stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 13 May , 2024
  • کد خبر : 157246
  • 25 مرداد 1399 - 19:07
0

نوید توسعه روابط اقتصادی فارس و روسیه

نوید توسعه روابط اقتصادی فارس و روسیه
در دیدار استاندار فارس با اعضای هیأت رئیسه انجمن دوستی ایران و روسیه زمینه گسترش تبادلات اقتصادی، فرهنگی و علمی فارس و مسکو بررسی شد.
قلم | qalamna.ir :
استاندار فارس در این نشست توسعه روابط ایران با کشور‌های دوست و همسایه را یکی از سیاست‌های راهبردی کشور برشمرد و گفت: هرچند روابط سیاسی و دیپلماسی ایران و روسیه بسیار خوب است، اما مراودات اقتصادی دو کشور باید تقویت شود.
عنایت الله رحیمی با اشاره به تراز منفی تجاری بین دو کشور گفت: در حال حاضر حجم واردات محصولات و خدمات از روسیه به ایران یک و ۳ دهم میلیارد دلار است، اما حجم صادرات از ایران به این کشور تنها سه دهم میلیارد دلار است که باید تلاش کنیم ضمن تعادل بخشی به این تراز، مبادلات اقتصادی را گسترش دهیم.
وی با بیان اینکه رتبه ایران در صادرات به روسیه ۴۸ و در زمینه واردات نیز ۵۴ است، افزود: واردات ایران از روسیه در زمینه نیروگاه اتمی، روغن خام آفتابگردان، ذرت دامی و صادرات ما به روسیه نیز عمدتا محصولات کشاورزی و برخی خدمات مهندسی است که با توجه به ظرفیت‌های موجود در دو کشور امکان ارتقا این جایگاه وجود دارد.
استاندار فارس، کشت فرا سرزمینی در روسیه و سرمایه گذاری روسیه در بخش کشاورزی فارس، تبادلات علمی ازجمله پذیرش و اعزام دانشجو و استاد، راه اندازی فروشگاه مجازی محصولات فرهنگی و صنایع دستی فارس و اجرای برنامه‌های فرهنگی-هنری را از جمله زمینه‌های توسعه همکاری‌های دوجانبه برشمرد.
رحیمی با تاکید بر ضرورت رفع موانع حمل و نقل مسافر و کالا بین استان فارس و مسکو گفت: علاوه بر تقویت حمل و نقل جاده‌ای و ریلی باید راه اندازی خط مستقیم پروازی از شیراز به مسکو و یا دیگر شهر‌های روسیه در دستورکار قرار گیرد.
مدیر عامل انجمن دوستی ایران و روسیه نیز مهمترین هدف این انجمن را گسترش روابط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بین دوکشور برشمرد و گفت: با توجه به پیشینه تاریخی و فرهنگی شیراز و استان فارس، معرفی جاذبه‌های طبیعی و گردشگری این استان به زبان روسی برای جذب گردشگران بیشتر از اولویت‌های این انجمن است.
امیر محمودزاده افزود: راه اندازی نمایشگاه دائمی فارس در مسکو و نمایشگاه دائمی روسیه در فارس، ایجاد سرای تجاری و فرهنگی فارس در مسکو و نیز معرفی بازار و بسته‌های سرمایه گذاری استان فارس به فعالان اقتصادی روسیه از جمله مصوبات این نشست بود که انجمن دوستی ایران و روسیه، عملیاتی شدن آن‌ها را پیگیری خواهد کرد.
وی گفت: کمیته‌ای در انجمن دوستی ایران و روسیه برای پیگیری مصوبات این نشست و گسترش همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی استان فارس و مسکو تشکیل می‌شود.
هشتگ: , , , ,
  • منبع : خبرگزاری صداوسیمای مرکز فارس

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.