stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۱۲ مهر , ۱۴۰۳ Thursday, 3 October , 2024
  • کد خبر : 203723
  • 19 آذر 1399 - 11:00
2
معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی اصفهان:

به دلیل کمبود تعداد کیت‌های “اچ آی وی” حتی امکان غربالگری تمامی معتادان نیز مقدور نیست

به دلیل کمبود تعداد کیت‌های “اچ آی وی” حتی امکان غربالگری تمامی معتادان نیز مقدور نیست
قلم/اصفهان_ معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی اصفهان گفت: به دلیل کمبود تعداد کیت‌های "اچ آی وی" حتی امکان غربالگری تمامی معتادان نیز مقدور نیست درحالی که معتادان به دلیل سبک زندگی خود، نسبت به جامعه بیشتر در معرض خطر هستند.
قلم | qalamna.ir :

سمیه کریمی افزود: به دلیل کمبود تعداد کیت‌های “اچ آی وی” حتی امکان غربالگری تمامی معتادان نیز مقدور نیست درحالی که معتادان به دلیل سبک زندگی خود، نسبت به جامعه بیشتر در معرض خطر هستند.

کریمی دومین چالش را شناسایی افراد اچ آی وی مثبت دانست و گفت: براساس برآوردهای صورت گرفته باید تعداد افراد مثبت بیشتراز ۲برابر تعداد شناسایی شده فعلی باشد ولی به‌دلیل ناآگاهی عمومی افراد با ریسک بالا برای انجام آزمایش مراجعه نمی‌کنند و شناسایی نمی‌شوند.

وی چالش دیگر در این رابطه را مراجعه نکردن افراد شناسایی شده مثبت برای درمان عنوان کرد و گفت: این هم به‌دلیل آگاهی پایین افراد است و شاید نگرانی دارند که درمان هزینه‌بر باشد و یا موجب اطلاع سایر افراد از بیماری آنها ‌شود.

معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی اصفهان افزود: این در حالیست که تمامی مراحل آزمایش، تشخیص و درمان این بیماری رایگان و محرمانه است و این نگرانی هم به دنبال آگاهی کم نسبت به این بیماری است که باعث شده است مردم از کسانی بترسند که هیچ خطری برای آنها ندارد.

وی شناسایی نشدن مبتلایان به ایدز در پی مراجعه نکردن آنها برای آزمایش را موجب ادامه‌یافتن چرخه انتقال بیماری در جامعه عنوان کرد و گفت: این در حالیست که با تشخیص به موقع اقداماتی مهم برای درمان این افراد آسیب دیده انجام می‌شود.

به گفته وی، اکنون غربالگری ایدز برای افراد کلیدی که ریسک ابتلا به اچ آی وی در آنها بالاتر از افراد معمول جامعه هست در حال انجام است.

کریمی گفت: این افراد براساس راه‌های سرایت اچ آی وی شامل معتادان تزریقی، افراد پرخطر جنسی ، کودکان کار و مادران باردار دسته بندی می‌شوند.

وی افزود : بهزیستی یکی از سازمان‌هایی است که همواره در راستای پیشگیری و کنترل بیماری ایدز نقش مؤثری ایفا کرده است و عمده فعالیت‌های این سازمان در راستای پیشگیری و کنترل بیماری شامل آگاه‌سازی عمومی، فعالیت‌های آموزشی، غربالگری و شناسایی اولیه افراد مشکوک به “اچ آی وی”، ارائه خدمات کاهش آسیب به معتادان تزریقی و حمایت از افراد مبتلا به بیماری ایدز است.

مینو محرز رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران چندی پیش در گفت و گو با با بیان اینکه اکنون ۴۰ هزار مبتلا به ایدز در کشور شناسایی و تحت درمان هستند، افزوده بود : کل مبتلایان به این بیماری در ایران ۶۰ تا ۷۰ هزار مورد تخمین زده می شود.

این رقم در استان اصفهان ۷۵۵ تن برآورد می‌شود.

انتهای پیام/

هشتگ: , , , , , , , ,
  • منبع :

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.