stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۱۷ مهر , ۱۴۰۳ Tuesday, 8 October , 2024
  • کد خبر : 380257
  • 20 تیر 1400 - 12:59
1

طرح منطقه ویژه اقتصادی فریدن، با مخالفت رو به رو شد

طرح منطقه ویژه اقتصادی فریدن، با مخالفت رو به رو شد
اصفهان_ نماینده مردم فریدن، فریدونشهر،چادگان و بویین میاندشت در خصوص مخالفت با اعلام فریدن به عنوان منطقه ویژه اقتصادی گفت: مجلس برای این موضوع ۹۰ شهرستان را پیشنهاد کرده بود، که از سوی شورای نگهبان و سپس در مجمع تشخیص مصلحت نظام با مخالفت روبه رو شد.
قلم | qalamna.ir :

حسین محمد صالحی افزود: نبود شغل و درآمد مهمترین دلیل مهاجرت مردم این منطقه به دیگر شهرها و استان‌های کشور است، این در حالی است که با وجود ظرفیت‌های بی شمار هنوز نتوانستیم به چشم انداز مطلوب در این زمینه برسیم و کارهای انجام شده کافی نبوده است.

وی هشدار داد: در سال‌های اخیر به‌دنبال استمرار خشکسالی،  پیشه‌ کشاورزی و دامداری به عنوان بخش‌های اصلی اقتصاد منطقه در حال نابودی است و در این میان برخی فشارهای مضاعف به فعالان این بخش، بحران بیکاری را تشدید کرده است.

نماینده مجلس برخی مشکلات برای تبدیل اراضی کشاورزی به منابع ملی، چالش‌های فروش محصولات کشاورزی، کمبود آب، نبود توازن در خدمات بهداشت و درمان، نبود ارتباطات و زیر ساخت‌های مورد نیاز را از موانع مهم جذب سرمایه گذار در منطقه برشمرد و گفت:

با ایجاد کارگروه ویژه کشاورزی در مجلس، به‌دنبال آن هستیم با تفویض اختیارات این حوزه به مراکز شهرستان‌ها، موانع و پیچیدگی های اداری برطرف شود.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت در مجلس شورای اسلامی افزود: به‌دنبال نبود شغل و درآمد کافی، اکنون روستاهای منطقه که زمانی کانون تولید و اقتصاد بودند، خالی از سکنه جوان است و همه به شهرهای دیگر مهاجرت کرده اند.

حصول نتیجه برای بازگشت امتیاز منطقه محروم فریدن، زمان بر است

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت در مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ شهرستانی نیست که اینگونه در بخش‌های مختلف با انبوه مشکلات دست و پنجه نرم کند و درسال‌های متمادی همچنان در محرومیت بسر ببرد و شرایط همچنان همان شرایط گذشته تنها با اندکی تغییر باشد، این‌ها نمود آن است که پیگیری‌ها در این خصوص کافی نبوده است.

وی به موضوع حذف فریدن از فهرست مناطق محروم در سال‌های گذشته اشاره و بیان کرد: به همین دلیل مطالبه مشترکی بین مردم و مسوولان از چندین سال پیش مبنی بر بازگشت مجدد این امتیاز به فریدن عنوان شد که همچنان در حال پیگیری است.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر،چادگان و بویین میاندشت افزود: اردیبهشت ۹۹، کارگروه های مرتبط با این موضوع در منطقه تشکیل وشاخص‌های مرتبط  مجدد بررسی و نتایج آن به سازمان برنامه و بودجه ارائه شد.

محمد صالحی گفت: شاخص‌های اصلاح شده مورد موافقت و تایید سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت، اما در زمان حاضر به دلیل شرایط بحرانی اقتصاد کشور و احتمال اعتراض سایر مناطق، امکان اضافه شدن فریدن به فهرست مناطق محروم وجود ندارد، بنابراین حصول نتیجه برای اینکار بسیار زمان بر است چرا که زمان برگزاری جلسه مربوط به آن مشخص  نیست.

همچنین نماینده مردم فریدن، فریدونشهر،چادگان و بویین میاندشت در خصوص مخالفت با اعلام فریدن به عنوان منطقه ویژه اقتصادی گفت: مجلس برای این موضوع ۹۰ شهرستان را پیشنهاد کرده بود، که از سوی شورای نگهبان و سپس در مجمع تشخیص مصلحت نظام با مخالفت روبه رو شد.

وی اضافه کرد: پس از بررسی‌ها، سرانجام تنها شاهین شهر و میمه در استان اصفهان به عنوان منطقه ویژه اقتصادی اعلام شد.

به گفته وی، وجود زیرساخت‌های لازم و صنایع و کارخانه‌های بزرگ تولیدی در شاهین شهر، علت موافقت با ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در این شهرستان بوده است، همچنانکه با بررسی آمایش سرزمین و وضعیت کلی منطقه، با فریدن در این حوزه مخالفت شد.

محمد صالحی افزود: همزمان با پیگیری این موضوعات، به‌دنبال ارائه و اثبات محرومیت در فریدن و ضرورت توجه بیشتر به این منطقه بودیم و نتیجه آن شد که اکنون از سوی  وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه، فریدن به عنوان منطقه «غیر برخوردار از اشتغال» تعریف شده است و مقرر شد وزارتخانه‌ها اولویت برنامه‌های خود را در زمینه اشتغال به فریدن اختصاص دهند.

به گفته وی؛ معافیت مالیاتی از جمله امتیازاتی است که در مناطق آزاد تجاری برای سرمایه‌گذاران اعمال می‌شود و بر این اساس سرمایه‌گذارانی که امسال در فریدن به راه‌اندازی واحدهای تولیدی اقدام کنند یا واحدهایشان را به بهره‌برداری برسانند، به مدت ۲۰ سال از پرداخت مالیات معاف می‌شوند.

محمد صالحی با بیان اینکه توسعه اشتغال در غرب اصفهان و ایجاد ۲ هزار شغل در حوزه انتخابیه، مهمترین چشم انداز کاری است که متناسب با ظرفیت‌های بومی با جدیت دنبال و تسهیل می شود، افزود: امیدواریم برای عبور از محرومیت، بتوانیم هم نگاه سرمایه گذاران به منطقه را تغییر دهیم و هم زمینه جذب و ماندگاری آنان را برای تحقق هر چه بیشتر اشتغال فراهم کنیم.

 شهرستان  فریدن با ۲ بخش مرکزی و زنده رود و ۲ شهر داران و دامنه با ۵ دهستان، ۲۸ روستا وجمعیت بیش از ۴۹ هزار نفر در ۱۴۰ کیلومتری غرب اصفهان واقع است.

هشتگ: , , , , , , , , ,
  • منبع :

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.