضه‌های اولیه شروع کنند، بیان کرد: عرضه اولیه سهم‌ شرکت‌هایی است که می‌خواهند تازه وارد بازار بورس شوند؛ این سهم‌ها تقاضای زیادی دارند و از گذشته نیز این‌گونه بوده است، باید بگویم که رشد این سهم‌ها نسبت به بقیه سریع‌تر است.

شاهمحمدی تصریح کرد: مبلغ اولیه‌ای که مردم سرمایه‌گذاری می‌کنند باید مبلغی باشد که به آن نیاز ندارند در حقیقت سرمایه‌ بانکی آنان باشد که در قبال آن از بانک سود می‌گیرند و البته این سود برایشان اهمیتی نداشته باشد چون این سرمایه‌گذاری فراز و نشیب‌های زیادی دارد، به همین جهت از مبالغی شروع کنند که درصورت ضرر و زیان، زندگی آنان تحت تأثیر قرار نگیرد.

وی اظهار کرد: مردم می‌توانند از یک تا دو میلیون تومان سرمایه‌گذاری کرده و برای خود سبد معاملاتی یا همان پرتفوی درست کنند. تازه‌واردان به بازار سرمایه بدانند که اوایل ورود به بازار ضرر و زیان خواهند داشت بنابراین مبالغ سرمایه‌گذاری آن‌ها مبلغی باشد که در صورت ضرر برایشان اهمیتی نداشته باشند و در این مدت نیز آموزش دریافت کنند.

ورود به بازار سرمایه مستلزم آموزش است

این کارشناس افزود: متقاضیان ورود به بازار نیاز به آموزش‌های حرفه‌ای دارند نه شناخت مقدماتی؛ افراد با شرکت در دوره‌های آموزشی می‌توانند اطلاعات نحوه فعالیت و سرمایه‌گذاری در این بازار را با شرکت در دوره‌های آموزشی کسب کنند.

شاهمحمدی عنوان کرد: البته آموزش‌های مجازی برای فعالیت در بازار سرمایه وجود دارد ولی این آموزش‌ها کیفیت آموزش‌های حضوری را ندارد بنابراین پیشنهاد می‌کنم متقاضیان در دوره‌های حضوری شرکت داشته باشند؛ به نظر می‌رسد کلاس‌های حضوری از ۲ هفته آینده تشکیل شود.

وی بیان کرد: منابع خوبی در خصوص زمینه‌های تحلیلی در بازار وجود دارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر منابع خاصی را نمی‌توانم معرفی کنم ولی هر آنچه می‌خواهند روی سایت سازمان بورس و دیگر سایت‌های اقتصادی وجود دارد.

توصیه برای‌ تازه کارها

این کارشناس تأکید کرد: توصیه می‌کنم دوستانی که اطلاعات کافی ندارند از مشاوران کارگزاری‌ها استفاده کرده و یا سرمایه‌گذاری خود را در صندوق‌های سرمایه‌گذاری داشته باشند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری متشکل از سرمایه‌های خُرد است که کارشناسان صندوق‌ها روی آن کار می‌کنند و سرمایه‌گذاران در صندوق‌ها نیز به نسبت سرمایه خود در سوددهی سهیم می‌شوند.

وی ادامه داد: رفتار هیجانی مردم در بازار باعث افزایش کاذب برخی از قیمت‌ها خواهد شد؛ اگر اطلاعات و شناخت مردم از شرکت‌ها بیشتر شود از این رفتارهای هیجانی جلوگیری خواهد شد.

درباره آزادسازی سهام عدالت

شاهمحمدی در پاسخ به سوال یکی از مخاطبان حاضر در این گفت‌وگوی زنده مبنی بر آزادسازی سهام عدالت گفت: من به شخصه روش مستقیم را توصیه می‌کنم و در مورد غیرمستقیم اطلاعاتی ندارم، در روش مستقیم سهام عدالت افراد ۲ ماه بعد در سبد معاملاتی آن‌ها قرار می‌گیرد و می‌توانند معامله کنند.

وی اضافه کرد: برای انتخاب روش مستقیم مردم بایستی وارد سامانه سهام عدالت شوند و در صفحه نخست تغییر آزادسازی از روش مستقیم را انتخاب کنند. مردم اگر کدبورسی نداشته باشند نمی‌توانند روش مستقیم انتخاب کنند به همین جهت ابتدا بایستی کد بورسی دریافت و سپس روش مستقیم را انتخاب کنند.

مرقب مشاوران کاذب باشید

این کارشناس هشدار داد: مشاوران کاذب در بازار زیاد هستند پیشنهاد می‌کنم افراد سرمایه‌گذاری منطقی داشته باشند. واقعیت امر این است بسیاری از سهم‌ها تحت تأثیر هیجانات در حباب قیمتی قرار دارد. ولی در عین حال شرکت‌های نیز وجود دارد که فاقد این حباب هستند که با شناخت آنان می‌توان سرمایه گذاری خوبی را انجام داد.

شاهمحمدی در توصیه به سرمایه‌گذاران گفت: بازار سرمایه بازاری است که مردم از حضور در آن ضرر نخواهند دید ولی توصیه و تأکید می‌کنیم افراد بدون اطلاع وارد بازار سرمایه نشوند؛ در حال حاضر هیجان بازار موقت است؛ یک ضرب‌المثلی در بورس وجود دارد و آن این است که بازار خلاف جهت شنیده‌ها حرکت می‌کند. در هفته‌های اخیر عنوان می‌شود که در بازار سرمایه حباب داشته و ریزش خواهد داشت که باید بگویم هیچ علائمی از ریزش وجود ندارد و بازار صعودی است.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.