stat counter
تاریخ : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 18 May , 2024
  • کد خبر : 141116
  • 08 تیر 1399 - 12:57
2
هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

مصرف مواد مخدر توسط پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها تاثیر بسیاری ناهنجاری در خانواده ها دارد/ تعداد سالمندان مرد معتاد به مواد مخدر نسبت به زنان بیشتر است

مصرف مواد مخدر توسط پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها تاثیر بسیاری ناهنجاری در خانواده ها دارد/ تعداد سالمندان مرد معتاد به مواد مخدر نسبت به زنان بیشتر است
هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه تعداد سالمندان مرد معتاد به مواد مخدر نسبت به زنان بیشتر است، گفت: مصرف مواد مخدر سنتی از جمله تریاک و مشتقات آن در بین سالمندان بیشتر است هرچند تعدادی از آنها مواد مخدر صنعتی مانند شیشه و ترکیبات آمفتامین نیز مصرف می‌کنند.
قلم | qalamna.ir :

سید رضا اسحاقی، افزود: باور نادرستی در جامعه ما درباره سوء مصرف مواد مخدر توسط سالمندان وجود دارد مبنی بر اینکه مصرف کردن آنها به دلیل اینکه در سن بالایی قرار دارند و به بیماری‌های مختلفی مبتلا هستند، بلامانع است.

وی این باور را برای جامعه بسیار خطرناک دانست و اظهارداشت: اگر فرد سالمندی بخواهد با مصرف مواد مخدر از جمله تریاک، میزان قند خون خود را کنترل کند هزینه آن نسبت به کنترل این بیماری با قرص و دارو بسیار بیشتر است و از طرفی دچار اعتیاد می‌شود و انگ اجتماعی به او می‌خورد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: از طرفی، مصرف کردن مواد مخدر توسط پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها در خانواده‌ها تاثیر بسیاری ناهنجاری دارد و در خاطره و ذهن فرزندان و نوه‌های آنها باقی می‌ماند.

وی ادامه داد: وقتی فرزندان و نوه‌های افراد سالمند شاهد مصرف مواد مخدر توسط افراد بزرگ خانواده هستند، مانند این است که به آنها مجوز این کار داده شده و تصور می‌کنند که این کار، چندان ایرادی ندارد.

اسحاقی با بیان اینکه در چنین خانواده‌هایی، جوانان بیشتر در معرض آسیب‌پذیری و اثرپذیری از سالمندان قرار می‌گیرند، گفت: باورهای نادرست دیگری در این زمینه وجود دارد از جمله اینکه اگر افراد سالمند به مواد مخدر معتاد شوند برای درمان و ترک اعتیاد آنها امیدی نیست.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: این در حالی است که تحقیقات و تجربه‌های بالینی نشان می‌دهد که ترک اعتیاد در میان سالمندان آسانتر از جوانان است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مسائل زمینه‌ساز برای تقویت چنین باورهای غلطی، کیفیت روش‌های درمانی است، تصریح کرد: سالمندان در کشورمان با بیماری‌های مختلفی از جمله دردهای مزمن یا افسردگی مواجه می‌شوند و به مراجع درمانی مراجعه می‌کنند که اگر برای آنها وقت کافی گذاشته نشود و آنها نتوانند راه‌حل‌های مناسبی برای درمان خود پیدا کنند به سراغ چنین روش‌های نادرستی برای کاهش آلام خود می‌روند.

اسحاقی با اشاره به اینکه تعداد سالمندان مرد معتاد به مواد مخدر نسبت به زنان بیشتر است، تصریح کرد: مصرف مواد مخدر سنتی از جمله تریاک و مشتقات آن در بین سالمندان بیشتر است هرچند تعدادی از آنها مواد مخدر صنعتی مانند شیشه و ترکیبات آمفتامین نیز مصرف می‌کنند.

این پژوهشگر با بیان اینکه جمعیت کشورمان در حال حرکت به سمت پیری و افزایش افراد سالمند است، گفت: لازم است دستگاه‌های متولی بویژه در بخش‌های فرهنگی و اجتماعی نسبت به اصلاح چنین باورهای نادرستی اقدام کنند.

سن سالمندی از نظر سازمان بهداشت جهانی در بسیاری کشورهای در حال توسعه از جمله ایران بر مبنای ۶۰ سال به بالاست.

حدود ۱۰ درصد از جمعیت کشورمان در مرحله سالمندی قرار دارد و طبق پیش‌بینی‌ها تا حدود ۱۰ سال آینده سهم سالمندان از جمعیت کشور به نزدیک ۳۰ درصد خواهد رسید.
استان اصفهان بیش از پنج میلیون نفر جمعیت دارد که ۱۱ درصد آنها را سالمندان تشکیل می‌دهند.

آخرین شیوع‌شناسی اعتیاد در استان اصفهان مربوط به سال ۹۵ است که نرخ آن ۲.۴ درصد با رتبه بیست و سوم در کشور گزارش شده است.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • منبع :

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.