دکتر سالار آملی درخصوص شکلگیری کارگروه توسعه همکاریهای علمی بین المللی قرآنی اظهار داشت: این کار گروه در جهت گسترش ارتباطات بینالمللی برای صدور هر چه بیشتر یافتههای قرآنی است و با مسئولیت رئیس مرکز همکاریهای علمی بینالمللی تشکیل و دبیرخانه آن در مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی مستقر شده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۷۸ دانشگاه و مرکز پژوهشی دارای رشتههای قرآنی و علوم حدیث هستند، افزود: این کارگروه در سه بخش ستادی، تحقیقات و آموزش و شناسایی افراد برجسته و و محققان علوم قرآنی در سطح بینالمللی فعالیت میکند و در این راستا با وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و حوزه علمیه قم همکاری دارد.
قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل درخصوص ماموریت این کارگروه گفت: تدوین برنامههای لازم به منظور برقراری، تسهیل و گسترش ارتباطات علمی دانشگاهها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی و حوزههای علمیه با همتایان غیر ایرانی و مدرسان، پژوهشگران و دانشجویان سایر کشورها در چارچوب اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی، سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور و مصوبات کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور ماموریت اصلی این کار گروه است.
وی همچنین در زمینه وظایف اصلی این کارگروه افزود: در این راستا میتوان به مواردی از قبیل تسهیل و زمینهسازی تسری مصوبات کمیسیون به مراجع ذیربط در خارج از کشور و بالعکس، برنامهریزی برای تعامل فعال و اثرگذار در حوزه دانش قرآنی با دانشگاهها، مراکز آموزش عالی، موسسات پژوهشی، پژوهشگران، استادان و دانشجویان کشورهای دیگر به ویژه کشورهای منطقه، برنامهریزی اعطای بورس تحصیلی جمهوری اسلامی ایران به دانشجویان بینالملل و بورسهای بینالملل به دانشجویان ایرانی، حمایت از برگزاری کارگاه ها، هم.اندیشیها، گردهماییها و نشستهای علمی بینالمللی در حوزه پژوهش و آموزش عالی قرآنی، حمایت از راه اندازی شعب دانشگاهی علوم قرآنی در خارج از کشور، حمایت از تشکیل مراکز بین المللی رشد علوم قرآنی در داخل و خارج از کشور و حمایت از راه اندازی کرسیهای علوم قرآن و حدیث در دانشگاه های خارج از کشور اشاره کرد.
دکتر سالار آملی درخصوص اقدامات کارگروه توسعه همکاری های علمی بینالمللی در سال جاری گفت: در این راستا میتوان به مواردی از قبیل شناسایی و نهایی کردن اعضای کارگروه، شناسایی دانشگاههای دارای گروه قرآنی، تهیه و تصویب آییننامه، برگزاری نخستین نشست کارگروه به صورت مجازی و تدوین شناسنامه اقدامات کارگروه توسعه همکاریهای علمی بینالمللی قرآنی بر اساس سند راهبردی اشاره کرد.
رئیس کارگروه توسعه همکاریهای علمی بینالمللی قرآنی درخصوص برنامههای آتی این کارگروه اظهار داشت: در این مورد میتوان به مواردی از قبیل رایزنی برای تخصیص اعتبار کارگروه بین الملل، برنامه ریزی برای انجام (حداقل) پنج طرح تحقیقاتی / برنامه در چارچوب اقدامات ملی و تهیه بانک داوران و ناظران طرح های تحقیقاتی به منظور نظارت بر انجام دقیق مراحل عملیاتی طرح ها اشاره کرد.
گفتنی است اعضای کارگروه توسعه همکاریهای علمی بینالمللی قرآنی را رئیس مرکز همکاری های علمی بینالمللی وزارت علوم به عنوان رئیس کارگروه، رئیس مرکز ارتباطات و بینالملل حوزههای علمیه به عنوان نائب رئیس، نماینده معاونت ارتباطات بینالملل دفتر مقام معظم رهبری، رئیس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور، نماینده رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نماینده اداره کل کنسولی وزارت امور خارجه، نماینده ریاست جامعه المصطفی العالمیه، نماینده ریاست دانشگاه تهران، نماینده ریاست دانشگاه علامه طباطبایی، دو تن از اعضای هیئت علمی متخصص حوزه علوم قرآنی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ورئیس گروه همکاری های علمی بینالمللی مرکز به عنوان دبیر کارگروه تشکیل میدهند.
تلاش در جهت همافزایی بین کمیسیونهای آموزش قرآنی
دکتر منصور غلامی، در نیز بیست و نهمین جلسه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور که امروز (شنبه) در محل سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، اظهار کرد: اسناد راهبردی در همه معاونتهای وزارت علوم در دستور کار برای پیشرفت و توسعه آموزش قرآنی کشور قرار گرفته و تلاش ما همافزایی بین کمیسیونها جهت محقق شدن اهداف و برنامههای توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور است.
دکتر میرعظیمی دبیر کمیسیون و رئیس مرکز توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور نیز در این جلسه، گزارشی از عملکرد روسای کارگروههای تخصصی سه گانه ارائه کرد و گفت: این گزارش در چهار بخش کمیته راهبردی اجرای سند، سامانه جامع نظام پژوهش و آموزش عالی قرآنی، مطالعات نظام سازی قرآنی و تسهیلات و کمیته وقف خیریه میباشد.
وی درخصوص اعضای کمیته راهبردی گفت: اعضای این کمیته شامل رئیس مرکز و دبیر کمیسیون، رئیس کارگروه آموزش عالی قرآنی، رئیس کارگروه توسعه پژوهش قرآنی و رئیس کارگروه همکاریهای بینالمللی قرآنی هستند.
دکتر میرعظیمی در زمینه اقدامات کمیته راهبردی اظهار داشت: رایزنی و بررسی راهکارهای هماهنگی بهتر حوزهها، تایید آییننامه کارگروه توسعه همکاریهای علمی بینالمللی قرآنی، بررسی پیشنویس آییننامه، تایید اعضای کارگروه و تاکید بر صدور احکام نمایندگان معرفی شده از سوی معاونان و بررسی شرح وظایف نمایندگان برای هماهنگیهای بهتر است.
وی در مورد سامانه جامع نظام پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور گفت: به منظور استفاده از نتایج حاصل از پروژههای مرتبط با راهاندازی سامانه جامع نظام پژوهش و آموزش عالی قرآنی و استفاده بهینه از نتایج حاصل از قراردادهای قبلی و جلوگیری از هدر رفتن منابع مالی این مرکز سامانه جامع منطبق با اسناد راهبردی را راهاندازی کرد.
دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور در مورد اقدامات انجام شده در سامانه افزود: برگزاری جلسات مشورتی برای آسیبشناسی پروژهها، مذاکرات متعدد با مدیران و متخصصان، تشکیل کمیته راهبردی سامانه، انتخاب رئیس کمیته راهبردی سامانه و مطالعات کارشناسانه راهکارهای اجرایی سازی سامانه از اقدامات این حوزه به شمار میرود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: به منظور توسعه فرهنگ قرآنی کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی به عنوان نهاد پشتیبان تامین کننده نیاز دانشی و نیروی انسانی، نظام توسعه فرهنگ قرآنی، وظیفه تامین دانش مورد نیاز در نظام سازی قرآنی را بر عهده دارد.
میرعظیمی درخصوص اقدامات انجام شده در حوزه نظام سازی قرآنی گفت: پیگیری اتمام طرحهای پژوهشی مرتبط با حوزه نظام سازی طی چندین مرحله، مکاتبه با دستگاههای برجسته علمی و درخواست معرفی صاحبنظران هر دستگاه در چهار حوزه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، پیگیری مستمر از مسئولانت مرتبط و دریافت رزومه بیش از ۱۶۰ پژوهشگر برجسته حوزه نظامسازی قرآنی و حوزوی و دانشگاهی از اقدامات این حوزه است.
دکتر میرعظیمی به نتایج حاصله اشاره کرد و گفت: تدوین ۲۰ مصاحبه و ۷ نشست علمی با صاحب نظران این حوزه در قالب ۴ کتاب، تدوین سبد پروژه مشتمل بر معرفی ۲۲۱ موضوع پروژه اولویت دار در چهار حوزه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، تدوین پیش نویس ۵ طرح نامه، شناسایی بیش از ۶۱ صاحب نظر حوزه نظام سازی قرآنی، تنظیم پیش نویس قرارداد با حوزه علمیه برای مشارکت ۵۰ درصد اجرای پروژه نظام سازی و طرح همایش ملی مطالعات نظام سازی از نتایج حاصل از اقدمات حوزه نظام سازی قرآنی است.
روابط عمومی وزارت علوم؛ وی در پایان بیان کرد: حمایت از رساله ها و پایان نامههای قرآنی دانشجویان و طلاب از طریق اعطای تسهیلات، ایجاد کمیته وقف و خیریه و ارتقای نیروی انسانی مرکز با گذراندن دوره های آموزشی و مهارتی لازم از دیگر اقدامات این حوزه بوده است.
انتهای پیام