ایسنا و به نقل از اینوویشن اوریجینز، گرانی سوخت، ممنوعیت رانندگی در مراکز شهر، کمبود جای پارک و جادههای شلوغ هیچ یک از اینها سبب توقف افراد در استفاده از خودرو نمیشود. گرچه همه افراد میدانند که پیاده روی و دوچرخه سواری علاوه بر آنکه تأثیرات مثبتی بر سلامتی باعث صرفهجویی در مصرف انرژی نیز میشوند اما اتومبیل همچنان محبوبترین وسیله حمل و نقل در آلمان است.
اما هر فردی که با دوچرخه یا پیاده به مسافرت در شهرهای بزرگ میرود نیز میداند که به دلیل زیرساختهای ضعیف و از دست رفته، این کار نه تنها سرگرم کننده نیست بلکه کاملاً ایمن هم نیست. معمولاً هیچ پیاده رو یا مسیر دوچرخه سواری وجود ندارد یا در صورت وجود نیز بیش از حد باریک است و همچنین امکانات کافی برای پارک دوچرخه وجود ندارد. ترافیک دیگر وسایل حمل و نقل نیز یک مشکل آشکار است.
اما دقیقاً چه چیزی پیاده روی و دوچرخه سواری در مناطق شهری را جذاب، بدون استرس و ایمن میکند؟ برای اینکه افراد بیشتری به پیاده روی و دوچرخه سواری روی آورند، چه باید کرد؟
این سوالی بود که پروفسور “هارالد کیپکه”(Harald Kipke) محقق حوزه برنامهریزی هوشمند ترافیک دانشگاه فناوری نورنبرگ(NCT) آلمان از خود پرسید. کیپکه به همراه پروفسور “اینگرید بورگستالر”(Ingrid Burgstaller) از دانشکده معماری دانشگاه فناوری نورنبرگ در پروژه جدیدشان به نام “ViReVuRa” به آن پرداختند و در آن موضوع استفاده از واقعیت مجازی برای افزایش پیاده روی و دوچرخهسواری را مطرح کردند.
در این مطالعه دانشمندان از واقعیت مجازی(VR) به همراه شبیه ساز عابر پیاده و دوچرخه برای تجزیه و تحلیل عوامل تأثیرگذار مختلف مانند طرحهای مختلف ترافیک، حجم ترافیک یا طراحی فضای شهری استفاده میکنند. آنها برای جذابیت بیشتر پیاده روی و دوچرخه سواری میخواهند از این فناوری برای کمک به شهرها برای جذابیت بیشتر فضای شهری استفاده کنند.
برای این کار آنها چندین نمونه از فضای خیابان واقعی را طراحی میکنند و آنها را در یک محیط مجازی پیاده سازی میکنند.
پروفسور کیپکه در این باره گفت: واقعیت مجازی ابزاری ایده آل برای پروژه ما است. ما میتوانیم فضاهای شهری یکسان و تقریباً آزاد را با سناریوهای ترافیکی سازگار شبیهسازی کنیم تا تجزیه و تحلیل کنیم که کدام شرایط باعث جذابیت پیاده روی و دوچرخه سواری میشود.
انتهای پیام