stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
  • کد خبر : 445081
  • 27 مرداد 1401 - 15:41
2

استفاده از ظرفیت مجموعه‌های تخصصی خوزستان در پارک علم و فناوری

استفاده از ظرفیت مجموعه‌های تخصصی خوزستان در پارک علم و فناوری
رئیس پارک علم و فناوری خوزستان از تلاش برای استفاده از ظرفیت‌های مجموعه‌های مختلف استان خوزستان با توجه به تخصص هر مجموعه خبر داد.
قلم | qalamna.ir :

محمد راضی جلالی رئیس پارک علم و فناوری خوزستان با اشاره به نحوه همکاری این پارک با صنایع و مجموعه‌های دانشگاهی مختلف اظهار کرد: اگر مدیران نسبت به حوزه فناوری نگاه مثبتی داشته باشند، فرآیند کار تسهیل می‌شود. در این راستا، قرارداد راه‌اندازی پردیس دانشگاه شهید چمران اهواز را منعقد کردیم و به زودی آغاز به کار می‌کند و می‌تواند مقدمه ایجاد پارک علم و فناوری دانشگاهی باشد؛ در واقع تبدیل مرکز رشد به پارک علم و فناری دانشگاهی در فرآیندی صورت می‌گیرد.

وی افزود: پردیس علم و فناوری دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیای بهبهان نیز به زودی راه‌اندازی خواهد شد؛ بهبهان ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه کشاورزی، تولیدات دامی، گیاهان دارویی و دیگر حوزه‌ها دارد. با دانشگاه منابع طبیعی و کشاورزی خوزستان نیز موافقت‌ها برای احداث پردیس علم و فناوری صورت گرفته است. این پردیس به صورت تخصصی در حوزه کشاورزی فعال خواهد بود. در مجموع هدف این است که از ظرفیت‌های هر مجموعه بنا به تخصص آن استفاده شود.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان افزود: همکاری‌های مختلفی نیز با مجموعه‌های نفت از جمله شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، شرکت نفت و گاز اروندان و مجموعه‌های پتروشیمی انجام شده است که هم منجر به ایجاد اشتغال و هم منجر به حل چالش‌ها و رفع نیاز این مجموعه‌ها می‌شود.

وی افزود: قانون جهش تولید خردادماه به وزارت علوم، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و نهاد ریاست جمهوری ابلاغ شد. این قانون بسیار خوب و کارآمد است و محدودیت‌های موجود در ارتباط با توسعه اکوسیستم فناوری را مرتفع کرده است. یکی از مهم‌ترین چالش‌ها اجرای این قانون است. تنها مسیر نجات کشور، مسیر فناوری و نوآوری است و ثابت شده که هر جا این مسیر را طی کرده‌ایم به موفقیت رسیده‌ایم. اگر بخواهیم اجرای این قانون را ملاک قرار دهیم و پیگیری کنیم، خبرگزاری ایسنا نیز در راستای مطالبه‌گری می تواند در این حوزه کمک‌کننده و بازوی مطالبه‌گری برای اجرای قانون جهش تولید باشد.

راضی جلالی با تاکید بر لزوم مطالبه‌گری اجرای قانون جهش تولید گفت: در حوزه نفت و احیای چاه‌های کم‌بازده دستورالعمل‌هایی آمده است و در سایر حوزه‌ها از جمله حوزه کشاورزی نیز دستورالعمل‌هایی ابلاغ شده است. مطالبه کردن اجرای این آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها برای ما خوزستانی‌ها که در حوزه اشتغال دومین استان از نظر بیکاری هستیم با حدود ۱۵۰ هزار بیکار و ۴۳ درصد تحصیل کرده بیکار، ضروری است.

وی با بیان اینکه طرح دستیارفناور می‌تواند چالش بیکاری را مرتفع کند، افزود: مشکل استان خوزستان به دلیل وجود نفت است؛ نفت باعث شده غایت هدف یک خانواده در خوزستان اشتغال فرزندشان در مجموعه نفت باشد. وقتی صحبت از خوزستان می‌شود بحث نفت پیش می‌آید در حالی که استان ما یک استان کشاورزی است. ما در تولید گندم، نیشکر، آبزیان، صیفی‌جات، خرما و محصولات دیگر اول هستیم اما متاسفانه چتر نفت همه اینها را پوشانده است در حالی که ظرفیت کشاورزی خوزستان می‌تواند خاورمیانه را پوشش دهد.

راضی جلالی عنوان کرد: ما نتوانستیم آب را مدیریت کنیم در حالی که سرمایه اصلی ما است. همچنین نتوانسته‌ایم مدیریت خوبی در استقرار صنایع آب‌بر کشور داشته باشیم؛ صنایع آب‌بر در کویر مرکزی مستقر شده‌اند در حالی که در همه جای جهان کنار دریا ساخته می‌شوند و فلسفه وجود پتروشیمی ماهشهر در کنار دریا همین است. با این حال هنوز هم صنایع آب‌بر در کویر در حال توسعه هستند که سیاست غلطی است.

او با اشاره به تبعات خام‌فروشی در کشور گفت: در پتروشیمی، نیمه‌خام فروشی صورت می‌گیرد و محصولی صادر می‌شود در حالی که محصول نیست و در واقع مواد اولیه است و بعد همان مواد اولیه صادر شده را به شکل محصول از کشورهای خارجی می‌خریم. بنابراین سرمایه متاسفانه خوب مدیریت نمی‌شود.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان با تاکید بر اهمیت اعتماد به فناوری گفت: استقبال مدیران ما از فناوران گاه آن گونه که ما انتظار داریم نیست؛ به عنوان مثال یک دستگاه مورد استفاده در صنعت نفت توسط یکی از شرکت‌های دانش بنیان خوزستان طراحی شده و تنها تولیدکننده این دستگاه در کشور ما هستیم. کار این دستگاه انتقال دیتا است و به جای اینکه از کابل و سیم استفاده کند، از خود لوله‌های نفت این کار را انجام می‌دهد. اخیرا قرارداد فروش تعدادی از این دستگاه را با کشور عمان منعقد کردیم. کشور عمان استقبال کرده و به ما اعتماد کرده است اما یکی از سازمان‌های داخلی در کشور ما که درخواست مناقصه چند دستگاه را داده بود، این دستگاه را نخرید و در مناقصه ما را رد کرد.

راضی جلالی افزود: امیدواریم با کمک و همگرایی بین مجموعه‌های مختلف استان خوزستان کار کنیم.

وی در پایان در خصوص فعالیت پارک علم و فناوری سلامت عنوان کرد: در پارک علم و فناوی خوزستان در حوزه سلامت شرکت‌های متعددی داریم که با دانشگاه علوم پزشکی و پارک سلامت در ارتباط هستند. توسعه لازم در حوزه سلامت انجام نشده است و اگر بتوان از ظرفیت بین سه مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز، جهاد دانشگاهی و پارک علم و فناوری خوزستان استفاده کرد می‌توان پردیس سلامت را راه‌اندازی کرد که منافاتی با پارک علم و فناوری سلامت نیز ندارد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.