رضا نوری شادمهانی، اظهار کرد: منبرهای چوبی از مهم ترین آثار دوران اسلامی در ایران هستند که خلاقیت ها، نوآوری ها و زیبایی های هنر کار با چوب در ساخت آنها دیده می شود.
وی افزود: منبر چوبی حسینه حضرت ابوالفضل علیه السلام منطقه شهید مطهری نوش آباد، که به شماره ۱۶۰۶ به ثبت رسیده، یکی از منبرهای چوبی قدیمی و نفیسی است که می توان تاریخ آن را به دوره صفویه نسبت داد.
رییس پایگاه میراث فرهنگی نوش آباد تصریح کرد: این منبر به ارتفاع ۲۷۰ سانتی متر بوده که از هفت پله و یک نشستنگاه تشکیل شده است. تکنیک به کار رفته در ساخت آن شامل گرهچینی، منبت کاری و مشبک همراه با تزیینات هندسی و کتیبه به خط ثلث است. اصل تقارن، بارزترین ویژگی هندسی این منبر است که به شکل مطلوب رعایت شده است.
نوری شادمهانی تاکید کرد: سازندۀ منبر، با آگاهی از خاصیت چوبها، قطعات متعدد را به صورت گرهچینی و کندهکاری به هم متصل ساخته و به این شیوه، علاوه بر ایجاد زیبایی، از نفوذ و انتقال رطوبت و گرما میان قطعات جلوگیری کرده و به طرز موثری باعث دوام و پایداری منبر در مقابل عوامل مخرب محیطی شده است.
وی گفت: در رأس دو تیرک عمودی جلو منبر، مقرنسهای چوبی ظریفی به چشم میخورد و بر بدنه آخرین پله منبر، نام واقف آن چنین آمده است “وقف نمود این منبر را… مرحوم محمد قاسم نوشآبادی” اما نام سازنده اثر و تاریخ آن مشخص نیست.
رییس پایگاه میراث فرهنگی نوش آباد، گفت: در فاصله بین دستگیره های بالا و پایینی در دو طرف منبر، به حالت مورب و به صورت قرینه کاری، مشبک به عرض ۱۵سانتی متر و طول ۱۷۶ سانتی متر به صورت متوازی الاضلاع انجام شده که روی هم چند قطعه چوب کوچک با تکنیک فاق و زبانه در هم چفت شده اند.
وی افزود: حاشیه بالای این کادر مشبک کتیبه آیه الکرسی، به خط نسخ برجسته است و در پایین آن کادری به خط نسخ، صلوات بر چهارده معصوم به طرز برجسته منبت کاری شده است.
نوری شادمهانی، تصریح کرد: منبر چوبی حسینیه منطقه شهید بهشتی دومین اثری است که با شماره ۱۶۰۷ در فهرست به ثبت رسیده است که از جنس چوب گردو ساخته شده و ۲۴۲ سانتی متر ارتفاع داشته و آن به دوره قاجار بر می گردد.
رییس پایگاه میراث فرهنگی نوش آباد، اظهار کرد: طرح و نقوش اسلیمی و تکنیک و تزئینات منبر به شکل های مختلفی از جمله گره کشی، مشبک، کنده کاری متنوع به طرز برجسته، منبتکاری شده است.
وی افزود: در راستای ارتفاع پله اول تا چهارم، چند کادر به صورت هندسی با تکنیک کنده کاری منحنی یا گود، منبت کاری شده است و در نمای پله پنجم تا هفتم طرح های به صورت اسلیمی و برجسته منبت کاری شده را تکرار کرده است.
نوری شادمهانی گفت: در حاشیه بالای مشبک کتیبه هایی به خط نسخ برجسته است که بر روی بدنه در طرف راست و چپ صلوات بر چهارده معصوم نوشته شده و در پایین حاشیه مشبک، کادری از نقش و طرح های اسلیمی پیچک به همراه گلهای ۱۲ پر برجسته، منبت کاری شده است.
وی افزود: در رأس دو تیرک عمودی جلو منبر، مقرنسهای چوبی ظریفی به چشم میخورد. در بدنه منبر، صلوات بر چهارده معصوم و شعر، «در فوق عرش مسند پرچیده جای کیست، صاحب عزا خداست خدایا عزای کیست» در آخرین پله به ابعاد ۱۰ در ۷۵ سانتی متر دیده می شود.
انتهای پیام/