مجری کل طرحهای زیربنایی استان اصفهان گفت: همواره بر حفظ محیط زیست تاکید دارم و حاضر به توسعه به هر قیمتی نیستم که در پروژه آزادراه شرق اصفهان موضوعات توسعه پایدار و مسائل زیست محیطی در اولویت قرار داشته است.
علیرضا صلواتی، با اشاره به اینکه قطعه سوم آزادراه شرق اصفهان با دو چالش بزرگ روبرو بود، اظهار کرد: این پروژه ۲۰ سال متوقف بود، زیرا از پارک ملی کلاه قاضی عبور میکرد. با توجه به اینکه این پارک از اراضی محیط زیست است و یکی از تاکیداتم حفظ محیط زیست بوده و حاضر به توسعه به هر قیمتی نیستم و حتما باید موضوعات توسعه پایدار را داشته باشیم.
وی با بیان اینکه در پروژههای توسعهای غیر از جنبههای اقتصای باید جنبههای اجتماعی و محیط زیست را هم در نظر بگیریم، تصریح کرد: در این راستا جلسات متعددی با مسئولان محیط زیست داشتیم تا به یک ادبیات مشترک برسیم، قرار نیست با ایجاد آزادراه حیات وحش را تحت الشعاع قرار دهیم و یا در موضوعات ژنتیک آنها را اختلال ایجاد کنیم. سعی کردهایم آزادراه شرق با کمترین عوارض محیط زیست باشد و با بررسی ها و اقدامات صورت گرفته ۹۰ درصد این چالش ها را مرتفع کرده ایم.
مجری کل طرحهای زیربنایی استان اصفهان با بیان اینکه قطعه ۳ آزادراه شرق اصفهان را سال آینده باید به بهرهبرداری برسانیم، گفت: پروژهای که حداقل چهار سال زمان نیاز دارد و با توجه به ارتباطاتی که داریم در تلاشیم این پروژه کمتر از ۲ سال به بهره برداری برسد.
وی با بیان اینکه قطعه ۳ آزادراه شرق بهمن ماه سال ۹۸ شروع شد، اما با تعطیلات کرونا مواجه شدیم، افزود: در حال حاضر به روشهای مختلف، پیمانکاران پلها و مسیرها به صورت موازی در دو شیفت صبح و عصر کار را پیش می برند.
صلواتی با بیان اینکه در ادامه عبور از رودخانه زاینده رود، بحث کشاورزان شرق، احداث و معماری پل ها وجود دارد، گفت: قرار نیست آزادراه بدون هویت ایجاد کنیم و باید بعد از احداث راه، نمادی از آن در ذهن باشد، باید توجه داشت آزادراهی که نمادهای خاص خود را دارد به هویت بخشی راه ها کمک می کند، موضوعی که کمتر به آن توجه شده و بیشتر مبدا تا مقصد مورد توجه است.
وی با بیان اینکه آزادراهها باید نمادمحور باشد و در کنار روح انسانی حیات بخش محیط پیرامون خود باشد و قرار نیست با آن موانعی ایجادکنیم، اظهار کرد: میدانیم دسترسی به آزادراهها محدودیت ایجاد میکند، اما باید چه کرد تا به حداقل ممکن برسد؟ این نگاهها به نمادبخشی و ایجاد هویت کمک خواهد کرد و موجب می شود آزادراهها متفاوت تر شود و امیدواریم این تفکر را در مشاورین ایجاد کنیم و قرار نیست صرفا پل، خاکبرداری انجام دهند و ۱۰ متر خاکریزی شود که ارتباط قطع شود، پروژه ها نباید شکافنده باشد و باید ارتباط ایجاد کنیم.
مجری کل طرحهای زیربنایی استان اصفهان با تاکید بر اینکه نگاه ما به توسعه مخرب بوده و متاسفانه بدسابقه هستیم، افزود: نه تنها در راه بلکه در حوزههای مختلف مانند سدسازی و دیگر موارد خلاء توجه به جنبه های زیست محیطی در بین متخصصین مهندسین مشاور در وزارتخانهها وجود دارد.
صلواتی با بیان اینکه قرار نیست پروژه زیست محیطی فرمالیته باشد، گفت: پیش از این مشاورین بیتوجه بودند برای همین بعضا جاده را آب می برد. نگاه اول باید محیط زیست باشد و بعد توسعه در نظر گرفته شود. سخت گیریهای بی جا مانع توسعه بوده و در اصل به محیط زیست توجه نمی شود.
انتهای پیام/