stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
  • کد خبر : 264801
  • 23 اسفند 1399 - 15:56
3

هشدار نسبت به روند نامطلوب دفن زباله در قم

هشدار نسبت به روند نامطلوب دفن زباله در قم
قم - رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم ضرورت تفکیک از مبدا زباله های خانگی را مورد توجه قرار داد و گفت: با ادامه روند کنونی در دفن زباله شهر قم در آینده به یک کلانشهر دفن پسماند تبدیل خواهد شد.
قلم | qalamna.ir :

سید مجتبی سبحانی ثابت روز شنبه در جمع خبرنگاران، افزود: روزانه ۷۲۰ تن زباله در قم تولید می شود که ۳۲۰ تن از آن با تفکیک به کودهای شیمیایی برای استفاده از صنعت و کشاورزی تبدیل می شود و بقیه آن در دل خاک دفن می شود.

وی با بیان اینکه در شهر قم ۷۲۰ نقطه جمع آوری ضایعات شناسایی شده است، ادامه داد: از مهرماه سال ۹۶ جمع آوری زباله ها به صورت تفکیک از مبدا به صورت یک روز در میان در برخی از مناطق شهر قم در حال انجام است اما همچنان برای فرهنگ سازی در این زمینه اقدامات بیشتری باید صورت بگیرد.

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم نیز در ادامه تاکید کرد: یکپارچه سازی تبلیغات شهری برای زیباسازی شهر قم از ابتدای سال جاری دنبال شده است.

کاشت درختان مثمر در قم

سید مجتبی سبحانی ثابت گفت: حمایت از تولیدات داخلی در تبلیغات شهری، توسعه آبیاری تحت فشار، استفاده بیشتر از پساب، نصب نمادها و المان های فرهنگی و توسعه درختان مثمر به صورت جدی در سال ۹۹ در شهر قم دنبال شده است.

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم افزود: در بخش آتشنشانی شاهد افزایش راندمان کاری و استفاده بهتر از ابراز و تجیهزات بودیم و زمان رسیدن به محل حادثه کاهش یافته است.

سبحانی ثابت یادآور شد: در بخش آرامستانها با عوارض و تعرفه های تعیین شده تلاش شده تا هزینه دفن اموات بومی کاهش و دفن اموات غیرمومی افزایش یابد.

به گفته وی، انتقال صنوف مزاحم شهری به شهرک های تخصصی از سیاست های مهم شورای اسلامی شهر قم است که برخی از این صنوف مانند صنف خودروسازی و آهنگری به بازارچه های تخصصی منتقل شده است.

وی اظهار داشت: با اقدامات و پیش بینی های انجام شده ۸۰ درصد از آبگرفتگی های سطح شهر قم در زمان بارش باران مرتفع شده است.

وی با اشاره به مساله آبگرفتگی در تونل غدیر خاطرنشان کرد: مشکل این تونل از معضلات عمرانی و مهندسی ناشی شده است و برای حل این مساله باید مساله طغیان فاضلاب شهری از این تونل توسط آب منطقه ای قم حل شود.

سبحانی ثابت افزود: در بخش ساماندهی کارگران ساختمانی برغم ورود شورای شهر قم دستگاه های مسوول دیگر پای کار نیامده و همکاری لازم را نداشته اند.

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم گفت: ساماندهی و کف سازی بازار کهنه و نو قم نیز با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم در حال انجام است و امید می رود این دو بازار به یکی از قطب های گردشگری تبدیل گردد.

به گفته سبحانی ثابت، توانمندسازی بانوان قم برای ایجاد مشاغل خانگی در مصلی قدس این شهر در حال انجام است و فرآینده تجاری سازی و برندسازی محصولات برای عرضه به بازار انجام می پذیرد.

جزییات بودجه ۱۴۰۰ شهرداری قم

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم نیز با اشاره به بودجه سال آینده شهرداری عنوان کرد: برای بررسی بودجه سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۰ جلسه برای تعیین دقیق تر درآمدها و هزینه ها برگزار شده است.

مجید اخوان گفت: شورای اسلامی شهر قم با اختلاف اندکی از پیشنهاد شهرداری قم اعتبار ۳ هزار و ۶۲ میلیارد تومانی را به تصویب رسانده است.

وی اظهار داشت: در بخش درآمدهای سال آینده شهرداری قم هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان از محل عوارض ساختمانی و ارزش افزوده، ۸۵۰ میلیارد تومان از فروش اموال و مزایده ها و ۹۵۰ میلیارد تومان نیز ار محل تسهیلات بانکی، و اوراق خزانه پیش بینی شده است.

اخوان یادآور شد: ۸۸۰ میلیارد تومان حجم هزینه های جاری شهرداری قم در سال ۱۴۰۰ است که بخش مهمی از آن صرف حقوق دستمزد کارکنان می شود.

وی ابزار کرد: سال آینده ۲۷۰ میلیارد تومان برای تسویه بدهی های شهرداری و هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان نیز برای اجرای طرح های عمرانی در نظر گرفته شده است.

به گفته اخوان، روزانه حدود یک میلیارد تومان برای نگهداری شهر قم هزینه می شود اما درآمدهای پایدار شهرداری طی سالهای گذشته به درستی تامین نشده است.

اجرای ۴۵۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی در سال ۹۹

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم نیز اظهار کرد: تعیین تکلیف و بازگشایی محورهای مواصلاتی یکی از اولویت های مهم شورای شهر قم در سال جاری بوده است.

محمود محرری گفت: در سال جاری ۴۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل و بازگشایی محورهای درون شهری قم هزینه شده است.

به گفته وی، تکمیل پروژه میدان تره بار شهید مطهری، فاز ۵ عمار یاسر، پروژه تقاطع کیوانفر به میدان امام(ره)، تملک ایستگاه های مترو، افزایش ظرفیت پارکینگ های عمومی، پیاده راه انقلاب، تکمیل محور استاد فقیهی در منطقه هفت و شهید روحانی در منطقه یک از پروژه های اولویت دار سال آینده است.

وی آخرین وضعیت عمرانی مترو قم را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ دو ایستگاه متروی قم در فاز اول آن به بهره برداری خواهد رسید.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: در سال جاری از هشت قرارداد منعقده بخش خصوصی با شهرداری قم به میزان هزار و ۱۴۲ میلیارد تومان هفت مورد از آن در بلوار پیامبر اعظم و یک مورد در بلوار الغدیر بوده است.

توسعه زیرساخت ها اولویت اصلی شورای شهر قم

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم نیز در ادامه تصریح کرد: توسعه زیرساخت ها اولویت اصلی کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قم در دوره پنجم بوده است.

روح الله امراللهی اظهار داشت: سال ۹۶ و در زمان آغاز فعالیت شورای پنجم در قم ۱۶ خیابان اصلی در قم وجود داشت که انتهای آنها بن بست بود که از این بین ۱۰ خیابان تا پایان فصل بهار تکمیل می شود و ساختار شبکه ترافیک بهبود می یابد.

به گفته وی، در طول ۴ سال فعالیت شورای اسلامی شهر حدود ۱۷ پروژه در بخش تقاطعات شهری اجرا شده و حدود ۷۰ درصد از کل بودجه شورای شهر قم هر ساله در بخش عمرانی هزینه شده است.

امراللهی گفت: با بهره برداری از پروژه های در دست احداث شاهد تحول مهمی در حرکت های انتقالی در مناطق هشت گانه شهری خواهیم بود.

وی اضافه کرد: خطوط اتوبوس رانی قم به صورت کامل مورد بازنگری قرار گرفته و به زودی وارد فاز اجرا می شود، همچنین در سال ۱۴۰۰ دو ایستگاه مترو قم به بهره برداری خواهد رسید.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم: طی سال گذشته ۱۰۸ اتوبوس خریداری شده و قرآیند خرید ۱۰۰ دستگاه دیگر نیز در حال انجام است، همچنین ۷۰ اتوبوس شهری نیز با هزینه ای بالغ بر ۴۰۰ میلیون تومان برای هر دستگاه اورهال شده است.

امراللهی با اشاره به معضل احیای بافت های تاریخی و فرسوده شهری قم گفت: ساختار شهرسازی در ایران همیشه بر مبنای بازارها و مساجد جامع احداث می شده اما امروز عملا ساماندهی و مرمت مساجد جامع و بازارهای سنتی به دست فراموشی سپرده شده است.

به گفته وی، تعیین بافت تاریخی قم بر مبنای عکس هوایی سال ۱۳۳۵ یک نوع گروکشی از مدیریت شهری قم در مسیر احیا و توسعه هسته مرکزی شهر است.

انتهای پیام/

  • منبع : خبرگزاری

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.