stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۳ مهر , ۱۴۰۳ Friday, 4 October , 2024
  • کد خبر : 192786
  • 28 آبان 1399 - 10:31
1
رییس هیات مدیره انجمن خیریه دیابت اصفهان؛

یک سوم افراد بالای ۳۰ سال استان دچار دیابت هستند

یک سوم افراد بالای ۳۰ سال استان دچار دیابت هستند
قلم/اصفهان_ رییس هیات مدیره انجمن خیریه دیابت اصفهان گفت: یک سوم افراد بالای ۳۰ سال در استان پنج میلیون نفری اصفهان دچار دیابت هستند یا در معرض ابتلا به آن قرار دارند.
قلم | qalamna.ir :

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حدود ۱۱ درصد از مردم ایران به بیماری دیابت مبتلا هستند و هر سال تعداد قابل توجهی به جمع این بیماران اضافه می شوند که علاوه بر تبعات اجتماعی و روحی و روانی، هزینه‌های سنگینی را نیز به خانواده‌ها، نظام سلامت و اقتصاد ملی تحمیل می‌کند.

دیابت یا بیماری قند (Diabetes Mellitus) یک اختلال سوخت و سازی (متابولیک) در بدن است و توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌ رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم می‌شود؛ ۴۶۰ میلیون نفر در دنیا به دیابت مبتلا هستند و سالانه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

به اعتقاد کارشناسان، تغییر سبک زندگی، تغذیه ناسالم، کم تحرکی، اضافه وزن، مصرف دخانیات و سیگار، سابقه فامیلی مثبت، مسائل اجتماعی و فرهنگی و جدی نگرفتن آموزش ها از جمله دلایل شیوع بیماری دیابت در کشور است.

به گفته مدیرکل مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۱۱ درصد افراد بالای ۲۵ سال در کشور به دیابت مبتلا هستند که معادل ۵.۵ میلیون نفر است و شیوع این بیماری روند افزایشی دارد.

افشین استوار گفت: در کشورمان به دلیل تغییر سبک زندگی، افزایش چاقی و اضافه وزن و تغذیه نامناسب با افزایش روند ابتلا به دیابت مواجه هستیم اما وزارت بهداشت در سند پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر متعهد شد که از روند شیوع افزایشی این بیماری در کشور با ارائه خدمات با کیفیت پیشگیری کند.

میزان شیوع این بیماری در استان اصفهان نسبت به میانگین کشوری بالاتر و حدود ۱۲ درصد است و حتی به گفته محمدعلی عطاری، رییس هیات مدیره انجمن خیریه دیابت اصفهان، یک سوم افراد بالای ۳۰ سال در استان پنج میلیون نفری اصفهان دچار دیابت هستند یا در معرض ابتلا به آن قرار دارند. 

دیابت و کرونا

ویروس کرونا از اواخر سال گذشته در دنیا و کشورمان شیوع پیدا کرد و امروز همه گیری آن به بزرگترین معضل کشورها تبدیل شده و همه ابعاد زندگی بشر از جمله بهداشت و درمان را تحت تاثیر قرار داده است؛ مبتلا شدن به این ویروس علائمی مانند تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات حاد تنفسی را به همراه دارد و در موارد حاد می تواند به مرگ و میر منجر شود.

افراد دارای بیماری زمینه ای و ضعف ایمنی از جمله گروه‌های آسیب پذیر در برابر این ویروس بشمار می آیند که مبتلایان به دیابت در زمره آنها هستند زیرا افزایش قند خون در دراز مدت باعث تخریب اعضای بدن از جمله قلب، کلیه، اعصاب و چشم می شود و آسیب پذیری آنها را در برابر عوامل خطری مانند ویروس کرونا تشدید می کند.

بر اساس تحقیقات انجام شده، میزان شدت بیماری زایی کووید ۱۹ با افزایش وزن و چاقی ارتباط مستقیم دارد و افزایش قند خون می تواند باعث تغییر عملکرد سلول های موثر در سیستم دفاعی بدن و ایجاد التهاب بیشتر شود؛ همچنین دیابت کنترل نشده می تواند باعث افزایش غلظت قند در ریه ها و سیستم تنفسی شود و زمینه رشد و تکثیر عوامل بیماری زا را افزایش دهد.

با توجه به موارد مذکور، بیماران مبتلا به دیابت در دوران همه گیری کرونا با مشکلات و تهدیدهای بسیاری همراه هستند و لازم است نهایت تلاش خود را در کنترل بیماری و قند خود داشته باشند، تا جای ممکن از خانه خارج نشوند و شیوه نامه های بهداشتی را بطور کامل رعایت کنند.

 به گفته مدیرکل مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت، بیماران دیابت در زمان بحران کرونا با مشکلات جدی مواجه هستند زیرا از یک طرف بدلیل محدودیت هایی که در ارائه خدمات درمانی در بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و مراکز سرپایی ایجاد شده و با توجه به اینکه عمده خدمات این مراکز بویژه در بخش دولتی به بیماران کرونا اختصاص داده شده، ارائه خدمات درمانی به بیماران دیابت دچار اختلال شده و تعداد زیادی از کادر درمانی که از قبل برای خدمت به این بیماران فعال بودند به بخش های کووید ۱۹ منتقل شده اند.

استوار با بیان اینکه در ماه‌های گذشته برخی درمانگاه‌های دیابت تعطیل شدند و این مسائل بیماران دیابت را دچار مشکل کرده است، افزود: این افراد در صورت ابتلا به کرونا با خطرات بیشتری مواجه هستند و احتمال تشدید علایم و حتی مرگ ناشی از کووید ۱۹ در بیماران دیابت بیشتر است بنابراین کنترل مداوم قند خون و  دریافت به موقع دارو از جمله انسولین برای این بیماران ضروری است.

انتهای پیام/

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • منبع :

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.