stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 19 May , 2024
  • کد خبر : 234487
  • 15 بهمن 1399 - 15:19
0

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۱۵ بهمن

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۱۵ بهمن

مخالفت مجلس با کلیات طرح شفافیت آرای نمایندگان و درخواست تعدادی از نمایندگان برای در دستور قرار گرفتن مجدد این طرح/ اصلاح چند طرح به منظور تامین نظر شورای نگهبان/ حمایت نمایندگان مجلس از تولید مرغ آرین ایرانی و… از جمله مهمترین اخبار امروز (چهارشنبه) پانزدهم بهمن ماه ۱۳۹۹ مجلس هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

قلم | qalamna.ir :

جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و طرح اصلاح مواد (۱) و (۷) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی و اصلاحات بعدی آن، طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس (شفافیت آرای نمایندگان) و… در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.

محمدباقر قالیباف در ابتدای جلسه روز مادر و روز زن را به همه بانوان ایرانی، مادران و همسران شهدا و نمایندگان و خبرنگاران زن حاضر در صحن علنی مجلس تبریک گفت و افزود: امروز ولادت با سعادت دختر نبی اسلام، حضرت فاطمه زهرا(س)است که همچنین مصادف شده با میلاد حضرت امام خمینی(ره). مفتخریم که این روز را به نام روز مادر و روز زن نام‌گذاری کردیم. به همه زنان مسلمان به ویژه مادران و زنان کشور ایران و مادران شهدا و جانبازان گرانقدر و همچنین بانوان همکار و بانوان خبرنگار حاضر در صحن علنی تبریک عزض می‌کنم.

مخالفت مجلس با کلیات طرح شفافیت آرای نمایندگان

نمایندگان در ادامه این جلسه گزارش کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس  در خصوص طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی (شفافیت آرای نمایندگان) را بررسی کرده و در نهایت با آن مخالفت کردند.

مصوبات مجلس نباید باعث تفتیش عقاید شود

در جریان بررسی کلیات این طرح، سید کاظم دلخوش عضو هیأت رئیسه کمیسیون آیین‌نامه داخلی تأکید کرد: مصوبات مجلس نباید باعث تفتیش عقاید شده و بهتر است با بررسی دو شوری طرح شفافیت ارای نمایندگان، کار کارشناسی بیشتری صورت گیرد.

آثار مثبت شفافیت آراء از آثار منفی آن بیشتر است

همچنین محمد حسین فرهنگی عضو دیگر کمیسیون آیین‌نامه داخلی با بیان اینکه آثار مثبت شفافیت آراء از آثار منفی آن بیشتر است، تاکید کرد: درست است که شفافیت آراء می‌تواند نمایندگان را در برخی از جاها تحت فشار قرار دهد اما تدابیر لازم دیده شده تا به حریت و آزادمنشی نمایندگان آسیب وارد نشده و از سوی دیگر شفافیت آرا پیام صداقت و یک رنگی را در جامعه القا می‌کند.

موافقان و مخالفان طرح شفافیت آرای نمایندگان چه گفتند؟

موافقان طرح شفافیت آرای نمایندگان تاکید کردند که شفافیت یک مطالبه عمومی است و مجلس یازدهم باید به عنوان مجلس انقلابی به آن جامه عمل بپوشاند و مخالفان این طرح همگی بر لزوم شفافیت تاکید داشتند اما معتقد بودند این طرح نمی‌تواند آن طور که باید و شاید شفاف سازی کرده و تنها نمایندگان را در تصمیم گیری‌ها تحت فشار می‌گذارند.

درخواست تعدادی از نمایندگان برای در دستور قرار گرفتن مجدد طرح شفافیت

به دنبال مخالفت مجلس با کلیات طرح اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس مربوط به شفافیت نمایندگان، تعدادی از نمایندگان نامه‌ای به هیات رییسه نوشته و در آن درخواست کردند که این طرح مجددا در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد که متن این نامه به شرح زیر است:

ناطقین مجلس

گودرزوند: دولت در کوتاه ترین زمان بودجه اصلاح شده را به مجلس تقدیم کند

نماینده آبادان: مدیرعامل منطقه آزاد اروند در عین ناباوری به مسئولیت بازگشت

نوش‌آبادی: برخورداری زن و مرد از حقوق مساوی در برابر قانون مورد تاکید است

صالحی: با تغییر در سیاست‌ها، رویه‌ها و روش ها می‌توان بازار بورس را نجات داد

طاهری: مجلس باید بر همه دالان های تاریک نظام نور نظارت بتاباند

***

در جلسه علنی امروز،‌ نمایندگان  جهت تامین نظر شورای نگهبان طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه ورزش را اصلاح کردند.

همچنین نمایندگان، طرح اصلاح مواد (۱) و (۷) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی و اصلاحات بعدی آن را بررسی کرده و به منظور تامین نظر شورای نگهبان تغییراتی در آن اعمال کردند.

در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان به طرح تعیین تکلیف کارشناسان بیمه کشاورزی، ماده واحده و تبصره های این طرح هم اصلاح شد.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

رفع ابهام قالیباف از رأی‌گیری مجلس درباره کلیات بودجه

خاتمی: معوقات کادر درمان پرداخت شود

ذوالنوری خطاب به نمایندگان: ناطقان را نبوسید

رضایی: رد کلیات بودجه در حمایت از مردم صورت گرفت

صفایی: طرح مالیات بر عایدی سرمایه در دستور کار مجلس قرار گیرد

عباس زاده مشکینی: مجلس برای حفظ کرامت زنان جامعه اقدامی ارزشمند انجام دهد

قادری: دولت حمایت موثرتری از سرمایه مردم در بورس داشته باشد

***

در ادامه جلسه علنی امروز ۲۷۷ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه ای از عملکرد مهرداد بذرپاش و همکارانش در دیوان محاسبات کل کشور تقدیر و تشکر کردند.

۱۶۰ نفر از نمایندگان هم با امضای بیانیه ای از تولید مرغ آرین ایرانی حمایت کردند که متن این بیانیه که توسط علی کریمی فیروزجائی، عضو هیات رییسه مجلس در جلسه علنی قرائت شد.

سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی، نایب رییس مجلس نیز  در بخشی از جلسه ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) را به تمام بانوان ملت ایران تبریک گفت.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.