stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 14 May , 2024
  • کد خبر : 122923
  • 24 اردیبهشت 1399 - 11:04
0
استاد سابق دانشگاه اصفهان:

راهکارهای بهبود اقتصاد کاملا کشوری است

راهکارهای بهبود اقتصاد کاملا کشوری است
استاد سابق دانشگاه اصفهان در خصوص راهکارهایی برای بهبود شاخص فلاکت در اصفهان، گفت: راهکارهای بهبود اقتصاد کاملا کشوری است و راهکار منطقه ای و استانی وجود ندارد.
قلم | qalamna.ir :

در روزهای گذشته شاخص فلاکت استان‌های مختلف کشور در سال ۱۳۹۸ اعلام شد که متوسط این شاخص در کل کشور ۴۵.۵ درصد و در استان اصفهان ۴۳.۳ درصد است.

عبدالحسین ساسان، اظهار کرد: نرخ تورم و بیکاری در فرایند برنامه ریزی در کوتاه مدت با یکدیگر متعارض هستند. برای تشریح این تعارض فرض کنید کشوری شروع به جذب سرمایه برای سرمایه گذاری کند، روشن است به محض استخدام نیروی کار نرخ بیکاری کمتر می شود، اما چون نیروی کار حقوق خود را برای خرید مایحتاج خرج می کند قیمت کالاها و خدمات افزایش می یابد در حالیکه تولید پس از گذشت مدت زمان مشخصی به دست می آید بنابراین همواره تورم قبل از افزایش تولید از طریق توجه به اشتغال اجتناب ناپذیر است.

وی با اشاره به دلایل ایجاد تورم، گفت: افراد در این شرایط اگرچه درآمد دارند، حتی بیش از درآمد خود خرج می کنند، بنابراین تقاضا در جامعه افزایش می یابد، در حالیکه میزان تولید بیشتر نشده است، به این دلیل تورم ایجاد می شود.

استاد سابق دانشگاه اصفهان با بیان اینکه تا زمانیکه تولیدات وارد بازار نشود، تورم رو به افزایش می رود، گفت: باید توجه داشت که شاخص تورم به تنهایی گویای وضعیت یک کشور نیست و ممکن است تورم آن ناشی از سرمایه گذاری بیش از حد باشد به این دلیل منشا ایجاد تورم بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه برای مشخص شدن منشا تورم شاخص فلاکت برنامه ریزی شده است، گفت: این شاخص از لحاظ ریاضی معنا و اعتباری ندارد، چرا که دو جنس متفاوت با هم جمع بسته می شوند که یکی قیمت بوده و در قالب تورم خود را نشان می دهد و دیگری انسان که به صورت بیکاری در معادله قرار می گیرد.

ساسان با اشاره به رایج شدن این شاخص در اقتصاد برای مشاهده همزمان نرخ تورم و بیکاری، اظهار کرد: افزایش شاخص فلاکت در هر کشوری نشان می دهد که تورم آن منشا فساد، بی برنامگی و ضعف مدیریت است. این شاخص در اصل نشان می دهد که برای اشتغال و بیکاری و از سوی دیگر برای کاهش نرخ تورم اقدام اصولی انجام نشده است.

وی درخصوص شاخص فلاکت اصفهان، گفت: تورم یک پدیده ملی و کشوری است و تفاوت بین شهرهای مختلف در آمارها بررسی و در نهایت میانگین آن اعلام می شود.

این اقتصاددان افزود: هر کالایی که قابل نقل و انتقال باشد نرخ آن در سطح کشور تقریبا یکسان است، اما تفاوت اصلی در قیمت زمین و مسکن است که این بستگی به کیفیت شهرها دارد و هر چه کیفیت زندگی در شهری بالا باشد با افزایش تقاضا برای زندگی در آن شهر، قیمت زمین آن نیز بیشتر می شود بنابراین تورم در شهرهای مختلف یکسان است.

وی همچنین ادامه داد: نرخ بیکاری به شدت از شهری به شهری دیگر متفاوت است و حتی این نرخ در شهرهای مرزی و محروم بالاتر است.

ساسان در خصوص راهکارهایی برای بهبود شاخص فلاکت در اصفهان، گفت: راهکارهای بهبود اقتصاد کاملا کشوری است و راهکار منطقه ای و استانی وجود ندارد، درحالیکه در کشورهای دیگر به دلیل داشتن دولت های محلی، هر منطقه و استان شرایط متفاوتی دارد، اما در ایران تمام تصمیمات و سیاست گذاری ها در مرکز گرفته می شود.

به اعتقاد این اقتصاددان، در ایران استان ها قادر نیستند به طور مستقیم برنامه ریزی برای پیشرفت خود داشته باشند و این برنامه ریزی ها و حتی تخصیص بودجه ها در سطح کشور اتخاذ می شود، بنابراین برنامه ریزی برای کاهش شاخص فلاکت باید از سطح ملی آغاز شود.

وی با بیان اینکه مهمترین معضل کشور در شرایط کنونی و آینده قابل پیش بینی بیکاری است، تصریح کرد: از آنجا که کاهش بیکاری مستلزم دیپلماسی بسیار کارآمد و پیشرفته و برقراری صلح و ارتباط با دیگر کشورهای جهان است، برای کاهش نرخ فلاکت باید حاکمیت به حل مسئله بیکاری بپردازد زیرا صلاحیت ایجاد ارتباط با کشورهای دیگر جهان در اختیار آن است و دولت در این زمینه نقش چندانی ندارد.

هشتگ: , , , , , , , , , ,
  • منبع : ایسنا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.