stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۱۷ مهر , ۱۴۰۳ Tuesday, 8 October , 2024
  • کد خبر : 178819
  • 30 مهر 1399 - 12:48
3
یک کارشناس بهداشت:

پیشگیری از پوکی استخوان معطوف به خوردن دارو در دوران سالمندی نباشد

پیشگیری از پوکی استخوان معطوف به خوردن دارو در دوران سالمندی نباشد
قلم/اصفهان_ یک کارشناس بهداشتی گفت: پیشگیری از پوکی استخوان نباید معطوف به خوردن دارو در دوران سالمندی باشد بلکه باید با اصلاح سبک زندگی و داشتن تغذیه سالم و تحرک کافی از بروز آن در دوران کهولت سن جلوگیری کرد.
قلم | qalamna.ir :

پوکی استخوان (Osteoporosis) اختلال اسکلتی است که بیشتر در دوران کهنسالی بروز می‌کند و ویژگی بارز آن کاهش استحکام استخوان بوده و فرد را در معرض خطر شکستگی قرار می‌دهد.

مهشید احمدیان افزود: پیشگیری از پوکی استخوان نباید معطوف به خوردن دارو در دوران سالمندی باشد بلکه باید با اصلاح سبک زندگی و داشتن تغذیه سالم و تحرک کافی از بروز آن در دوران کهولت سن جلوگیری کرد.

این کارشناس بهداشتی به اهمیت پوکی استخوان در ایجاد شکستگی‌ها و ناتوانی‌ها در بدن انسان اشاره و تاکید کرد: این موضوع ارتباط مستقیم با سبک زندگی دارد و اگر از دوران نوجوانی و جوانی به تغذیه سالم و تحرک توجه شود در آینده مشکلات کمتری از نظر بیماری‌ها بویژه پوکی استخوان بوجود می‌آید.

وی با بیان اینکه تغذیه سالم و تحرک کافی به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش بیماری‌هایی مانند قلبی عروقی و دیابت کمک بسیاری می‌کند، اظهار داشت: یکی از عواملی که منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از پوکی استخوان می‌شود، ویتامین دی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

احمدیان با اشاره به اینکه دوران شیوع بیماری کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن از جمله ماندن در خانه باعث کاهش بیشتر ویتامین دی در بدن افراد شده است، تصریح کرد: بطور میانگین حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم در کشورمان دچار کمبود ویتامین دی هستند که باید این کمبود را از طریق مواد غذایی غنی از این نوع ویتامین و داروهای مکمل جبران کرد.

این کارشناس با بیان اینکه جذب بیشتر ویتامین دی از طریق مواد غذایی غنی و داروهای مکمل امسال در هفته ملی پوکی استخوان مورد توجه قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: روز جهانی پوکی استخوان مصادف با بیست و نهم مهر امسال می‌باشد و از این تاریخ تا ششم آبان به هفته ملی اطلاع‌رسانی درباره پوکی استخوان نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه ویتامین دی بیشتر در مواد غذایی دریایی وجود دارد، افزود: اگر میزان این نوع ویتامین در بدن افراد، طبیعی است برای پیشگیری از پوکی استخوان باید در هر ماه حدود ۵۰ هزار واحد مکمل ویتامین دی مصرف شود اما اگر میزان آن پایین است باید به پزشک مراجعه کرده و طبق تجویز وی، میزان بیشتری از این مکمل را مصرف کرد.

احمدیان مصرف مواد غذایی دارای کلسیم از جمله لبنیات را نیز برای پیشگیری از پوکی استخوان ضروری خواند و ادامه داد: برای تحرک کافی بویژه در دوران کرونا باید ورزش‌های در خانه توسط رسانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی مربوطه، ترویج شود.

مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان با تاکید بر اینکه اگر فردی پس از ۵۰ سالگی دچار شکستگی استخوان، خمیدگی پشت یا کوتاه شدن قد شد نشانه‌هایی از پوکی استخوان در بدن خود دارد، گفت: بطور میانگین از هر سه زن و از هر پنج مرد بالای ۵۰ سال، یک نفر مستعد ابتلا به پوکی استخوان است که باید در این زمینه مراقبت‌های لازم انجام شود.

وی، یائسگی زنان بالای ۵۰ سال را یکی از عوامل تشدید کننده ابتلا به پوکی استخوان خواند و اضافه کرد: اگر سالمندان دچار پوکی استخوان باشند احتمال سقوط و زمین‌خوردگی در آنها زیاد است و باعث شکستگی‌های متعدد در بدن آنها می‌شود.

احمدیان با اشاره به اینکه نتایج یک تحقیق در اصفهان نشان داد حدود ۵۰ درصد از مردم هنوز اطلاعات چندانی درباره پوکی استخوان و روش‌های پیشگیری از آن ندارند، تصریح کرد: امسال در هفته ملی پوکی استخوان تلاش می‌شود تا از طریق برنامه‌های آموزشی بویژه در فضای مجازی اطلاع‌رسانی و آگاهی‌سازی کافی در این زمینه به اقشار مختلف مردم صورت گیرد.

وی درباره جذب ویتامین دی از طریق نور خورشید نیز توضیح داد: برای این کار باید بدن نزدیک ۱۰ دقیقه در معرض مستقیم تابش آفتاب باشد و در دوران کرونا می‌توان در روزهای آفتابی برای دقایقی در مکان‌های کم تردد و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی پیاده‌روی کرد.

بیستم اُکتبر مصادف با بیست و نهم مهر روز جهانی مبارزه با پوکی استخوان نامگذاری شده است.

پوکی استخوان عارضه‌ای است که با بالا رفتن سن به وجود می‌آید و از استحکام بافت، املاح استخوانی و مقاومت آن کاسته می‌شود.

افرادی که کلسیم کافی در رژیم غذایی آنها وجود ندارد و یا ویتامین دی کافی دریافت نمی‌کنند در معرض ابتلای بیشتر به پوکی استخوان هستند.

انتهای پیام/

هشتگ: , , , , , , , , , , ,
  • منبع :

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.