stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
  • کد خبر : 451579
  • 13 آذر 1401 - 8:21
1

عملیات ایجاد نیروگاه ۳۰۰ مگاواتی دارخوین آغاز شد

عملیات ایجاد نیروگاه ۳۰۰ مگاواتی دارخوین آغاز شد
خوزستان - معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان روز گذشته در مراسم آغاز عملیات ساخت نیروگاه برق‌ هسته‌ای کارون، شروع چنین پروژه‌ای را نشان از بلوغ علمی و فناوری متخصصان داخلی کشور دانست و گفت: جدا از این، ایجاد چنین نیروگاهی پرورش نیروی انسانی متخصص را نیز به همراه خواهد داشت.
قلم | qalamna.ir :

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی کشور با اشاره به اینکه ساخت این نیروگاه در راستای اجرای سند جامع راهبردی سازمان انرژی اتمی است، اظهار کرد:‌ ایجاد نیروگاه کارون و توسعه نیروگاه‌های اتمی یکی از اهداف سند جامع راهبردی سازمان انرژی اتمی تا افق ۱۴۲۰ است.

اسلامی درباره مختصات این نیروگاه نیز عنوان کرد: پیش از انقلاب قرارداد ساخت نیروگاه اتمی کارون (شهدای دارخوین) با یک شرکت فرانسوی منعقد شده بود که با پیروزی انقلاب اجرای این تعهدات انجام نگرفت. پس از آن هم کشورهای گوناگون به دلیل تحریم‌ها با جمهوری اسلامی همکاری نکردند و این پروژه سال‌ها متوقف ماند.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان اضافه کرد: ظرفیت بلندمدت پیش‌بینی شده برای این سایت حدود ۲هزار مگاوات است. در گام نخست این پروژه قرار است یک نیروگاه مقیاس ‌متوسط ساخته شود که طراحی آن انجام اما وارد مرحله اجرا نشده ولی با همگام‌سازی نقشه‌ها و براساس فناوری‌های روز، ساخت این نیروگاه در دستور کار قرار گرفته است. نیروگاه اتمی کارون از نوع آب سبک تحت فشار (پی دبلیو آر) با ظرفیت تولید برق ۳۰۰ مگاوات در زمینی به مساحت تقریبی ۵۰ هکتار در مجاورت رود کارون و در نزدیکی شهر دارخوین از توابع شهرستان شادگان واقع در استان خوزستان ساخته خواهد شد.

نیروگاه‌های آب سبک تحت فشار رایج‌ترین نیروگاه‌های اتمی در سطح جهان است که از آب سبک به عنوان خنک‌کننده و کندکننده بهره می‌گیرد و سوخت این نوع رآکتورها از نوع اکسید اورانیوم و با غنای حدود ۴درصد است.

به گفته مسئولان احداث این نیروگاه در راستای اجرای مأموریت سازمان انرژی اتمی برای تولید برق هسته‌ای از طریق احداث نیروگاه‌های اتمی بومی است و زمان تقریبی اجرای آن هشت سال پیش‌بینی شده است. برآورد مالی اجرای این طرح نیز حدود ۲ میلیارد دلار است.

از جمله مزایای ساخت و بهره‌برداری از این پروژه می‌توان به تأمین برق منطقه اشاره کرد. گفتنی است به ‌منظور اجرای عملیات ساخت نیروگاه اتمی کارون شرکت‌های داخلی نسبت به ساخت تجهیزات مکانیکی ثابت نیروگاه و همچنین طراحی و ساخت پمپ‌های خنک‌کننده مدار اول و ایمنی نیروگاه اقدام خواهند کرد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.