stat counter
تاریخ : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 17 May , 2024
  • کد خبر : 114110
  • 06 اردیبهشت 1399 - 13:09
0
مدیرکل بهزیستی استان اصفهان عنوان کرد؛

تعدد خدمات در بهزیستی را هم فرصت و هم تهدید

تعدد خدمات در بهزیستی را هم فرصت و هم تهدید
مدیرکل بهزیستی استان اصفهان تعدد خدمات در بهزیستی را هم فرصت و هم تهدید دانست و ادامه داد: اگر به دید فرصت به آن نگاه کنیم کمک می‌کند تا بسیاری از نگرانی‌ها که ناشی از آسیب‌های اجتماعی و دغدغه جامعه است کاهش یابد و از طرفی نیز ممکن است منجر به اقیانوسی از خدمات با کیفیت کم شود و نتوان آنگونه که باید در همه فرآیندها خدمات‌رسانی کرد.
قلم | qalamna.ir :

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: در ابتدای انقلاب اسلامی بهزیستی با کمتر از ۱۰ فرآیند فعالیت خود را آغاز کرد که امروز میزان فرآیندهای این سازمان به ۱۶۴ مورد مانند حمایت از معلولان، کودکان بی‌سرپرست، زنان و … توسعه یافته که افزایش ۱۶.۵ برابری نشان می‌دهد.

فرشاد درباره تاریخچه ایجاد بهزیستی در کشور افزود: قبل از انقلاب مجموعه‌ای مانند بهزیستی در کشور نداشتیم و فعالیت‌های این چنینی شامل خدماتی متفرقه‌ای بود که توسط خیریه‌ها، بنیادها و نهادهای ارائه دهنده خدمات حمایتی صورت می‌گرفت.

وی بیان کرد: سازمان بهزیستی سال ۵۸ توسط شهید فیاض‌بخش و از ترکیب ۱۵ مجموعه مختلف شکل می‌گیرد و با دستور کار زیر ۱۰ فرآیند آغاز به کار می‌کند.  

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: هنگام نگارش برنامه اول توسعه، دستور کار بهزیستی ۲۰ فرآیند بود ولی اکنون در برنامه ششم توسعه ۱۶۴ فرآیند در مجموعه بهزیستی داریم که از زمان جنینی و مشاوره ژنتیکی آغاز و تا سالمندانی که در مرکز سالمندان زندگی می‌کنند مسوولیت حمایت از افراد را داریم.

وی تعدد خدمات در بهزیستی را هم فرصت و هم تهدید دانست و ادامه داد: اگر به دید فرصت به آن نگاه کنیم کمک می‌کند تا بسیاری از نگرانی‌ها که ناشی از آسیب‌های اجتماعی و دغدغه جامعه است کاهش یابد و از طرفی نیز ممکن است منجر به اقیانوسی از خدمات با کیفیت کم شود و نتوان آنگونه که باید در همه فرآیندها خدمات‌رسانی کرد.

فرشاد خاطرنشان کرد: به همین دلیل برنامه سازمان بهزیستی در سال‌های اخیر به سمت توسعه نوع خدمت نرفته و برای بالا بردن سطح کیفیت خدمات کوشش می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای فعالیت سازمان بهزیستی تعامل با سایر دستگاه‌ها و نهادها تعریف نشده بود گفت: این تعامل موجب توسعه خدمات پیشگیرانه و از وظایف بهزیستی است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان اضافه شد: در چهار دهه پس از انقلاب پیشگیری سطح یک را بیش از همه توسعه دادیم تا در پیشگیری سطح دو و سه که درمان و کاهش آسیب است کمتر هزینه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه شاید کماکان انتقادهایی به بهزیستی باشد که چرا با وجود همه این فعالیت‌ها، معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی در حال افزایش است و روند کاهشی آن را نمی‌بینیم، اظهارداشت: عواملی که این مسائل و آسیب‌ها را ایجاد می‌کند چند علتی است و اگر این نوع و این مدل فعالیت و پیشگیری در بهزیستی نبود ما بدون شک در شرایط بدتری بودیم.

فرشاد با اشاره به اینکه در زمان حاضر مشاوره ژنتیک و پیش از ازدواج را با شدت و جدیت دنبال می‌کنیم افزود: اگر ۲ یا سه فرآیند و برنامه بزرگ را در سازمان بهزیستی به همین شکل انجام دهیم می‌توانیم به نتایج بسیار خوبی در زمینه پیشگیری برسیم.

وی تعداد مراکز زیر پوشش بهزیستی استان را نزدیک به ۲ هزار مرکز برشمرد و یادآورشد: تعداد این مراکز دائم در حال افزایش است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان اضافه کرد: بهزیستی اگر اولین نباشد دومین دستگاهی است که فرآیندهایش به بخش غیردولتی واگذار شده است.

وی گفت: درحالی که برخی فرآیندهای بهزیستی به ویژه در بخش آسیب‌های اجتماعی حاکمیتی است و نمی‌توان به بخش خصوصی واگذار کرد و هنوز مجوز واگذاری نداریم ولی متقاضی وجود دارد.

فرشاد حساس کردن افراد نسبت به مسوول بودن در قبال خود و دیگران را یکی دیگر از عوامل مهم در دستور کار سازمان بهزیستی دانست و ادامه داد: این موضوع که همه مسوولیت‌ها را مربوط به دولت بدانیم منطقی نیست.

وی در زمینه توسعه آموزش‌ها اضافه کرد: بیش از چهارهزار مربی در استان داریم که درخصوص مهارت‌های زندگی و آموزش خانواده فعالیت دارند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان افزود: بیش از ۲۰۰ مرکز مشاوره از جمله ۷۰ مرکز مشاوره تخصصی خانواده، تحصیلی و تربیتی، سالمندان، صنعتی و ساختمانی زیر نظر سازمان فعالیت دارند.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت این مراکز با هدف ارتقای توانمندسازی عمومی اجتماع است که مردم بتوانند به انواع خدمت‌ها دسترسی داشته و بهترین نوع خدمت را انتخاب و بهترین شیوه زندگی را تجربه کنند.

فرشاد با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته بیشتر به سنین میانسالی توجه شد گفت: توجه به سنین پایین یکی از رویکردهای تقویت شده سازمان بهزیستی است.

وی گفت: اصفهان به صورت آزمایشی شهر دوستدار سالمند در کشور است و صندوق بین‌المللی جمعیت، از شهرداری و دبیرخانه شورای سالمندی استان این طرح شهر دوستدار سالمند را پذیرفته است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: در شهر دوستدار سالمند هشت محور از جمله حمل و نقل، مناسب‌سازی، اشتغال، معاشرت اجتماعی و نیازمندی‌های سالمندان باید در شهر مورد توجه و یا اصلاح قرار بگیرد تا برند این شهر را گرفته و به شبکه شهرهای دوستدار سالمند بپیوندیم.

وی تاکیدکرد: تمام تلاش ما بر این است که به خانواده احترام گذاشته و از بنیان خانواده برای پیشگیری از تمامی ناکارآمدی‌های اجتماعی استفاده شود.

براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ حدود ۹.۸ درصد جمعیت استان اصفهان را سالمندان بالای ۶۰ سال تشکیل می‌دهند.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • منبع :

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.