stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۲۰ خرداد , ۱۴۰۳ Sunday, 9 June , 2024
  • کد خبر : 157841
  • 27 مرداد 1399 - 10:20
0

چرا به مردم القای بدی از بورس می‌دهند؟

چرا به مردم القای بدی از بورس می‌دهند؟

ایسنا/خراسان جنوبی عضو هیات علمی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه شرکت‌های عضو بورس بسیار خوب منتفع می‌شوند که اگر جز این بود تمایلی برای ورود نداشتند، گفت: بورس یک دانشگاه تخصصی است و باید برای ورود آن اطلاعات و دانش کافی داشت.

قلم | qalamna.ir :

مجتبی ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اخیرا افرادی که حتی به عنوان کارشناسان بورس و صاحب نظر معرفی می‌شوند، در فضای مجازی یا در رسانه‌های رسمی اظهارنظرهایی در مورد بازار بورس می‌کنند که درست نبوده و این امر خوراک دادن نادرست به مردم است.

وی با بیان اینکه برخی از این افراد حتی در این رشته به صورت تخصصی تحصیل نکرده و تجربه خاصی نیز ندارند، افزود: گاهی دیده می‌شود که از بورس به عنوان محل دلال بازی یاد می‌کنند و بعضا دیده می‌شود که عنوان می‌کنند مبادلاتی که در این بازار بین افراد حقیقی و حقوقی اتفاق می‌افتد تنها یک دلالی است و هیچ کمکی به شرکت‌های عضو بورس نمی‌کند.

این معامله گر بازار بورس بیان کرد: سرمایه‌گذاری در بورس از منظر یک سرمایه‌گذاری اقتصادی به این معناست که یک شخص حقیقی یا حقوقی مبالغ مازاد خود را در محلی برای یک تاریخ مشخص که با مطالعه و آگاهی قبلی آن را انتخاب کرده که همان خرید سهام شرکت عضو بورس است، سرمایه‌گذاری کند.

ابراهیمی با بیان اینکه افراد در بورس، سهم مشخصی را خریداری می‌کنند تا از محل فعالیت‌های آن شرکت منفعتی را به دست آورند، تصریح کرد: منفعت از دو محل عاید سرمالیه‌گذار می‌شود،؛ یکی سود سالیانه شرکت‌ها که همان عواید حاصل از خرید و فروش است و دیگری از محل اتفاقاتی است که در نتیجه عرضه و تقاضای ورقه سهم در فضای مجازی رخ می‌دهد و به عبارتی افزایش قیمت سهام را در پی دارد.

وی افزود: این عایدی نیز طبیعتا و قاعدتا ناشی از این است که اطلاعات کافی از آن شرکت داریم؛ لذا برای فروش سهام تقاضای قیمت بالاتری را از خریدار می‌کنیم و خریداران نیز با علم به این اطلاعات حاضرند مبلغ بالاتری را پرداخت کنند.

عضو هیات علمی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: سرمایه‌گذار به این طریق در توسعه فعالیت‌های آن شرکت مشارکت کرده و سهیم می‌شود و این سهم به معنای سند مالکیت بخشی از یک شرکت است و آن فرد می‌تواند به اندازه ورقه سهم خود در تصمیمات و مجامع شرکت مشارکت کند.

ابراهیمی با بیان اینکه تفاوت تنها در تعداد سهام است؛ نه افراد، افزود: افراد می‌توانند به این طریق در امور تصمیم‌سازی آن شرکت مشارکت کنند.

وی ادامه داد: زمانی که شرکت‌ها می‌خواهند فرآیند تولیدی جدید یا یک محصول جدید را به بازار عرضه کنند و یا فعالیت‌های خود را توسعه دهند، نیازمند تامین مالی هستند؛ یکی از روش‌های این تامین مالی از طریق استقراض از بانک است که هزینه‌هایی دربردارد.

این معامله گر بازار بورس بیان کرد: اگر عملکرد شرکت خوب و مطلوب باشد، با انتشار سهام جدید و افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران اقدام به تامین مالی می‌کند و این آورده نقدی به معنای امتیاز خوبی است که شرکت‌ها از این محل منتفع می‌شوند.

ابراهیمی اظهار کرد: شرکت‌هایی که در بورس حضور ندارند آرزوی حضور در بورس را دارند چراکه قبل از اینکه در بورس باشند ورقه سهم آنان طبق قانون تجارت همان هزار ریال معامله می‌شود، اما وقتی وارد بورس می‌شوند اصطلاحا سهام شرکت کشف قیمت می‌شود و این به این معناست که ببینیم خریداران حاضرند چه مبلغی برای سهام پرداخت کنند.

وی افزود: اگر در عرضه‌های اولیه تمام افراد سهامدار که کد معاملاتی دارند شرکت کرده که سقف قیمت را متقاضی هستند، آن وقت شرکت به یک برگ برنده بزرگ و بازار گسترده دست پیدا کرده و مانند ماهی است که به جای تنگ در دریای آب شنا کند.

عضو هیات علمی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: نکته دیگر این است که وقتی سهام یک شرکت را داریم که با آگاهی وارد آن شدیم تمایل داریم محصولاتی که آن شرکت تولید می‌کند را خود خریداری کرده و به دیگران نیز توصیه کنیم چراکه این گونه به صورت اتوماتیک چرخه فروش محصولات شرکت افزایش یافته و سهامدار منتفع می‌شود و این امر باعث می‌شود که برای یک شرکت تعدادی مبلغ نامرئی ایجاد شود که بدون پرداخت هزینه خاص از آن منتفع می‌شود.

تفاوت دلال بازی با سرمایه‌گذاری در بورس

ایراهیمی با بیان اینکه حقیقت این است که شرکت‌های عضو بورس بسیار خوب منتفع می‌شوند که اگر جز این بود تمایلی برای ورود نداشتند، افزود: دلال بازی به رفتاری می‌گویند که افرادی در روابطی با یک سری قواعد خودساخته با هدف سوء استفاده از افراد ناآگاه و قوانینی که نوشته شده نیست، کسب درآمد کنند.

وی ادامه داد: در بازاری که بالاترین رتبه شفافیت مالی را دارد و اگر اطلاعاتی که به عنوان اطلاعات مفید منتشر شود به افرادی که دوردست ترین مناطق یا شهرستان‌ها زندگی می‌کنند، دیر برسد، بلافاصله معاملات شرکت بسته می‌شود تا افراد از این اطلاعات باخبر شوند و این برای دفاع از حق این افراد است.

عضو هیات علمی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: اگر حتی ببینیم که یک رشد غیرطبیعی در قیمت سهام اتفاق می‌افتد؛ به طور مثال در طول مدت ۱۵ روز ۵۰ درصد قیمت یک سهم افزایش پیدا کرد، سازمان بورس جلوی رشد این قیمت را گرفته و اصطلاحا یک کنفرانس اطلاع‌رسانی برگزار می‌شود که در آن مدیران شرکت موظف می‌شوند به سوالات سرمایه‌گذاران در مورد چگونگی این میزان رشد توضیح دهند.

ابراهیمی ادامه داد: اگر این امر برای شرکت‌ها منفعتی نداشت چرا در کنفرانس اطلاع رسانی حاضر می‌شوند و به سوالات پاسخ می‌دهند؟

دانش لازم را به دست آورید

وی با بیان اینکه در سرمایه‌گذاری باید با دانش لازم ورود پیدا کرد، افزود: در بازار بورس، قیمت‌ها تابع عرضه و تقاضا بوده، علنی، معلوم و قابل اتکا است و بازار شفافیت لازم را دارد.

عضو هیات علمی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: تمام این موارد به معنای یک مبادله منصفانه است؛ بنابراین هیچ گونه دلال بازی در این بازار رخ نمی‌دهد.

ابراهیمی با بیان اینکه قیمت‌های بازار بورس در صدم ثانیه تابع فشار تقاضا و و عرضه است، اظهار کرد: در گاهی اوقات، سامانه معاملات دچار مشکل شده و ممکن است عده‌ای از همین تاخیر در سفارشات متضرر شوند که سازمان بورس باید تدابیری برای آن بیندیشد.

وی افزود: در بورس شرکت‌های حقوقی سرمایه‌گذار و یا افرادی وجود دارند که به نام بازیگران سهم از آنان یاد می‌شود و نقش آنان این است که سراغ شرکت‌های کوچک و زیان ده با افت سهم رفته و حجم قابل ملاحظه‌ای از سهام شرکت‌ها را می‌خرند و شرکت را در دست می‌گیرند که با این تعداد سهام هر اتفاقی را که مایل باشند از باب قیمت سهم می‌توانند انجام دهند.

وی بیان کرد: این شرکت‌ها می‌توانند سهم را به صف خرید بکشانند و سرمایه‌گذار ناآگاه نیز فکر می‌کند سهم ارزنده بوده، بنابراین وارد سهم شده و ممکن است همراه با این شرکت‌های حقوقی به سود و یا زیان برسد.

عضو هیات علمی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: بازیگران سهم ممکن است به جای حمایت از سهم، اصطلاحا سهم را خشک کنند؛ به این معنا که آنقدر سهم را کنترل و عرضه کنند تا سرمایه‌گذاران تصور کنند که این سهم عقب گرد ندارد و این امر جز بازی‌های بازار است.

ابراهیمی یادآور شد: هر بازی قواعد خاص خود را دارد؛ قواعد دلال بازی‌ قواعدی دور از انصاف و نانوشته بوده که در بورس کاملا مشخص می‌شود، اما بازار بورس دوره‌های آموزشی و کتاب‌های متعددی دارد و سرمایه‌گذاران می‌توانند از مشاوره افراد باتجربه در این حوزه بهره ببرند.

وی افزود: قواعد بازی در بورس علمی و دانشگاهی است که با مشورت گرفتن از افراد خبره می‌توان از آن آگاه شد و نمی‌توان به هیچ عنوان نام دلال بازی روی آن گذاشت و به این بهانه به مردم القا کرد که در بورس سرمایه‌گذاری نکنند.

ابراخهیمی یادآور شد: نکته مهم در این بازار این است که باید با آگاهی وارد بورس شد تا در چرخه دلال باز ها گرفتار نشد.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.