stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 30 April , 2024
  • کد خبر : 172394
  • 11 مهر 1399 - 11:22
3
مدیر جهاد کشاورزی کاشان

بزرگ‌ترین چالش کشاورزی کاشان، تغییر کاربری است

بزرگ‌ترین چالش کشاورزی کاشان، تغییر کاربری است
قلم/اصفهان_ مدیر جهاد کشاورزی کاشان گفت: تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی از بزرگ‌ترین چالش‌های این بخش در شهرستان است و در صورت تداوم روند کنونی، در ۱۰ سال آینده باغی در منطقه وجود نخواهد داشت.
قلم | qalamna.ir :

رضا مظلومی روز جمعه در حاشیه بازدید از باغ پسته ۵۰۰ هکتاری در آب‌شیرین کاشان بیان کرد: زمین‌های کشاورزی این شهرستان با توجه به بحران و کمبود منابع آبی از ۲۰ هزار هکتار در سال‌های گذشته به ۱۳ هزار هکتار شامل ۹ هزار هکتار باغی و چهار هزار هکتار زراعی کاهش یافته است.

وی افزود: هم‌اکنون عملکرد تولید البته به اندازه همان ۲۰ هکتار است که به تلاش کشاورزان، استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری، آموزش و ترویج موضوع‌های کشاورزی به باغداران و زارعان برمی‌گردد.

مدیر جهاد کشاورزی کاشان از امامان جمعه و جماعت، رسانه‌ها و شخصیت‌های دارای نفوذ کلام خواست تا با استفاده از تریبون‌ها و راهکارهای فرهنگی، مردم و کشاورزان را از این امر مهم آگاه سازند.

وی در ادامه عملکرد درختان بارور پسته کاشان در سال‌های پیشین را ۶۰۰ کیلوگرم در هر هکتار برشمرد و اضافه کرد: بازدهی درختان در سال‌جاری به علت بارش‌های خوب و سرما به یک هزار و ۳۰۰ کیلوگرم در هر هکتار افزایش یافته است.

مظلومی تشریح کرد: محصول پسته به علت خاصیت ذاتی، باید مقداری سرمازده شود، یعنی به مدت چهار هزار ساعت دمای زیر هفت درجه را احساس کند تا عملکرد خوبی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه پسته نسبت به سایر محصولات کشاورزی مدیریت‌پذیرتر است، اظهار داشت: این درخت پس از هشت سال کاشت بارور می‌شود، صرفه اقتصادی دارد و بیش از ۲۰ سال درآمدزایی قابل محسوس و رقابت‌پذیر با دیگر محصولات دارد.

مدیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه عمده باغ‌های زیر کشت محصول پسته در کاشان نوپا هستند، تصریح کرد: سطح زیر کشت این محصول در شهرستان یک هزار و ۴۰۰ هکتار و نزدیک به ۶۵۰ هکتار آن غیربارور است.

۶ هزار و ۳۰۰ هکتار زمین زراعی و ۹ هزار هکتار باغ و گلخانه در کاشان وجود دارد و بیش از ۱۰ هزار خانوار در بخش کشاورزی این شهرستان فعالیت می‌کنند.

شهرستان کاشان با جمعیت بیش از ۳۶۸ هزار نفر، در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

انتهای پیام/

هشتگ: , , , , , , ,
  • منبع :

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.