stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ Sunday, 7 July , 2024
  • کد خبر : 134049
  • 20 خرداد 1399 - 13:27
1
تامین منابع جدید آب آشامیدنی در شیراز

تامین منابع جدید آب آشامیدنی در شیراز

تامین منابع جدید آب آشامیدنی در شیراز
با حفر و بهره برداری از ۴ حلقه چاه آ ب آشامیدنی جدید در شیراز مشکلات کم آبی برخی نقاط این شهربر طرف می‌شود.
قلم | qalamna.ir :

ماه‌های پر بارندگی در فصول زمستان ۹۸ و بهار ۹۹، پایان خشکسالی را نوید داد، اما اپیدمی کرونا، اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، خانه نشینی مردم و آغاز فصل گرم سال با شدت گرمای بیش از گذشته، مصرف آب را شیراز به مرحله هشدار رساند و دغدغه تامین آب شهروندان، پیش‌بینی منابع جدید را به عنوان یک نیاز پیش روی شرکت آبفای شیراز قرار داده است.
کارشناس مسئول نقشه‌کشی و نقشه برداری شرکت آب و فاضلاب شیراز، با اشاره به حفاری یک چاه با عمق ۳۱۰ متر برای تامین آب بخشی از شهر شیراز، گفت: حفاری چاه محمدیه سیمان واقع در یال جنوبی کوه دراک، در بافت آهکی جانمایی و از اسفند پارسال شروع شد و با تکمیل مرحله لوله‌گذاری در انتهای فروردین امسال، پمپاژ آزمایشی آب آغاز شده است.
حمید نوروزی گفت: با توجه به فاصله نزدیک این چاه به خطوط انتقال آب و برق، کار لوله‌گذاری و تامین شبکه برق انجام و طرح وارد مرحله تجهیز و راه‌اندازی شده است.
وی همچنین از حفر یک حلقه چاه در محوطه دانشکده علوم قرآنی شیراز خبر داد و گفت: با توجه به کم‌آبی در خیابان‌های مطهری و ستارخان، پس از مذاکره با مدیریت دانشکده و عقد تفاهمنامه، زمینی در اختیار شرکت آبفا قرار گرفت و بعد از اخذ مجوز عملیات حفاری شروع شد.
او با بیان اینکه چاه آب دانشکده علوم قرآنی در بافت و سفره آبرفتی حفر شده است، گفت: به دلیل آبرفتی بودن سفره باید سفره آب‌های سطحی آلوده و آب‌های عمیق جدا و از نفوذ آلودگی به سفره‌های زیرین و آب شرب جلوگیری شود؛ به همین دلیل این چاه تا عمق ۹۶ متری سطح زمین با مته ۲۸ اینچ حفاری و سپس با لوله‌های کور و بدون درز ۲۰ اینچ لوله‌گذاری شد و بین لایه زمین و جدار لوله حدود ۱۸ مترمکعب بتن تزریق شد، این اقدام مانع نفوذ آب آلوده به چاه خواهد شد.
این کارشناس مسئول گفت: از اوایل خرداد ادامه حفاری این چاه شروع و عمق نهایی آن بین ۲۵۰ تا ۲۸۰ متر پیش‌بینی شده است و در آینده نزدیک عملیات حفاری و لوله‌گذاری به پایان خواهد رسید.
او اضافه کرد: عملیات حفاری چاه ۳۱۶ جدید در باغ رشیدی واقع در چهارراه عفیف‌آباد شیراز نیز برای کمک به تأمین آب مورد نیاز ساکنان خیابان‌های قصردشت و عفیف‌آباد اواخر اردیبهشت امسال شروع شده است.
نوروزی با بیان اینکه عمق نهایی این چاه بین ۲۵۰ تا ۲۸۰ متر پیش بینی شده است، از انجام عملیات لوله‌گذاری و تزریق بتن در این پروژه خبر داد و افزود: با توجه به بافت زمین منطقه و سفره آبرفتی این چاه، باید عملیات تزریق بتن و کور کردن لایه سطح انجام و از آلودگی آب چاه جلوگیری شود.

او گفت: چاه ۱۱۲ پلاستیک‌سازی واقع در یال جنوبی کوه کفترک و جایگزین کردن آن به جای چاه خشک و از مدار خارج شده این منطقه، پیش‌بینی و عملیات حفاری آن از اردیبهشت شروع شده است و اکنون کار حفاری در عمق ۱۱۰ متری از سطح زمین در حال انجام است.
این کارشناس مسئول عمق پیش‌بینی‌شده برای این چاه را ۳۵۰ متر اعلام و اضافه کرد: با توجه به منطقه وسیع تحت پوشش این چاه که محدوده بلوار‌های سرداران و نصر و منطقه ریاستی را در بر می‌گیرد و نزدیکی خط انتقال به محدوده تحت پوشش، بخش اعظمی از مشکلات آب‌رسانی به این مناطق مرتفع و پیش‌بینی می‌شود چاه مذکور تا پایان خرداد به بهره‌برداری برسد.

هشتگ: , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.