stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 19 May , 2024
  • کد خبر : 421207
  • 23 بهمن 1400 - 10:52
1

پرواز ققنوس مرگ در جاده‌های دو طرفه خاش

پرواز ققنوس مرگ در جاده‌های دو طرفه خاش
قلم | qalamna.ir :

در لحظات مختلف شبانه روز شاهد انتشار و دریافت خبرهای ناگوار وقوع سوانج رانندگی در جاده های دوطرفه خاش و فوت و جرح سرنشینان خودروها و داغدار شدن خانواده های هم وطن ایرانی و اتباع خارجی هستیم.
نبود بزرگراه و اتوبان، وجود جاده‌های ۲ طرفه و ناایمن، رعایت نکردن مقررات راهنمایی و رانندگی و قاچاق انسان و سوخت زمینه را برای وقوع حوادث مختلف رانندگی در راه‌های سیستان و بلوچستان فراهم کرده و مردم این دیار هر هفته شاهد جان باختن تعدادی از هموطنان و یا اتباع بیگانه هستند.
گستردگی و پراکندگی استان پهناور سیستان و بلوچستان، طولانی بودن فاصله بین شهرها و روستاها، نبود جاده‌های ۲ بانده و بزرگراه و رفت و آمد و ترافیک بالای برخی جاده های این استان حوادث ناگواری را رقم می زند که جبران ناپذیر است.
سرعت زیاد خودروهای حامل قاچاق نه تنها جان راننده و سرنشینان این خودروها بلکه سایر خودروهای عبوری در جاده های ۲ طرفه سیستان و بلوچستان در شمال و جنوب این استان را به مخاطره می اندازد.
تردد اکثر خودروهای سبک و سنگین به مقصد زاهدان و چابهار و مرز سراوان و استانهای داخلی کشور از محورهای خاش انجام می شود، بر همین اساس جاده های دو طرفه خاش با حجم بالایی از تردد خودروها مواجه بوده و علاوه بر آن خودروهای حامل قاچاق سوخت و انسان و حتی تریلی های ترانزیت بار افغانستان از مبدا چابهار به مقصد مرز میلک سیستان این محورها را نا ایمن ساخته است.

پرواز ققنوس مرگ در جاده‌های دو طرفه خاش

شماری از شهروندان خاش در گفت و گو با خبرنگار بر ضرورت و اهمیت ایجاد جاده های دو بانده در این شهرستان تاکید و خواهان تسریع در تامین اعتبار و عملیاتی شدن پروژه های حوزه راه در خاش شدند.
محمد قلندرزهی یکی از شهروندان بیان کرد: هر لحظه در مسیرهای خاش به زاهدان و خاش به ایرانشهر و خاش به سراوان سوانح ناگوار رانندگی اتفاق می افتد که خسارتهای فراوان فوتی و جرحی به همراه دارد.
وی افزود: خاش از شهرهای قدیمی سیستان و بلوچستان بوده و در شاهراه محور توسعه شرق کشور واقع شده، بنابراین می طلبد که جاده های این منطقه دوبانده شوند.
این شهروند خاشی ادامه داد: وقتی از سیستان و بلوچستان به مقصد استانهای داخلی کشور سفر کنیم جاده ها دوبانده‌اند و مسافرت ها با ایمنی و بدون دغدغه و همراه با آرامش انجام می شود.
وی اظهار داشت: در حوزه خاش به ایرانشهر و مقداری نیز از زاهدان به خاش مسافت های کوتاهی بزرگراه و جاده دوبانده وجود دارد که در این مسافت های کوتاه حادثه ای اتفاق نمی افتد اما در جاده های دو طرفه نقاط حادثه خیز سبب وقوع سوانح ناگوار رانندگی می شود.
مهدی شهنوازی شهروند دیگر خاشی نیز گفت: در جاده های خاش شاهد نسل کشی و از بین رفتن خانواده ها هستیم، زیرا با وقوع یک سانحه مشاهده می شود، پنج تا ده نفر از اعضای یک خانواده فوت کرده اند و گاها نیز نخبگان جامعه در این محورها از بین رفته اند.
رضا کریمی از شهروندان دیگر خاشی نیز بیان کرد: تردد خودروهای حامل قاچاق سوخت و انسان و تریلی های ترانزیت افغان جاده های این شهرستان را نا ایمن کرده و خودروهای بی کیفیت و جاده های دوطرفه در کنار بی دقتی ها و سرعت های غیرمجاز و رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی  از دیگر عوامل وقوع سوانح ناگوار در جاده های خاش هستند.
وی ادامه داد: ماموران انتظامی با خودروهای حامل سوخت برخورد نمی کنند، اما متاسفانه این خودروهای شوتی عادت کرده اند که با سرعت بالا تردد کنند و بدتر از همه اینکه مجهز به سیستم دودزا بوده و با پوشش سنگین دود سبب کور و تاریک شدن دید رانندگان شده و در جاده های دو طرفه تصادف های شاخ به شاخ خودروها بر اثر همین کارهای خلاف و غیراخلاقی و غیرانسانی اتفاق می افتد.
علی کردی از شهروندان دیگر خاشی نیز اظهار داشت: جاده غیراستاندارد و کم عرض “زاهدان به خاش” یکی از خطرناک‌ترین جاده‌های کشور بوده که در بیشتر ماه‌های سال سوانح ناگوار رانندگی در این محور رخ می دهد و مردم سیستان و بلوچستان از آن به عنوان جاده مرگ یاد می کنند.
وی افزود: به گواه آمار پلیس و فوریت های پزشکی و هلال احمر سالانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ کشته و صدها مجروح در جاده های مرگ خاش گزارش می شود.
این شهروند اظهار داشت: ساخت جاده دوبانده، بزرگراه و محورهای چهارخطه و جلوگیری از تردد قاچاقچیان سوخت و انسان در جاده ها، از مهمترین درخواست‌ها و مطالبات مردم خاش است.
امام جمعه مسجد جامع الخلیل اهل سنت شهرستان خاش گفت: در جهت تسهیل در عبور و مرور و کاهش دغدغه های مردم باید پروژه دوبانده کردن جاده و محور ترانزیتی خاش به زاهدان اولویت مهم دولت باشد.
مولوی محمدعثمان قلندرزهی در گفت و گو با خبرنگار افزود: در ساعات مختلف شبانه روز دهها انسان در جاده مرگ خاش به زاهدان که شاهراه محور توسعه شرق ایران بوده از بین می روند و خسارتهای فراوان جانی و مالی به مردم  وارد می شود.
وی اظهار داشت: تمام حجم و بار ترافیکی محور های ارتباطی سیستان و بلوچستان روی همین محور است و هر لحظه گزارش داریم که خانواده ها به لحاظ وقوع سوانح جاده ای داغدار می شوند.
وی ادامه داد: مصوب کردن، تامین اعتبار، کلنگ زنی و شروع عملیات ساخت باند دوم محور خاش به زاهدان از درخواست های مهم مردم بوده که امیدواریم با تلاشها و پیگیری های استاندار سیستان و بلوچستان، مجمع نمایندگان استان، فرمانداران و مسئولان محلی و استانی این خواسته مردم محقق شود.
مولوی قلندرزهی بیان کرد: هم اینک از مسیرهای مختلف از جمله چابهار، سرباز، دشتیاری، راسک، نوبندیان، نیکشهر، کنارک، دلگان، بزمان، جلگه، ایرانشهر، حوزه سیستان، سراوان، سیب و سوران، مهرستان و غیره مردم برای درمان بیماران و انجام کارهای تجاری و دید و بازدید و غیره از مسیر خاش عبور می کنند و مقصد اصلی آنها نیز زاهدان است، بنابراین این محور بسیار پرتردد و شلوغ بوده و حتی در مواقع اوج سفر هم وطنان به شهرهای سیستان و بلوچستان جوابگوی حضور همزمان چندین هزار خودروی عبوری نیست.
امام جمعه مسجد جامع الخلیل اهل سنت خاش افزود: محورهای خاش به سمت ایرانشهر و سراوان و گوهرکوه به بزمان و خاش به مرز روتک و غیره نیز باید دوبانده و یا با کیفیت بهتری ایجاد شوند.

پرواز ققنوس مرگ در جاده‌های دو طرفه خاش

جلال هاشمزهی رییس جمعیت هلال احمر خاش با اشاره به اینکه در خاش و حوزه تفتان دو پایگاه امداد جاده ای این جمعیت فعال هستند گفت: هر لحظه از شبانه روز سوانح جاده ای در محورهای فرعی و اصلی و بویژه جاده ترانزیتی خاش به زاهدان خاش به ایرانشهر و خاش به سراوان به وقوع می پیوندد.
وی اظهار داشت: در این محورهای دو طرفه، حوادث و سوانح ناگوار رانندگی رخ می دهد که ضرورت دارد برای دوبانده کردن و یا رفع نواقص حادثه خیز این محور تدبیر شود.
هاشمزهی افزود: هر روز و هر لحظه ماموریت های زیادی از سوی همکاران ما و اورژانس در مسیرهای ارتباطی خاش برای خدمات دهی به آسیب دیدگان در سوانح جاده ای انجام می شود.
وی گفت: اگر جاده های خاش دو بانده می بودند، قطعا زحمت ها و ماموریت های همکاران ما و خسارتهای وارده به مردم کمتر می شد.
صادق ریگی مدیر راهداری و حمل و نقل جاده ای خاش گفت: سالانه دهها مورد سانحه رانندگی در محورهای خاش به زاهدان و ایرانشهر و سراوان رخ می دهد که خسارتهای فراوان جانی و مالی برای مردم به همراه دارد.
وی اظهار داشت: گر چه بسیاری از جاده های خاش دوطرفه اند، اما بسیاری از سوانح رانندگی بر اثر بی دقتی ها و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی اتفاق می افتد.
ریگی ادامه داد: هم اینک در برخی محورها مانند محور خاش به ایرانشهر و خاش به زاهدان شاهد وجود بزرگراه و جاده های دوبانده هستیم و اقدامات خوبی برای اجرای پروژه های دوبانده و یا تعریض جاده ها شروع شده، اما نا کافی است و دولت نیز تصمیم دارد به مطالبات مردمی پاسخ بدهد و اعتباراتی نیز برای اجرای پروژه ها اختصاص داده، بنابراین انتظار داریم با حمایت های ویژه دولت شاهد کلید خوردن پروژه ها باشیم.
صاحب گل صالحی فرماندار خاش هم گفت: در برخی از سوانح متاسفانه چهار و پنج نفر از اعضای یک خانواده و یا حدود سی نفر از اتباع خارجی در یک سانحه جان می دهند و نقصان می بینند، بنابراین همه ناراحت و نگران می شویم که مردم ما اینگونه راحت از بین می روند.
وی اظهار داشت: از مطالبات و خواسته های مهم مردم خاش و شهرهای سیستان و بلوچستان دو بانده کردن جاده ها بوده که در دولت تلاش می کنیم آرزوهای مردم محقق شوند.

نماینده مردم خاش، میرجاوه، تفتان و بخشهای کورین و نصرت آباد زاهدان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی گفت: سه قطعه از جاده دوبانده خاش به زاهدان از محدوده تودک تفتان تا جون آباد زاهدان تامین اعتبار شده است.
اسماعیل حسین زهی با گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی افزود: این محور هم اینک ده هزار میلیارد ریال اعتبار اولیه دارد و ان شاءالله با انتخاب پیمانکاران قوی عملیات اجرایی آن آغاز می شود، بنابراین در ایام دهه فجر یک نوید بزرگ برای مردم خوب و نجیب استان است.
وی اظهار داشت: دوبانده کردن محور خاش به زاهدان از مطالبات به حق مردمی بوده، امیدواریم با تلاش های مسوولان در دولت مردمی شاهد توسعه همه جانبه منطقه باشیم.
حسین زهی ادامه داد: فراهم کردن زیرساخت ها از آرزوهای دیرینه مردم محروم منطقه خاش و شهرهای سیستان و بلوچستان بوده، بنابراین از دولت محترم انتظار داریم به مطالبات به حق مردمی ویژه تر پاسخ بدهند و شاهد دوبانده شدن تمام محورهای مواصلاتی خاش به زاهدان و خاش به میرجاوه و خاش به ایرانشهر و خاش به سراوان و تکمیل پروژه راه خاش به گوهرکوه و بزمان و حوزه جنوب کرمان باشیم.
حسین زهی افزود: در کمیسیون عمران مجلس و با پیگیری های مستمر و ارتباط گیری با وزیران و با حمایت های استاندار تلاش می کنیم شاخص های توسعه ای استان را ارتقاء دهیم و ان شاءالله با همت مسوولان در دولت مردمی تحقق این امر نیز دور نیست.
وی گفت: استان سیستان و بلوچستان از لحاظ جاده ای وضعیت مطلوبی ندارد و این موضوع به نحوی بوده که تنها ده درصد بزرگراه دارد، اما در حال حاضر اقدامات مناسبی در دستور کار قرار گرفته است.
نماینده مردم خاش، تفتان، میرجاوه ، بخشهای نصرت آباد و کورین در مجلس افزود: با تلاش های انجام شده دو بانده شدن جاده خاش به زاهدان در دست اقدام بوده و در واقع عملیات اجرایی آن در سال جاری شروع شده و ۴۲ کیلومتر طول دارد و همچنین پیمانکار آن نیز قرار گاه خاتم الانبیا است.

پرواز ققنوس مرگ در جاده‌های دو طرفه خاش

مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان گفت: ۱۲ کیلومتر از قطعه یک بزرگراه زاهدان_خاش ۲۴ تیرماه به صورت ویدئو کنفراسی توسط رئیس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد.
عطاءالله اکبری افزود: برای افتتاح ۱۲ کیلومتر بزرگراه مذکور ۹۶ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.
وی بیان کرد: بیشترین تصادفات محور خاش _ زاهدان در ۲۵کیلومتری زاهدان از سمت خاش بدلیل وجود روستاها صورت می گیرد که بهره برداری از این ۱۲کیلومتر در کاهش تصادفات بسیار پر اهمیت خواهد بود.
مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: در سالهای اخیر به منظور افزایش ایمنی کاربران جاده ای، صیانت از مزیت ترانزیتی سیستان و بلوچستان و همچنین فراهم شدن زمینه جذب سرمایه گذار برای پروژه های اقتصادی استان با اقدامات جهادی اداره کل راه و شهرسازی استان با وجود تحریم های ظالمانه احداث بزرگراه ها و راه ها شتاب مضاعفی به خود گرفت بطوری که علاوه بر افتتاح ۷۳ کیلومتر بزرگراه در سال ۹۹ در سال ۱۴۰۰ نیز  ۱۲۵ کیلومتر بزرگراه دیگر توسط این اداره کل در دست احداث است.
مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان ترانزیت و تجارت را از محورهای اصلی توسعه این استان عنوان کرد و افزود: به منظور بهبود وضعیت راه‌های استان در کنار سایر زیر ساخت‌های توسعه  علاوه بر ساخت ۱۲۵ کیلومتر بزرگراه موجود احداث ۳۵ کیلومتر بزرگراه دیگر نیز در محورهای زابل_زاهدان و زاهدان_ میرجاوه در سال جاری در اولویت این اداره کل قرار دارد.
اکبری دی ماه امسال در حاشیه بازدید از پروژه های راهسازی استان گفت: کل محورهای مواصلاتی تحت پوشش این اداره کل ۷۵۰ کیلومتر است که تاکنون در این مسیرها ۳۴۰ کیلومتر بزرگراه به بهره برداری رسیده است.

 اکبری افزود: این اداره کل به منظور افزایش ایمنی کاربران جاده ای، کاهش تصادفات و همچنین صیانت از مزیت ترانزیتی استان در حال حاضر احداث ۱۱۳ کیلومتر بزرگراه و ۱۰ کیلومتر راه اصلی را در دستور کار ویژه قرار داده است.
وی گفت: با اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته پیش بینی می‌شود در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز تا پایان سالجاری۵۰ کیلومتر باند دوم در استان آماده افتتاح و بهره برداری شود.

‘قاچاق سوخت و انسان، خواب آلودگی رانندگان ناشی از طولانی بودن مسیرها و مشکلات فنی راهها’ مثلث مرگ در جاده های سیستان و بلوچستان را تشکیل می دهند که تاکنون جان دهها بلکه صدها انسان بی گناه را گرفته است.
سیستان و بلوچستان از نظر داشتن راه های مناسب فقیرترین استان کشور به حساب می آید به طوری که تنها ۲۰۷ کیلومتر راه این استان در شمال و جنوب به صورت چهار خطه و بقیه راه های دو طرفه با عرض هفت تا هفت و نیم متر است.
بیش از بیست هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی در سیستان و بلوچستان وجود دارد که در نقاط مختلف به دلیل نبود استانداردهای لازم به کانون حوادث رانندگی با تلفات انسانی زیاد تبدیل شده است.
به گفته کارشناسان راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان تاکنون بیش از دویست کیلومتر بزرگراه استاندارد در قطعه های مختلف در جاده های خاش-ایرانشهر، زاهدان-زابل، زاهدان-بم و در مساحت کمتر در شهرستان های سراوان و بلوار خلیج فارس زاهدان ایجاد شده است.
نبود محل های مناسب برای استراحت رانندگان و مسافران با توجه به فاصله زیاد شمالی ترین تا جنوبی ترین نقطه سیستان و بلوچستان و طولانی بودن فاصله شهرها از یکدیگر، سبب بی میلی و نگرانی رانندگان از توقف و استراحت در کنار جاده ها و در نتیجه ادامه حرکت در مسیر، آنان را با خواب آلودگی و بروز حادثه رو به رو می کند.
خواب آلودگی یکی از مهمترین عوامل بروز سوانح رانندگی در راه های سیستان و بلوچستان است که در صورت ایجاد مجتمع های خدمات رفاهی بین راهی جدید برای استراحت رانندگان به طور قطع شاهد کاهش تصادفات ناشی از خواب آلودگی خواهیم بود.
راههای موجود در مسیر کریدور ترانزیتی شرق کشور بویژه سراوان-خاش و خاش-زاهدان پر ترافیک ترین و پر تصادف ترین راه های سیستان و بلوچستان هستند.

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.