stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 9 May , 2024
  • کد خبر : 240057
  • 25 بهمن 1399 - 14:19
0

تغییر دامنه نوسان، بورس را سبز می‌کند؟

تغییر دامنه نوسان، بورس را سبز می‌کند؟

ایسنا/کرمانشاه بعد از قرمزی چند ماهه و ریزش‌های پیاپی شاخص بورس که باعث نارضایتی و سردرگرمی سهام‌داران شده بود، از امروز(۲۵ بهمن) تصمیم جدیدی برای بازار سرمایه اجرایی می‌شود.

قلم | qalamna.ir :

با مصوبه شورای عالی بورس از امروز دامه نوسانات بورس از مثبت و منفی پنج، به مثبت شش و منفی دو تغییر پیدا کرد تا شاید باعث بهبود اوضاع بازار شود.

به عقیده یک کارشناس مسائل اقتصادی، این تصمیم صرفا یک مسکن مقطعی برای بورس ایران است که نتایج آن فقط تا چند روز ادامه خواهد داشت.

دکتر علی حیات‌نیا در گفت و گو با با اشاره به تصمیمی که برای تغییر دامنه نوسانات بورس گرفته شده، گفت: این تصمیم صرفا مسکن مقطعی است و مشکلات بازار سرمایه را حل نخواهد کرد، زیرا حل این مشکلات نیازمند اصلاح ساختاری است.

وی با بیان اینکه این تصمیم با دو هدف اصلی اتخاذ شده، افزود: هدف اول این تغییر دامنه نوسان، مدیریت کوتاه مدت بازار و جلوگیری از رفتارهای هیجانی سهام‌داران و خروج سرمایه‌های آنان است.

این کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است، پیامدهای این تصمیم برای جلوگیری از خروج سرمایه از بورس و کاهش سرعت ریزش آن عمدتا روانی است و چند روز بیشتر ادامه نخواهد داشت.

حیات‌نیا معتقد است: بعد از چند روز بازار به مکانیسم قبلی خود برخواهد گشت و جو روانی ایجاد شده نیز فروکش می‌کند.

وی دومین هدف احتمالی از این تصمیم را جذب دوباره نقدینگی‌های سرگردان به بازار سرمایه در روزهای پایانی سال دانست و خاطرنشان کرد: معمولا در روزهای پایانی هر سال در کشور با افزایش نرخ تورم مواجهیم که به نظر می‌رسد تلاش شده با این تغییر دامنه نوسان بورس و مثبت شدن مقطعی آن، نقدینگی مردم جمع‌آوری شده و جلوی تورم بیش از حد گرفته شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه مشکلات بورس ایران با چنین راهکارهایی مرتفع نمی‌شود، یادآوری کرد: مشکل ساختاری بورس از آنجایی منشا می‌گیرد که این بازار عمدتا تحت تاثیر عوامل خارجی است تا عوامل داخلی بازار سرمایه.

به گفته حیات‌نیا، بورس ایران به جای آنکه متاثر از ارزش واقعی سهام شرکت‌ها، مباحث مالی و سوددهی شرکت، میزان تولید شرکت‌ها و … باشد عمدتا به مسائل سیاسی، جو روانی، وضعیت بازارهای موازی و … بستگی دارد که تا این معضل حل نشود مشکلات بازار سرمایه پابرجا خواهد بود و شاهد نوسانات شدید و غیرمنطقی این بازار هستیم و چنین راهکارهایی نیز پاسخگو نخواهد بود.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.