محمد اعتدادی در ارتباط با آمادگی زیرساختهای الکترونیک آموزشی برای برگزاری کلاسها به صورت مجازی اظهار داشت: با توجه به تجربه اسفند ماه گذشته تا پایان خرداد تا حدود زیادی ظرفیت برگزاری غیرحضوری کلاسها ایجاد شده است و تصور نمیشود که مشکل خاصی داشته باشیم.
وی با اشاره به نرمافزارهای موجود برای ارتقا سطح آموزش به صورت مجازی بیان کرد: کتابخانه تعاملی (همراه مهربان) جهت استفاده دانشآموزان در دوره ابتدایی و بهروزرسانی این نرمافزار با بارگذاری انیمیشنهای مهارتهای زندگی، ۴۰۰ جلد کتاب داستان، زندگینامه دانشمندان بزرگ، آموزشهای لازم برای مبارزه با کرونا و مجلات رشد از زیرساختهای الکترونیک آموزشی برای سال آینده است.
مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: تهیه محتوای آموزشی توسط معلمان و بارگذاری در شبکه شاد و ای آر پی، آموزش از طریق رسانه ملی جهت ارائه محتوای آموزشی به دانشآموزان، توانمندسازی نیروی انسانی، بررسی وضعیت دسترسی دانشآموزان و معلمان به آموزش مجازی، تهیه درسنامه و فایل صوتی جهت آموزش و غیره، از دیگر مواردی است که برای زیرساختهای الکترونیک آموزش میتوان به آن اشاره کرد.
وی با اشاره به بهرهمندی از شبکه شاد در آموزشهای مجازی بیان کرد: ادارات و مدارس در سیستم شاد تدابیر لازم را جهت آموزشهای مجازی دانشآموزان اندیشیدهاند و همچنین مشکلات این شبکه نسبت به سال قبل به نحو چشمگیری کاهش یافته است و امیدواریم بستر اینترنت رایگان برای معلمان و دانشآموزان و نیز پهنای باند جهت استفاده و بهرهمندی دانشآموزان فراهم شود.
اعتدادی با بیان اینکه محتوای آموزشی “قصههای شهر من” با رویکرد تقویت مهارت خوانداری دانشآموزان پایه اول به مناطق و نواحی مختلف استان ارسال میشود، تصریح کرد: این محتوا در راستا اهداف دوره ابتدایی، تحقق هدف فراساحتی در زمینه کسب مهارتهای نوشتاری، شفاهی، ادراکی و تولیدی زبان و آمیختگی آن با مفاهیم و اصول شهروندی، حل مسائل، تحلیل موقعیتهای پیچیده و رفع نیازهای دانشآموزان در زندگی است. همچنین غنیسازی اوقات فراغت دانشآموزان پایه اول در شرایط کنونی و شیوع ویروس کرونا را نیز مدنظر دارد.
وی افزود: با توجه به نقش اهمیت داستان در زندگی کودکان و تاثیر آن بر رشد مهارتهای کلامی، پرورش خلاقیت و قوه تخیل و تلطیف عواطف آنان و بهرهگیری از کلماتی که دانشآموزان تا پایان اسفندماه قادر به خواندن و نوشتن آن میباشند، محتوای آموزشی الکترونیکی تحت عنوان “قصههای شهر من” تولید و در اختیار دانشآموزان قرر میگیرد.
مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه زیرساختهای لازم برای آموزش مجازی نسبت به گذشته آمادهتر است، اظهارداشت: با توجه به اینکه در سال گذشته جشنواره برترین اجرا در فضای مجازی، جشنواره راهبری و کیفیت بخشی به آموزش در فضای مجازی و نیز دهمین جشنواره استانی جابرابنحیان و فرصتهای متنوع یادگیری در فضای مجازی برگزار شد و نظارت بر روند اجرایی فعالیتها در مراکز دبستان و پیشدبستان در این بستر صورت گرفت، شرایط جهت انجام بسیاری از فعالیتها فراهم شده و در مجموع میتوان گفت که نسبت به قبل زیرساختها و آمادگی لازم جهت این امر مهیا شده است و همکاران خود را برای ارائه آموزش با کیفیت با وجود ویروس کرونا آماده میکنند.
وی با اشاره به مشکلات موجود برای برگزاری کلاسها به صورت مجازی عنوان کرد: عدم دسترسی بعضی روستاها به اینترنت و سرعت پایین آن در برخی نقاط از مهمترین مشکلات است که درحال رایزنی با مخابرات در این باره هستیم و امیدواریم که با همکاری تمام دستگاهها این مشکل حل شود و همچنین بیسوادی برخی از اولیا و عدم آشنایی با سوادرسانهای و عدم آشنایی بعضی از کارکنان با نرمافزارهایی که هنوز عمومیت نیافته است از دیگر مسائل مربوط به آموزشهای مجازی است.
اعتدادی افزود: عدم وجود اعتبارات کافی برای توانمندسازی و ساخت فیلمها و انیمیشنهای آموزشی متناسب با ویژگیهای سنی دانشآموزان، عدم دسترسی تعدادی از دانشآموزان در مناطق محروم و حاشیهای به آموزش مجازی به دلایل مختلف به ویژه نداشتن موبایل، تبلت اندرویدی و رایانه و عدم بضاعت مالی و وضعیت اقتصادی نامناسب تعدادی از دانشآموزان با توجه به شرایط موجود برای خرید بستههای اینترنت و هزینههای مرتبط با آن از دیگر مواردی است که در این حوزه وجود دارد و امیدواریم که توسط خیران یا دولت به گونهای حل شود.
وی در ارتباط با مشکلات آموزشی برای دانشآموزان دارای شرایط ویژه بیان کرد: وجود دانشآموزان دیرآموز یا با نیاز ویژه در کلاسهای درس و لزوم برخورداری آنها از آموزش حضوری و اختصاصی از مشکلاتی است که نیازمند برنامهریزی است.
مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اقدامات لازم جهت برگزاری هرجه بهتر کلاسها به صورت مجازی تصریح کرد: توانمندسازی و بهسازی نیروی انسانی اعم از معلمان، کادر اجرایی، اولیا و دانشآموزان جهت ارتقا سواد رسانهای، تهیه محتوای آموزشی، تخصیص اعتبار جهت پوشش حداکثری دانشآموزان برای آموزش مجازی و حل مشکل دانشآموزان و معلمان و همچنین فراهم نمودن امکانات و زیرساختهای لازم جهت بهرهمندی از آموزش مجازی در مدارس از راههایی است که با استفاده از آن میتوان به برگزاری هرچه بهتر کلاسهای مجازی کمک کرد.