stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 30 April , 2024
  • کد خبر : 151069
  • 06 مرداد 1399 - 15:16
1

سمنان در منطقه قرمز مصرف برق قرار گرفت

سمنان در منطقه قرمز مصرف برق قرار گرفت
قلم/ سمنان- بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، سمنان به همراه 13 استان دیگر کشور در منطقه قرمز نقشه مصرف برق قرار گرفت.
قلم | qalamna.ir :

براساس این گزارش امروز ششم مرداد، ۱۴ استان و سه کلانشهر در منطقه قرمز و پنج منطقه و ۲ کلانشهر در منطقه زرد نقشه مصرف برق قرار گرفتند.

سمنان و استان‌های خراسان رضوی، یزد، فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی، همدان، قزوین، کرمانشاه، زنجان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و کلانشهرهای مشهد، شیراز و اصفهان در منطقه قرمز نقشه مصرف برق قرار گرفته‌اند.

 

لزوم صرفه‌جویی ۱۰ درصدی مردم استان سمنان در مصرف برق

این مساله چندان دور از انتظار نبود، مردم استان سمنان در ۳۱ خرداد رکورد بیشترین میزان مصرف برق در سال جاری را زدند و پیک مصرف برق در این استان از اوج مصرف سال ۹۸ هم فراتر رفت. مسوولان امر نیز، چندین بار نسبت به افزایش چشمگیر مصرف برق در پی گرم شدن هوای استان سمنان هشدار داده بودند.

بنا بر اظهار نظر مدیرکل هواشناسی استان سمنان، دمای هوای استان در دهه اول مرداد ۹۹ بین ۳۵ تا ۴۴ درجه سانتیگراد در نوسان است و مردم با توجه این مساله علاوه بر مدیریت مصرف، صنعت برق را در خدمت رسانی یاری دهند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان سمنان به ضرورت همکاری تمام مشترکان برق استان سمنان برای گذر از اوج مصرف تابستانی، خاطر نشان کرد: گذر موفق از اوج مصرف تابستان و پیشگیری از مدیریت اضطراری، با صرفه‌جویی ۱۰ درصدی مشترکان در مصرف برق در دهه اول مرداد محقق می‌شود.

سید محمد موسوی زاده با عنوان این که ۳۰ درصد بار مصرفی اشتراک های خانگی استان سمنان سرمایشی است، اظهار داشت: در حال حاضر به نسبت مدت مشابه سال قبل، حدود پنج درصد رشد مصرف و بیش از پنج درصد رشد دوره اوج در استان ثبت شد.

وی تصریح کرد: به منظور مشارکت ۱۰ درصدی مشترکان برق برای مدیریت مصرف برق، لازم است تا با استفاده از دور کند کولر آبی، تنظیم دمای کولرهای گازی بین ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتی گراد، استفاده نکردن از لوازم برقی پرمصرف در ساعت های اوج بار و خاموش کردن لامپ های اضافی و غیرضروری اقدام کنند.

 

کاهش ساعت کار دستگاه‌های اجرایی استان سمنان

در روزهای گذشته زمانی که سمنان در تقسیم‌بندی مصرفی شرکت توانیر جزو استان‌های قرمز قرار گرفت، بنا به تصمیم و ابلاغ استانداری، ساعت کاری ادارات این استان به مدت یک ساعت کاهش یافت.

در این باره، حجت یحیایی سخنگوی استانداری سمنان گفت: ساعت کار اداره‌ها و دستگاه‌های اجرای استان از سه شنبه ۳۱ تیر گذشته به مدت ۲ هفته کاهش یافت.

وی ابراز داشت: با توجه به اعلام کارشناسان سازمان هواشناسی مبنی بر افزایش دمای هوا در اکثر نقاط کشور و همزمانی آن با افزایش رطوبت در مناطق جنوبی و شمالی کشور که در نتیجه منجر به افزایش بار شبکه و میزان استفاده از وسایل سرمایشی می‌شود هم چنین نظر به مکاتبه بین وزیران نیرو و کشور و دستور وزیر کشور مبنی بر همکاری با شرکت های برق منطقه ای و توزیع نیروی برق ساعت کار اداره‌های استان کاهش یافت.

وی بیان کرد: بر اساس دستور استاندار سمنان و ابلاغ رسمی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری سمنان، ساعت کار اداره‌ها و دستگاههای اجرایی این استان از سه‌شنبه سی و یکم تیر جاری به مدت ۲ هفته از ساعت ۷:۳۰ لغایت ۱۳:۳۰ تعیین می‌شود.‌

بر اساس گزارش مرکز دیسپاچینگ فوق توزیع معاونت بهره برداری شرکت برق منطقه ای سمنان، اوج توان مصرف برق در استان سمنان در روز شنبه سی‎‌ام خرداد معادل ۶۰۲.۴ مگاوات ثبت شد که این رقم ۱۳ مگاوات بالاتر از اوج مصرف سال گذشته است که در سی ام تیر ۹۸ ثبت شد.

حدود ۴۰۰ هزار مشـترک برق از خـدمات شرکت توزیع نیروی برق استان سمنان بهره‌مند هستند که ۷۶.۵ درصد مشترکان استان در تعرفه خانگی، ۵.۹ درصد عمومی، ۱.۷ درصد کشاورزی ، ۱.۳ درصد صنعتی ، ۱۴ درصد تجاری و بقیه هم مربوط به بخش روشنایی معابر است.

برق در استان ۵۲ درصد در بخش صنعت و ۱۹ درصد در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که حدود ۲۲.۷ درصد بیشتر از میزان میانگین مصرف این بخش در کشور است.

به ازای هر درجه گرم‌شدن هوا، حدود ۱۰ مگاوات مصرف برق در استان سمنان افزایش می یابد و بررسی‌ها نشانگر آن است که با هر یک درجه افزایش دما، یک‌هزار و ۵۰۰ مگاوات مصرف برق کشور بیشتر می‌شود که با در نظر گرفتن گرم تر شدن دمای کشور در این هفته، به احتمال زیاد باید شاهد افزایش بین ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار مگاواتی مصرف برق بود.

مشترکان در مناطق یاد شده می‌توانند با کاهش تنها ۱۰ درصدی مصرف برق خود، به وضعیت سبز مصرف بازگشته و امکان بهره‌مندی همه مردم به‌ویژه هموطنان ساکن در مناطق جنوبی از برق را فراهم کنند.

به این منظور رعایت نکات ساده مدیریت مصرفی مانند تنظیم کولرهای گازی روی دمای ۲۴ درجه و استفاده از دور کند کولرهای آبی در ساعت‌های گرم روز که به صورت فوری نیز قابل اجراست، می‌تواند در پیوستن مناطق قرمز به سبز و برخورداری از برق پایدار تاثیر بسزایی داشته باشد.

همچنین نقشه برق امروز تا ساعت ۱۲ ظهر نشانگر آن است که استان‌های خراسان جنوبی، هرمزگان، منطقه شمال کرمان، لرستان و البرز و کلانشهرهای تهران و اهواز در محدوده زرد مصرف قرار دارند.

برپایه این گزارش، هموطنان ساکن در این مناطق نیز می‌توانند تنها با کاهش ۵ درصدی مصرف برق خود، در بازگشت به وضعیت سبز تاثیری فوری داشته باشند.

عدم استفاده از وسایل پرمصرف مانند ماشین‌های لباسشویی و ظرفشویی، اتو و جاروبرقی در ساعات پیک شبکه از دیگر راهکارهای کاهش مصرف برق به‌شمار می‌رود.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.