stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
  • کد خبر : 121467
  • 21 اردیبهشت 1399 - 13:07
2
مدیرعامل شرکت عمران و احیای بافت فرسوده کاشان:

وقتی مالک شخصی و دولت هم قدرت تملک ندارد، باید تابع ضوابط بود

وقتی مالک شخصی و دولت هم قدرت تملک ندارد، باید تابع ضوابط بود
مدیرعامل شرکت عمران و احیای بافت فرسوده کاشان گفت:وقتی مالک شخصی هست و دولت هم قدرت تملک ندارد، باید تنها تابع ضوابط بود.
قلم | qalamna.ir :

تاکید بر اینکه بافت تاریخی، فرسوده نیست و هر گونه دخل و تصرف در آن باید بر اساس ضوابط و چارچوب‌ها باشد، بار دیگر با موضوع ساخت و ساز در نزدیکی خانه‌های تاریخی کاشان اوج گرفته است.

برخی شهروندان با انتشار تصاویر ساخت و ساز در محدوده خانه‌های تاریخی بروجردی‌ها و عامری‌ها که در خیابان علوی کاشان واقع شدند، بر لزوم رعایت حریم و منظر این اثرهای تاریخی تاکید کردند.

میراث فرهنگی البته پیش‌تر در این زمینه اعلان کرد که با وجود عدم رضایت از برخی طرح‌های در دست اجرا و اعتراض‌های مردمی، به هر روی موضوع در حال حاضر صورتی قانونی پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت عمران و احیای بافت فرسوده کاشان، گفت: به طور طبیعی طرح تفصیلی دارای یک سری ضوابطی است و شاید از دید شهروندان محترم، ایجاد فضای باز بسیار زیباتر شود و نورگیر خانه بروجردی‌ها هم قشنگ پیدا باشد.

مهدی هوشمندی‌نژاد افزود: شاید شهروندی بگوید درمانگاه روبه‌روی خانه بروجردی‌ها را صاف کنند تا منظر خانه‌های تاریخی بهتر شود که البته این ایده‌آل است اما عملی نیست.

وی تصریح کرد: وقتی مالک شخصی هست و دولت هم قدرت تملک ندارد، باید تنها تابع ضوابط بود.

این کارشناس اضافه کرد: بهتر این است که شهرداری و دولت پولی بگذارند و بناها را خریداری کنند اما وقتی اعتبار نیست، لاجرم مجبور به برخی تصمیم‌گیری‌ها هستیم.

وی تاکید کرد: درست می‌گویند اگر این شرایط نباشد، بهتر است اما فرض بر اینکه شما مالک خانه‌ای باشید، پرسش این است که آیا حاضر هستید به صورت رایگان ملکی با ارزش واقع در نبش خیابان را برای ایجاد فضای سبز واگذار کنید.

هوشمندی‌نژاد ادامه داد: محدودیت‌هایی در حریم درجه یک بناهای تاریخی از جمله در زمینه ارتفاع وجود دارد، از این رو شهرداری پیش از صدور مجوز از میراث فرهنگی استعلام می‌کند و میراث ضوابط را اعلام می‌دارد.

ساخت و ساز در محدوده خانه‌های تاریخی واقع در خیابان علوی کاشان که در دل بافت تاریخی این شهر قرار دارد، در هفته‌های گذشته اعتراض‌ برخی از شهروندان و علاقه‌مندان میراث فرهنگی را در پی داشت.

افزون بر یک‌هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی با ارزش در شهرستان کاشان شناسایی شده که از این میان تاکنون ۳۳۳ مورد از جمله ۱۰۹ باب خانه تاریخی در فهرست اثرهای ملی به ثبت رسیده است.

شهرستان کاشان با جمعیت بیش از ۳۶۸ هزار نفر در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

هشتگ: , , , , , ,
  • منبع :

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.