stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 20 May , 2024
  • کد خبر : 217850
  • 15 دی 1399 - 8:00
2
استاندار اصفهان:

سازمان جهاد کشاورزی الگوی کشت را اجرایی کند

سازمان جهاد کشاورزی الگوی کشت را اجرایی کند
قلم/اصفهان: استاندار اصفهان با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی الگوی کشت را اجرایی کند، گفت: همچنین شهروندان صرفه جویی مصارف خانگی را به صورت جدی لحاظ کنند.
قلم | qalamna.ir :

قلم از اصفهان، عباس رضایی یکشنبه شب در بیست و دومین جلسه کارگروه سازگاری با کم آبی در سالن جلسات استانداری افزود: در مصرف انرژی به ویژه آب باید صرفه جویی لازم صورت بگیرد و نظارت‌ها در این راستا به صورت جدی انجام شود.

وی ادامه داد: جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب شرایط کم آبی استان را در اقدامات خود در نظر بگیرند.

استاندار اصفهان تصریح کرد: شهرداری به صورت جدی در صرفه جویی آب اهتمام لازم را داشته باشد.

رضایی خاطرنشان کرد: بخش های صنعت، آشامیدنی، کشاورزی و فضای سبز برای تحقق صرفه جویی آب راهکار نشان داده و روش‌های بهینه را مدنظر قرار دهند.

وی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی الگوی کشت را اجرایی کند، ادامه داد: همچنین شهروندان صرفه جویی مصارف خانگی را به صورت جدی لحاظ کنند.

استان اصفهان حدود ۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد.

استاندار اصفهان گفت: شهرداری در اجرای بهینه مصرف آب و کشت گونه‌های کم مصرف اقدامات لازم را انجام دهد و سازمان صنعت، معدن و تجارت در تمامی بخش‌های تولید روش بهینه آب و استفاده از پساب را مدنظر قرار دهد.

وی اظهار داشت: برای شهرک‌های صنعتی پنل‌های خورشیدی در دستور کار باشد تا در استفاده از انرژی سبز استان اصفهان اول باشد.

افزون بر ۹ هزار واحد تولیدی در اصفهان فعالیت دارد.

رضایی تصریح کرد: در اماکن عمومی به ویژه مدارس از شیرهای پدالی استفاده شود.

حجم سد زاینده رود ۱۸۱ میلیون مترمکعب است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان نیز در این نشست گفت: حجم ورودی به سد زاینده رود در سال آبی جاری ۱۲۸ میلیون مترمکعب، سال گذشته در همین زمان ۱۴۸ میلیون مترمکعب و نسبت به بلند مدت ۲۱۸ میلیون مترمکعب بوده است.

مسعود میرمحمد صادقی بیان کرد: حجم ورودی آب به سد زاینده رود کاهش ۱۴ درصدی نسبت به سال گذشته و ۴۱ درصد نسبت به میان مدت را نشان می‌دهد.

وی افزود: خروجی سد زاینده رود در سال آبی جاری ۱۴۳ میلیون متر مکعب و سال گذشته ۳۴۵ میلیون مترمکعب و بلند مدت ۳۳۵ میلیون مترمکعب بوده است که نسبت به سال گذشته ۵۳ درصد و نسبت به بلند مدت ۵۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان ادامه داد: در زمان حاضر حجم سد زاینده رود ۱۸۱ میلیون مترمکعب و سال گذشته ۳۱۳ میلیون مترمکعب و بلند مدت ۶۲۱ میلیون مترمکعب بوده است.

به گفته وی با توجه به حجم سد زاینده رود کشاورزان در تابستان کشت به نسبت خوبی داشتند.

زاینده رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی موثر در پایداری محیط زیست، کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی کشورمان و هستی تالاب گاوخونی داشته، در دهه‌های اخیر به علت کمبود بارش‌ها، خشکسالی‌های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت غیرقانونی به یک رودخانه فصلی تبدیل و در پایین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.

انتهای پیام/

هشتگ: , , , , , , , , , , , , ,
  • منبع :

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.