stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 19 May , 2024
  • کد خبر : 164433
  • 16 شهریور 1399 - 16:00
2

یک ناهماهنگی و دو عزل! / تمام متکدیان نیازمند نیستند

یک ناهماهنگی و دو عزل! / تمام متکدیان نیازمند نیستند
قلم/اصفهان_اجرای مصوبه جمع آوری کودکان کار در زمان نامناسب و بدون هماهنگی های لازم منجر به عزل رئیس اداره بهزیستی شاهین شهر و میمه به همراه معاونش شد.
قلم | qalamna.ir :

ماجرا از یک خبر چند سطری با اعلام عذرخواهی و خواستن فرصت برای بررسی ابعاد موضوع از طرف، مرضیه فرشاد، مدیرکل بهزیستی استان اصفهان شروع شد و چند روزی تیتر اول رسانه را به خود اختصاص داد. مدیران استانی و کشوری در گفت و گو با رسانه های برخط و مکتوب، به اظهارنظر و بررسی ابعاد مختلف ماجرا پرداختند تا اینکه امروز خبر از برکناری مدیر خاطی و معاونش توسط معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی رسانه ای شد.

ماجرا چه بود؟

اما ماجرا چه بود؟ شامگاه پنجشنبه ۱۳شهریور، صدای گریه ملتمسانه چند کودک محبوس در زیر زمین اداره بهزیستی شاهین شهر و میمه باعث اطلاع و حضور ماموران آتش نشانی و پلیس برای بررسی موضوع شد. بررسی های اولیه حاکی از آن بود که ماموران انتظامی شهرداری که بر اساس مصوبات کارگروه ساماندهی تکدی‌گری، نیروی انتظامی و شهرداری‌ موظف به جمع‌آوری کودکان و نوجوانان متکدی بودند در اقدامی بدون هماهنگی با اداره کل بهزیستی استان اصفهان در خصوص زمان شروع مصوبه، تعداد ۱۰ کودک و نوجوان را از سطح معابر و اماکن عمومی جمع و به اداره بهزیستی شاهین شهر و میمه تحویل دادند؛ که طبق گفته رئیس وقت اداره بهزیستی شاهین شهر و میمه، اداره بهزیستی تنها چند ساعت پذیرای این کودکان بود تا اینکه نیروی انتظامی به محل کودکان مراجعه کنند و کودکان را در مقابل دریافت گذرنامه، اوراق هویتی و کارت اقامت به والدینشان تحویل دهند.

  موضوع مورد توجه اجرای این تصمیم در ساعات پایانی پنج شنبه شب، بود که مسئولین بهزیستی شهرستان را دچار تصمیمات غیر کارشناسی کرد.

امین عسگری با اشاره به اینکه نباید به این افراد کودکان کار اطلاق شود، توضیح‌داد: کودکان کار کسانی هستند که در کارگاه ها و مراکز تولیدی و خدماتی به صورت رسمی مشغول به کار هستند. برای این کودکان اصطلاح “متکدی”، واژه مناسب تری است چراکه آن ها به صورت سازمان یافته از شهرهای اطراف اصفهان و دولت آباد به شاهین شهر آمده و سر چهارراه ها و معابر عمومی اقدام به تمیز کردن شیشه خودرو، فروش فال، آدامس، جوراب، دودکردن اسپند و ایجاد مزاحمت برای شهروندان می‌کردند.

قانون در خصوص تعریف کودکان کار چه می‌گوید؟

  اما قانون در خصوص تعریف کودکان کار چه می‌گوید؟ کنوانسیون بین المللی حقوق کودک، کودکان کار به کودکان زیر ۱۸سال اطلاق می‌کند که تحت هر شرایطی از جمله به اجبار، رضایت، توسط خانواده یا مافیا به کار گرفته شده و به واسطه آن امرارمعاش می‌کنند، به طور کلی و بر اساس قوانین ایران، کار کردن کودکان زیر ۱۵ سال ممنوع است. «کنت دوگوانیو»، از شرق شناسان اروپایی دیدگاه ایرانیان را نسبت به تکدی گری چنین بیان می کند: «ایرانیان با دیده نفرت به گدایان نمی نگرند و آنان را مورد محبت قرار می دهند. در روزهای عزا و عید، گدایان شهرهای بزرگ به قدری غذا و شیرینی دریافت می کنند که اشراف و اعیان اروپایی در جشن های خود از بستگان و خویشاوندان هدیه نمی گیرند».

در حقیقت مشکل گدایی و تکدی گری تا به امروز در ایران حل نشده است تا آنجا که کودکان در خانواده های آسیب دیده و در معرض خطر به راحتی مورد بهره کشی جسمی و جنسی قرار می گیرند. بی توجهی به بهداشت جسمانی و روانی این کودکان باعث آسیب پذیری و به خطر افتادن آینده آنها می شود. همچنین ورود کودکان تکدی گر از کشورهای همسایه به این معضل دامن زده است.

رئیس اداره بهزیستی تهدید می‌شود

 در ادامه یک منبع آگاه ماجرا را اینگونه برای خبرنگار قلم تعریف می‌کند که “مسئولین بهزیستی شاهین شهر تا ساعت ۲ بامداد جمعه ۱۴ شهریور در اداره بهزیستی حضور داشتند. در فاصله رفت و برگشت وی به منزل و صرف شام تعدادی خانم که جزء باند تکدی گری بودند و از فاصله دور اوضاع را رصد می کردند به آتش نشانی تماس گرفته و خبر از فریاد تعدادی کودک در اداره بهزیستی می‌دهد، ماموران آتش نشانی با مراجعه به اداره قفل را شکسته و به زیرزمین می روند، کودکان را از زیرزمین بیرون آورده و با رئیس وقت اداره بهزیستی تماس می‌گیرند. امین عسگری با مراجعه به محل اداره کودکان را به یکی از اتاق های بهزیستی منتقل می‌کند.

اما نزدیک های صبح یک تویوتا افغانی اقدام به محاصر اداره بهزیستی کرده و عسگری را تهدید می‌کنند و از وی می‌خواهند که کودکان را آزاد کند که با بی توجهی وی روبرو می‌شوند. این افراد وقتی رئیس سابق اداره بهزیستی مشغول استراحت بود با تخریب پنجره های اداره بهزیتسی، کودکان را فراری می‌دهند.”

 این ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود و امروز یکشنبه ۱۶ شهریور، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در خصوص این موضوع با یکی از رسانه ها اظهار‌کرد: ماجرای نگهداری کودکان کار و خیابان طی جلسه ای بررسی و مشخص شد دو اشکال عمده در بروز آن وجود داشته، اول آنکه این کودکان در طرح ضربتی فرماندهی شاهین شهر شناسایی شده بودند که بهزیستی با طرح‌های ضربتی موافق نیست.

ترک کودکان مصداق کودک آزاری

حبیب الله مسعودی فرید، اشکال دوم را مربوط به اجرای طرح ضربتی شامگاه پنجشنبه دانست و تصریح‌کرد: معمولا پنجشنبه‌ها زمان مناسبی برای اجرای طرح‌های ساماندهی نیست چون روز بعد از آن تعطیل است. از سوی دیگر طی بررسی ها مشخص شد که رئیس بهزیستی شهرستان برای نگهداری این کودکان، تدبیر لازم را اتخاذ نکرده است.

به گفته این مقام مسئول با توجه به نبود محل نگهداری کودکان کار و خیابان در شاهین شهر و فاصله کم این شهرستان با اصفهان، این امکان وجود داشت که کودکان را به اصفهان انتقال دهند اما این کار صورت نگرفته است. از سوی دیگر فرد مراقب کودکان برای ساعاتی کودکان را به حال خود رها کرده و تنها گذاشته که باعث نگرانی کودکان شده که نکند تنها مانده اند، که این مساله مصداق کودک‌آزاری و تخلف است.

مسعودی فرید بهزیستی، را سازمان دوستدار کودک دانست و افزود: یکی از ماموریت‌های اورژانس اجتماعی، مقابله با کودک آزاری است؛ ما نیز پس از اطلاع از نگهداری کودکان در آن شرایط بلافاصله پیگیری ها خود را آغاز کردیم و حکم عزل رئیس و معاون بهزیستی شاهین شهر صادر شده و به تخلفات اداری معرفی می‌شوند تا با این اقدام غیرمسئولانه برخورد کامل شود.

وی ادامه‌داد: با برخوردها و طرح های ضربتی این مدلی مخالف هستیم؛ بهزیستی سیاست‌ها و رویکردهای خود را در ساماندهی کودکان کار و خیابان اعلام کرده است؛ رویکرد بهزیستی در این موارد، رویکرد مددکاری اجتماعی و مدیریت موردی است به آن معنا که خانواده کودکان کار و خیابان به طور موردی بررسی می‌شوند که به چه دلیل کودک در خیابان است.

اینکه کودکان کار به صورت سازمان یافته در سطح معابر حضور پیدا می کنند شکی نیست اما به نظر کارشناسان ادامه دارشدن این معضل تا زمان نامعلوم موضوعی است که باید بیشتر به آن پرداخت چراکه قطعا کمک از سر دلسوزی و ترحم شهروندان باعث امیدواری سرکرده های این گروهها می شود وگرنه این کودکان به چه امیدی به سطح شهر بیایند؟

اگر برخورد جدی و ریشه‌ای با این پدیده صورت نگیرد، شاهد افزایش تکدی‌گری کودکان خواهیم بود؛ کودکانی که علاوه بر زشت کردن چهره شهر به جای آنکه دنبال علم آموزی باشند، حرفه گدایی را در پیش گرفته‌اند. مردم جامعه باید با فرهنگ سازی به این باور برسند که تمام متکدیان نیازمند نیستند بلکه برخی از آنها به گروه هایی مافیایی تعلق دارند. 

انتهای پیام/

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار ناهید حاجی رضازاده

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.