محمد فرزان صباحی افزود: این حمایت پژوهشی با وجود برخی از محدودیتهای مالی از ۶۵۰ عضو هیات علمی و یکهزار و یکصد دانشجوی دانشگاه اصفهان از آذر سال گذشته تا کنون صورت گرفت و ۱۷۰ عضو هیات علمی از پژوهانه اضافه و ترمیمی نیز استفاده کردند.
وی سقف اعتبار پژوهانه برای دانشجویان دوره های دکترا را ۹۰ میلیون ریال و کارشناسی ارشد را ۶۰ میلیون ریال اعلام و اضافه کرد: امکان افزایش میزان اعتبار پژوهانه با توجه به نوع و کیفیت پژوهش تا میزان صد درصد وجود دارد.
صباحی به دستاوردها و فعالیتهای پژوهشی دانشگاه اصفهان از هفته پژوهش در آذر سال گذشته تا کنون اشاره کرد و گفت: ۵۹ مورد شرکت و ارائه مقاله در همایشهای بین المللی، ۴۵ فرصت مطالعاتی و ماموریت پژوهشی و انتشار یکهزار و ۷۰ مقاله علمی بینالمللی از جمله این دستاوردها در سطح بینالملل است.
وی، برگزاری ۱۸ همایش علمی، دفاع از ۳۴۲ رساله دکترا و ۵۱۳ پایاننامه کارشناسی ارشد، چاپ ۱۱۷ عنوان کتاب، انتشار یکهزار و ۱۹۵ مقاله علمی داخلی، ۱۲۰ مورد ثبت ژن توسط دانشکده فناوریهای زیستی، ۱۲ ثبت اختراع و حمایت از ۵۰ دوره پسا دکترا را از دیگر اقدامها و دستاوردهای پژوهشی دانشگاه اصفهان در یک سال اخیر برشمرد.
مدیر امور پژوهشی دانشگاه اصفهان با اشاره به تصویب ۱۴ طرح پژوهشی ماموریتگرا در ارتباط با صنعت و جامعه در یک سال اخیر افزود: طرحهای پژوهشی در ارتباط با صنعت در زمینههای مختلف مانند محیط زیست، صنایع اپتیک و فوتونیک پیشرفته، نقشهبرداری مغز و علوم شناختی، بازیهای رایانهای و اینترنت اشیا و در ارتباط با جامعه درباره مسائلی مانند علوم اجتماعی و تربیتی است.
صباحی به دوران همهگیری بیماری کووید ۱۹ و تاثیر آن بر طرحهای پژوهشی دانشگاهی اشاره و اضافه کرد: شرکتهای دانش بنیان و هستههای فناور مستقر در دانشگاه اصفهان چندین طرح تحقیقاتی در این زمینه تعریف و اجرا کردند که از جمله آنها میتوان به بررسی اثر کرونا بر کسب و کار، طراحی و تولید ونتیلاتور (دستگاه کمک تنفسی) خانگی، طراحی سامانه دورکاری امن، دستگاههای ضد عفونی کننده، کیتهای تغلیظ ذرات ویروس و طراحی نقشه ژنتیکی بیماری اشاره کرد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه همهگیری بیماری کووید ۱۹ بر فرایند پژوهشی تاثیر گذاشته است، توضیح داد: ارتباط بین مجری و کارفرما به صورت مجازی و محدود در آمده است اما از طرف دیگر این دوران باعث شد تا برخی ظرفیتها که تا کنون مغفول مانده بود مورد استفاده قرار گیرد مانند برگزاری آنلاین جلسههای دفاع از پایان نامه دانشجویان یا تسریع در انجام برخی از امور اداری به کمک فضای مجازی.
وی درباره بودجههای پژوهشی تصریح کرد: امروز محدودیتهای مالی یک مساله فراگیر است اما موضوع مهمی که باید به آن توجه شود نوع برنامه ریزی برای بودجه بخش پژوهش دانشگاههاست.
صباحی با بیان اینکه مساله پژوهش به شکل کلان در کشور مورد توجه جدی است، تصریح کرد: بهمین دلیل لازم است که ساز و کار اختصاص بودجه نیز متناسب با آن دیده شود.
وی با اشاره به اینکه بودجههای پژوهشی دیر پرداخت می شود، اضافه کرد: اگر این بودجه ها با ساز و کار و در زمان مشخص تخصیص یابد می توان برای استفاده بهینه از آن به خوبی برنامه ریزی کرد اما اگر این بودجه بصورت مقطعی و دیر پرداخت شود، نمی توان از آن بطور کامل استفاده کرد.
صباحی درباره ارتباط دانشگاه و صنعت برای اجرای طرحهای پژوهشی گفت: با وجود همه اقدامات و اطلاعرسانیهای صورت گرفته در این زمینه هنوز عدهای سلیقهای عمل میکنند بنابراین تقویت این ارتباط نیاز به سیاستگذاری، صرف هزینه، آموزش و فرهنگسازی بیشتر دارد.
وی با بیان اینکه در هفته پژوهش امسال برنامههای دانشگاه اصفهان از بیست و دوم تا سی ام آذر اجرا میشود، خاطرنشان کرد: این برنامهها بصورت مجازی برگزار خواهد شد و شامل وبینار و انتخاب و معرفی پژوهشگران برتر دانشگاه است.
بیست و پنجم آذر روز ملی پژوهش است؛ چهارمین هفته آذر به هفته پژوهش و فناوری نامگذاری شد.
دانشگاه اصفهان بزرگترین دانشگاه جامع در مرکز ایران با ۶۶۰ عضو هیات علمی و ۱۶ هزار دانشجو در ۷۱ رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی، ۱۸۵ رشته کارشناسی ارشد و ۱۱۹ رشته دکتراست.
انتهای پیام/