مرضیه فرشاد ، اظهار داشت: سازمان بهزیستی در راستای شعار امسال پروژههای بزرگی را در دستور کار دارد که ایجاد مراکز «مثبت زندگی» در محلات از جمله آنها است و در این مراکز ۲۲ خدمت بهزیستی به بخش خصوصی سپرده میشود.
وی با اشاره به غربالگری ژنتیکی خانوادههای دارای بیش از ۲ معلول در استان در سال ۹۸ افزود: همچنین قرار است امسال به تمام خانوادههایی که ۲ معلول دارند خدمات غربالگری و مشاوره ژنتیکی ارائه کنیم که هزینه و انرژی زیادی میطلبد چون تعداد این خانوادهها در استان زیاد است.
مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به ارائه آموزشهای مهارتهای زندگی و پیش از ازدواج در فرهنگسراهای شهرداری در محلات اصفهان ادامه داد: در بخش خدمات حمایتی به طور مستقیم با مددجو ارتباط داریم اما خدمات بخش تخصصی را با همکاری شهرداری در مناطق مختلف ارائه میکنیم.
وی گفت: در پیشگیری از تنبلی چشم کودکان ۳ تا ۶ سال چون نمیتوانیم مانند سالهای گذشته این اقدام را از مهدکودکها آغاز کنیم، زمان آن را از آبان به تیرماه منتقل کرده و حدود ۳ هفته است که این کار را آغاز کردهایم. همچنین از سال گذشته و با همراهی شهرداری نسبت به ورود تسهیلگران و آموزش در محلات اقدام کردیم.
فرشاد با اشاره به وضعیت معتادان متجاهر در اصفهان و راهاندازی مراکز ماده ۱۶ بیان کرد: تا زمانی که زیرساختها آماده نشود وزارت رفاه مجوز ورود بهزیستی را نمیدهد اما با همکاری شهرداری و شورای شهر ۱۲۰ نفر فعلاً در مراکز ماده ۱۶ اقامت دارند و اگر زیرساخت اقامتی دوم برای آنها فراهم شود ۱۰۰ نفر دیگر را پذیرش خواهیم کرد.
وی درباره مناسبسازی معابر شهری برای معولان تصریح کرد: بنا بر گزارش معلولان تقریباً ۶۰ درصد معابر نیازمند مناسبسازی که در اختیار شهرداری اصفهان بوده مناسبسازی شده و امیدوارم این میزان به زودی به ۱۰۰ درصد معابر برسد.
مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به فعالیت ۷۴ مرکز توانبخشی در اصفهان تصریح کرد: توسعه این مراکز برای پذیرش بیماران اوتیسم در دست اقدام است و امیدوارم به زودی با درخواست ما از تهران برای ایجاد مرکز شبانهروزی بیماران اوتیسم در شهر اصفهان موافقت شود. همچنین در سال گذشته ۱۲۹ واحد مسکونی به خانوادههای دارای ۲ معلول اصفهانی واگذار کردیم و اگر پروژه هسا در فولادشهر به سرانجام برسد ۱۳۰ واحد دیگر نیز به خانواده معلولان استان اختصاص مییابد.
به گفته وی، ۱۹۶ مرکز در حوزه اجتماعی شامل ۱۳۰ مهدکودک، همچنین ۲۰ کلینیک مددکاری اجتماعی، ۱۶ مرکز شبانهروزی در قالب خانه کودک و نوجوان و زیرمجموعههای اورژانس اجتماعی در شهر اصفهان فعالیت میکند.
مشکلات اورژانس اجتماعی در اصفهان
فرشاد با بیان اینکه تنها یک مرکز اورژانس اجتماعی سطح یک در شهر اصفهان فعالیت میکند، اضافه کرد: ۱۸ مرکز دیگر استان سطح ۲ یا سطح ۳ هستند. زمانی که کودکآزادی یا اقدام به خودکشی اتفاق میافتد به مداخله فوری نیاز است اما ماشینهای اورژانس اجتماعی اجازه استفاده از چراغ گردان، خطوط بیآرتی و رد شدن از چراغ قرمز را ندارد و اورژانس اجتماعی با تأخیر سر صحنه میرسد.
وی با بیان اینکه تنها یک مرکز رسمی در حوزه کار کودک و خیابان در شهر اصفهان فعالیت میکند، افزود: البته با هر سازمان مردمنهاد فعال در این حوزه که مورد تأیید استانداری باشد همکاری میکنیم و تلاش کردهایم وضعیت این کودکان را کنترل کنیم.
مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه در سال گذشته از کل استان ۶ هزار و ۵۰۰ تماس با شماره ۱۲۳ اورژانس اجتماعی اصفهان برقرار شد، ادامه داد: این در حالی است که تنها در ۳ ماهه نخست سال ۹۹ تعداد ۸ هزار و ۵۰۰ تماس داشتیم که علت این افزایش، شیوع بیماری کرونا، افزایش تعداد اپراتورها و افزایش ۳۰ درصدی زمان شیفت آنها بوده است.
وی با اشاره به فعالیت خانه امن ویژه زنان خشونتدیده خانگی، مرکز بازپروری ویژه زنان آسیبدیده اجتماعی، خانه سلامت روزانه و شبانهروزی، مرکز حمایتهای روانی و اجتماعی دختران و پایگاههای ارزنان و حصه گفت: این مراکز زیرمجموعه اورژانس اجتماعی سطح یک ما است که در شهر اصفهان قرار دارد. همچنین ۳ واحد سیار اورژانس اجتماعی در شهر اصفهان خدمترسانی میکنند.
فرشاد با اشاره به فعالیت ۱۳ گروه همیار سلامت روان در محلات اصفهان از شهرداری درخواست کرد برای اختصاص مکان به این گروهها با بهزیستی همکاری کند.
وی خاطرنشان کرد: در شهر اصفهان ۵۵ واحد خدمات درمان و کاهش آسیبهای اعتیاد و ۱۴۶ مرکز مشاوره خصوصی فعالیت میکنند. همچنین در خانه مستقل پسران در شهرک امیرحمزه پسرانی که از مراکز شبانهروزی بهزیستی ترخیص میشوند اما هنوز آمادگی ورود به اجتماع را ندارند زندگی میکنند.
مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با گلایه از نسبت معکوس تعداد وظایف بهزیستی و میزان منابع مالی اختصاصیافته به آن اظهار داشت: به همین دلیل برای انجام وظایف خود به سراغ مردم، خیران و شهرداریها رفتهایم.
وی افزود: در گذشته در پایانههای مسافربری کاوه و صفه اصفهان پایگاه مددکاری داشتیم اما به دلیل کمبود نیروی انسانی و عدم ارائه گزارشهای درست این دو مرکز تعطیل شده بود. با اصرار رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر پایگاه ترمینال کاوه دوباره فعال شد و اگر به حدنصاب ارائه خدمات رسید، پایگاه صفه را نیز فعال خواهیم کرد.
فرشاد با تأکید بر فرهنگسازی درباره کودکان کار ادامه داد: مردم نباید کودکان کار را با دادن پول به آنها بیشتر در خیابان نگه دارند و این کودکان باید به تنها سمن رسمی و قانونی در این زمینه (موسسه سرمد) هدایت شوند.
وی درباره کارآفرینی برای زنان سرپرست خانوار گفت: اگر زن سرپرست خانوار از هیچ حمایت اجتماعی برخوردار نباشد در برخی موارد اشتغال او باعث آسیب به فرزندان میشود و در این موارد، برقراری مستمری مطلوبتر است اما کارآفرینی برای زنان سرپرست خانوار در کل اقدام خوبی است.
مدیرکل بهزیستی استان اصفهان بیان کرد: بسیاری از زنان سرپرست خانوار به دلیل اینکه شغل و درآمد دارند نیازمند هیچ خدماتی نیستند، اما هیچ آمار دقیقی از زنان سرپرست خانوار نیازمند خدمات در اصفهان نداریم. در استان حدود ۹ هزار و ۴۰۰ زن سرپرست خانوار از بهزیستی و ۷۰ هزار نفر از کمیته امداد امام خمینی(ره) خدمات میگیرند اما برخی اصلاً برای گرفتن خدمت مراجعه نکردهاند و جزء این آمار نیستند.
وی تصریح کرد: پرداخت مستمری و تسهیلات ۴ درصدی با بازپرداخت ۷ ساله برای راهاندازی مشاغل خانگی، خویشفرمایی یا کارفرمایی از جمله خدماتی است که به زنان سرپرست خانوار ارائه میشود.
فرشاد با تقدیر از شهرداری و بسیج برای ضدعفونی کردن مراکز تحت پوشش بهزیستی در اصفهان اضافه کرد: بهزیستی خدمات متعددی ارائه میدهد اما متأسفانه با اینکه در اصفهان حجم کار مردم و مسئولان، نیروی انسانی و منابع، مسئولیتپذیری و احساس تعلق به شهر از بسیاری از شهرها و استانها بیشتر است اما برخی پیچیدگیهای اداری و مدیریتی مانع انجام برخی اقدامات و یا دوبارهکاریها شده است که امیدوارم این موضوع اصلاح شود.
وی خاطرنشان کرد: رویکردی که در گذشته درباره ایجاد خانههای سالمندان وجود داشت تغییر کرده و بهجای ایجاد مراکز بزرگ با جمعیت زیاد به سمت ایجاد خانههای کوچک سالمندی با حداکثر ۵ تا ۱۰ سالمند میرویم.
مدیرکل بهزیستی استان اصفهان درباره حمایت از معلولان گفت: در بند پایانی قانون جامع حمایت از حقوق معلولان که در سال ۱۳۸۱ تصویب شد آمده که اجرای قانون منوط به تأمین منابع مالی است و به این ترتیب هرجا منابع مالی اختصاص نیافته قانون نیز اجرا نشده است، اما در اردیبهشت ماه ۹۷ این بند حذف شد و به این ترتیب هر دستگاهی که نام آن در این قانون آمده باید منابع مالی مربوطه را تأمین و نسبت به انجام وظایف خود اقدام کند.