لیلاسادات ابطحی روز سهشنبه افزود: ترک تحصیل پنهان به آن معناست که تعدادی از دانشآموزان ثبتنام کردند ولی وارد آموزش نشدند و این معضل علاوه بر پایه اول ابتدایی در دیگر پایههای این دوره نیز در استان اصفهان دیده شده است.
وی اظهار داشت: بیشترین دانش آموزانی که وارد آموزش نشدند، پایه اولیها و خانوادههایی بودند که بیشتر نگران وضعیت سلامت فرزندانشان هستند و آنها را یا ضعیف میپنداشتند یا فکر میکردند ممکن است رشد نکنند و خوب یاد نگیرد.
معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزش و پرورش اصفهان افزود: اکنون در استان ۷۹۹ نفر در دوره ابتدایی، ترک تحصیل پنهان کردند که با وجود ثبتنام در کلاسها حضور نیافتند.
وی یادآور شد: از این تعداد ۴۴۱ نفر پسر و ۳۵۸ نفر دختر هستند و بیشتر در شهرستانهای پیربکران، خمینیشهر، نجفآباد، زرینشهر ،فولادشهر، برخوار، مبارکه، ناحیه ۶، سمیرم، دهاقان، مهردشت ، نطنز، اردستان، نایین، جلگه و امامزاده شناسایی شدند.
وی از جمله دلایل حضور نیافتن این دانشآموزان را به مشکلات خانوادگی از جمله جدایی پدر و مادر، اعتیاد، بدسرپرستی، دسترسی نداشتن به گوشی تلفن همراه، تبلت، فقر مالی خانواده، ترس خانوادهها نسبت به بروز و شیوع بیماری در فرزندانشان، وجود اختلالات و مشکلات یادگیری دانشآموزان دارای نیازهای ویژه، تمایل نداشتن والدین نسبت به آموزشهای مجازی، مهاجرت فصلی دانشآموزان به دیگر مناطق (عشایر) و دسترسی نداشتن به اینترنت اشاره کرد.
ابطحی همچنین با اشاره به بازماندگی آموزش علاوه بر مقوله ترک تحصیل پنهان به ” تارکان تحصیل” اشاره کرد و گفت: تارکان تحصیل در شرایط کرونا افزایش یافتند و این روند نیازمند توجه است.
وی افزود: در سال تحصیلی ۹۷، ۹۸ آمار بازماندگان از تحصیل که به استان اصفهان ارسال شده بود چهار هزار و ۸۴ نفر بود که سه هزار و ۱۰۱ نفر شناسایی شدند و هزار و ۷۰۳ نفر به دلایل مختلفی قابل رصد نبودند و در آن زمان کودکان بازمانده از آموزش کلاس اول که شناسایی و تحت تعلیم قرار گرفتند، یکهزار و ۲۱۹ نفر بودند.
معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزش و پرورش اصفهان افزود: در سال تحصیلی ۹۸، ۹۹، پنج هزار و ۱۸ نفر آمار اسمی بود که سه هزار و ۳۹۰ نفر شناسایی شدند که از این تعداد هزار و ۲۱۰ نفر پایه اول بودند.
وی خاطرنشان کرد: امسال نیز که ۶ هزار و ۷۹۰ نفر اسامی بازماندگان از تحصیل به استان داده شد،جهش در شناسایی اتفاق افتاد و چهار هزار و ۵۸۸ نفر شناسایی شدند که ۲ هزار و ۶۷۷ نفر آنها پایه اولی بودند.
معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزش و پرورش اصفهان تاکید کرد : ایجاد سامانه جامع آماری برای ردیابی کودکان نیازمند تعلیم، آموزش خانوادهها با استفاده از ظرفیت دستگاههای مرتبط از جمله بهزیستی و صدور دستور همکاری مستمر و مجدانه دستگاههای دارای مسوولیت در این بخش برای جلوگیری از بازماندگی آموزشی، راهکارها و انتظارات برای مقابله به این مشکل است.
بیش از ۹۰۰ هزار دانش آموز در پنج هزار واحد آموزشی استان اصفهان مشغول به تحصیل هستند.