stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۶ آذر , ۱۴۰۳ Tuesday, 26 November , 2024
  • کد خبر : 154779
  • 18 مرداد 1399 - 14:08
3
وزیر راه و شهرسازی:

۸ هزار کیلومتر راه شریانی کشور در سه ماهه نخست امسال ترمیم شد

۸ هزار کیلومتر راه شریانی کشور در سه ماهه نخست امسال ترمیم شد
قلم/اصفهان_ وزیر راه و شهرسازی در آیین افتتاح و بهره‌برداری از قطعه سوم باند دوم محور نایین - انارک - خور - طبس در جمع خبرنگاران از ترمیم هشت هزار کیلومتر از راه‌های شریانی کشور در سه ماهه نخست سال جاری خبر داد.
قلم | qalamna.ir :

وزیر راه و شهرسازی در آیین افتتاح و بهره‌برداری از قطعه سوم باند دوم محور نایین – انارک – خور – طبس در جمع خبرنگاران از ترمیم هشت هزار کیلومتر از راه‌های شریانی کشور در سه ماهه نخست سال جاری خبر داد.

محمد اسلامی با اشاره به اراده دولت برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل کشور گفت: توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در سه مرحله اساسی در دست اقدام است که نخستین مرحله آن، توسعه آزادراه‌هاست.

وی ادامه داد: اکنون ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر آزادراه در کشور وجود دارد و تا پایان دولت روحانی ۵۱۸ کیلومتر دیگر نیز به این رقم اضافه می‌شود.

اسلامی افزود:. فوری‌ترین آزادراه، آزادراه کنارگذر شرقی اصفهان است که تاثیر بسزایی در کنترل ترافیک کریدور شمال- جنوب در ناحیه مرکزی کشور خواهد داشت و گشایش بزرگی در تردد مردم استان‌های جنوبی و شمالی اصفهان ایجاد می‌کند. 

وی با بیان تاثیر مهم افتتاح این آزادراه در صرفه‌جویی سوخت و زمان سفر گفت: کنارگذر شرقی اصفهان از طرح‌هایی است که بسرعت در مدار قرار خواهد گرفت و در هفته‌های آتی توسط رییس جمهوری بصورت ویدئو کنفرانس افتتاح می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی، محور دیگر توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل کشور را احداث بزرگراه‌ها اعلام کرد و گفت: تاکنون سالی ۸۰ کیلومتر به بزرگراه‌های کشور اضافه کرده‌ایم و امروز ۴۰ کیلومتر از جاده کریدور نایین به طبس افتتاح شد که ۳۰ کیلومتر آن پیشتر افتتاح شده بود و بهره‌برداری از بقیه این بزرگراه نیز در دستور کار است و مناقصه قطعه جدید آن برگزار و پیمانکارش هم انتخاب شده است. 

اسلامی، راه‌آهن را محور سوم توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل کشور دانست و افزود: طرح‌های مربوط به این محور نیز در دست توسعه قرار دارد و اکنون جمع خطوط اصلی و فرعی راه‌آهن کشور ۱۴ هزار کیلومتر است و هزار و ۴۰۰ کیلومتر خط اصلی و هزار و ۲۰۰ کیلومتر خط فرعی نیز تا پایان سال آینده به این رقم افزوده خواهد شد.

وی ادامه داد: در این برنامه ۳ استان دیگر یعنی اردبیل، کردستان و آذربایجان شرقی(از مسیر جدید) به راه آهن سراسری متصل می‌شوند.

اسلامی تاکید کرد: نکته مهم این است که توانسته‌ایم سهم راه‌آهن را در حمل و نقل بار کشور افزایش دهیم، بطورریکه نسبت به سال ۹۷ شاهد ۲ درصد افزایش حجم بار جابه‌جا شده توسط راه‌آهن هستیم.

عضو کابینه دوازدهم با بیان اینکه باری که اکنون در جاده‌های کشور جابه‌جا می‌شود، بطور متوسط ۲ میلیون تُن در روز است، گفت: این بار سنگینی است که نشان از حجم فعالیت اقتصادی کشور دارد.

وی ادامه داد: باید خدا را شکر کنیم و قدردان تولیدکنندگان کشور باشیم که در بخش‌های مختلف این تولیدات را انجام می‌دهند و باید زیرساخت‌های حمل و نقل را هم متناسب با این میزان حجم جابه‌جایی بار توسعه دهیم. 

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: بیش از ۱۲ هزار کیلومتر از راه‌های کشور در اثر سیل‌های سال گذشته آسیب دید و بیش از ۷۰۰ دهنه پُل منهدم شد یا آسیب جدی دید. 

وی افزود: همکاران ما در راهداری‌های کشور با زحمت و تلاش شبانه‌روزی این جاده‌های آسیب دیده  را ترمیم کردند.

اسلامی افزود: در سه ماهه نخست امسال هشت هزار کیلومتر از راه‌های شریانی کشور ترمیم شد و نهضت بهسازی آسفالت و ترمیم‌ها در حال انجام است.

وی در پایان با اشاره به طرح “ابرار” گفت: از مرداد پارسال ظرف یک سال ۲ هزار و ۴۵۰ کیلومتر راه روستایی آسفالته به راه‌های کشور اضافه شد و تا پایان دولت، سه هزار و۵۰۰ کیلومتر دیگر نیز به این راه‌ها اضافه می‌شود.

عملیات آسفالت محور اردستان- اصفهان آغاز شد

وزیر راه و شهرسازی در آیین آغاز این طرح گفت: آسفالت محور اردستان- اصفهان بسیار حایز اهمیت است زیرا محور اصلی به شمار می‌رود اما یک بانده بودن و نقاط حادثه‌خیزی که به خاطر هندسه راه وجود داشت و قوس‌های عمودی و افقی آن، خود به خود نیاز به ترمیم احساس می‌شد.

وی افزود: بهترین کار این بود، باند دوم اجرا و مسیر به بزرگراه تبدیل شود که این اقدام صورت گرفت و از همه مهم‌تر واریانت است که طول مسیر را کاهش داده و ایمنی، سرعت مطمئنه، کاهش مدت سفر و کاهش مصرف سوخت از مزیت‌های اجرای آن به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: ظرف مدت سه ماه کار این طرح تمام می‌شود و زیر بار ترافیک می‌رود و بخش باقی مانده نیز تا پایان سال تکمیل می‌شود مردم عزیز اردستان از آن بهره‌مند شوند.

اسلامی با اشاره به افتتاح بخش سوم محور نایین- انارک، تشریح کرد: با وجود شرایط حاکم سالانه ۸۰۰ کیلومتر به بزرگراه‌های کشور اضافه کردیم و امسال نیز ۸۰۰ کیلومتر دیگر اضافه می‌شود.

وی در مورد هزینه این طرح‌های عمرانی اظهار داشت: مبالغ متفاوت است و اما در مجموع در بزرگراه‌ها، آزادراه‌ها و راه‌های اصلی کشور دست‌کم حدود ۱۵۰ هزار میلیارد ریال سالانه هزینه می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی در مورد دیون پیمانکاران نیز بیان کرد: سال ۹۸ بخشی از این دیون پرداخت شد و در حال حاضر ۸۰۰ هزار میلیارد ریال طرح در دست اجرا داریم و حجم بدهکاری به ۱۸۰ هزار میلیارد ریال می‌رسد.

وی افزود: یک نیاز واقعی داریم که بتوانیم حدود ۱۰۰ هزار میلیارد ریال دیگر از مطالبات پیمانکاران را با استفاده از فرصت قانون بودجه کاهش بدهیم تا بتوانند با دست بازتر و راندمان بیشتری طرح‌ها را ادامه دهند تا بتوانیم به تحقق هدف‌های سالانه نزدیک شویم.

وزیر راه و شهرسازی یکی از وظایف مهم این وزارتخانه را نگهداری و ارتقای کیفیت راه‌ها عنوان کرد و گفت: حدود ۱۴ هزار راهدار با ۱۰ هزار دستگاه وسیله نقلیه و ماشین‌آلات در سطح راه‌های کشور مستقر هستند و نگهداری، مرمت و بهره‌برداری از آنها را برعهده دارند.

محمد اسلامی تشریح کرد: امروزه با طرح جدیدی که در راهداری پایه‌گذاری کردیم و بهسازی و نوسازی ماشین‌آلات، آموزش و برنامه‌ریزی بر اساس شناخت دقیق از وضعیت راه‌ها، نهضت بهسازی به طور کامل در کشور فعال است.

وی با تاکید بر لزوم ارتقای کیفیت و ایمنی راه‌ها افزود: بیش از ۲۲۰ هزار کیلومتر راه در کشور داریم که عدد بسیار بزرگی برای راهداران شریف ماست که قشر مظلوم و زحمت‌کشی هستند و شبانه‌روزی در سطح راه‌ها جانفشانی می‌کنند که قابل تقدیر است.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: با این وجود ۵۰۰ اکیپ آسفالت در سطح کشور در حال فعالیت هستند که بخشی از آنها (حدود ۴۵ درصد) مربوط به راهداری است و بقیه مربوط به شرکت سازنده که در حال ساخت راه‌های اصلی، اتوبان‌ها، آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها و بخشی هم در راه‌های روستایی مشغول فعالیت هستند.

وی یادآور شد: امسال هشت هزار کیلومتر برای بهسازی، روکش آسفالت، ترمیم و لکه‌گیری هدف‌گذاری کردیم که در این چند ماهه گذشته از آغاز طرح (خردادماه تا کنون) ۶ هزار کیلومتر در سطح کشور انجام شده است اما در سال‌های گذشته چنین عددی نداشتیم که این تعداد اکیپ مشغول فعالیت باشند.

اسلامی اضافه کرد: گاردریل‌ها به ویژه در نقاط پر رفت و آمد جمع‌آوری و با نیوجرسی‌های مفصلی جایگزین می‌شود تا اگر راننده لحظه‌ای بر اثر خواب‌آلودگی یا هر مشکل دیگری به مانع برخورد کرد، دوباره به جاده برگردد و حادثه‌ای برای راننده پیش نیاید.

وی ادامه داد: همچنین اصلاح شیب شیروانی‌ها و شانه‌سازی‌ها در دستور کار است تا خودروها در صورت انحراف از جاده دچار واژگونی نشوند و حادثه سختی رخ ندهد که البته کاری پرهزینه است و با مشکلات و بودجه اندکی که در اختیار داریم، راهداری‌ها در سطح جاده‌های کشور و نقاط اولویت‌دار کار را انجام می‌دهند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: بهسازی، ایمن‌سازی و زیباسازی در مجموع برای ما مهم است تا منظر شهری و جاده‌ای زیبا باشد و مردمی که برای گذران زندگی یا سفر در جاده در حرکت هستند، از جاده‌ای زیبا، دارای علایم و خط‌کشی برخوردار باشند؛ البته خیلی کسری داریم اما همکاران با همه کمبودها تلاش می‌کنند و امیدواریم بتوانیم به نقطه مطلوب برسیم.

دولت تدبیر و امید با وجود مشکلات و موانعی مثل تحریم ها اما نگاه همه جانبه ای را در توسعه جاده ای کشور داشته است و این در حالی است که اکنون ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر آزادراه موجود و حدود یک هزار و ۱۶۱ آزادراه در حال اجرا در کشور داریم؛ برنامه‌ای که تا پایان دولت دوازدهم توسط وزیر راه و شهرسازی تدوین شد و سازمان برنامه و بودجه کشور هم بر اساس آن برنامه‌ریزی کردند این است که ۵۸۲ کیلومتر از این آزادراه‌ها تا پایان دولت به بهره‌برداری می رسد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , ,
  • منبع :

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.