stat counter
تاریخ : جمعه, ۹ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 30 August , 2024
  • کد خبر : 478448
  • 06 شهریور 1403 - 14:16
0

عملیات اربعین؛ اراده، توانایی و هوشمندی در عمل ِحزب‌الله

عملیات اربعین؛ اراده، توانایی و هوشمندی در عمل ِحزب‌الله

کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: حزب‌الله لبنان در عملیات اربعین «اراده، توانایی و هوشمندی در عمل»  را به نمایش گذاشت و ثابت کرد که می‌تواند برای مقابله با تهاجمی که علیه لبنان و یا فلسطینی‌ها صورت گیرد در طرحی پیچیده و چند وجهی عملیاتی را طراحی و به اجرا بگذارد. 

قلم | qalamna.ir :

حزب‌الله لبنان در نخستین مرحله از انتقام حمله رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت و ترور شهید «فؤاد شکر» از فرماندهان ارشد حزب الله، روز اربعین حملات پهپادی و موشکی را به پایگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی این رژیم آغاز و تاکید کرد که این حملات ادامه خواهد داشت. از آنجایی که  رژیم صهیونیستی غافلگیر شده بود تلاش کرد تا مواضعی را در لبنان مورد هدف قرار دهد اما به گفته مقامات ارشد حزب‌الله هیچ دستاوردی برای آنان نداشته است. 

«ابوعبیده» سخنگوی شاخه نظامی جنبش حماس در اظهاراتی در ارتباط با عملیات اربعین بیان کرد که پاسخ حزب‌الله بار دیگر تغییر واقعیت راهبردی رژیم صهیونیستی پس از عملیات «طوفان الاقصی» را نشان داد. طوری که هیچ‌گونه امنیت برای دشمن در برابر مجازات وجود ندارد و همچنین هیچ محدودیتی برای ضربه زدن به آن در هر نقطه و هیچ جبهه‌ای وجود ندارد.

همچنین «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله پس از انجام عملیات اربعین طی سخنانی اظهار داشت: همان‌طور که همه می‌دانند چند هفته قبل رژیم اشغالگر تمامی خطوط قرمز را زیر پا گذاشت و به ضاحیه جنوبی بیروت حمله کرد و غیرنظامیان، زنان، کودکان و همچنین فواد شکر فرمانده ما را به شهادت رساند و طبیعی بود که مقاومت متعهد به پاسخ شود.

رهبر حزب‌الله تاکید کرد: عملیات گسترده حزب‌الله را که علیه دشمن صهیونیستی انجام شد، «عملیات اربعین» می نامیم و تاکید می‌کنیم طرفی که اوضاع را در لبنان و جبهه به این درجه از تنش رسانده دشمن اسرائیلی است.

نصرالله خاطرنشان کرد: تمام صحبت‌های مقامات دشمن درباره دستاوردهای بزرگ نظامی و امنیتی برای اسرائیلی‌ها دروغ است و عملیات نظامی ما با وجود همه شرایط سخت با دقت انجام شد؛ چراکه ما تصمیم گرفتیم پاسخ دهیم و به‌رغم همه ارعاب‌های خارجی و داخلی به اجرای آن ادامه دادیم.

عملیات اربعین؛ اراده، توانایی و هوشمندی در عمل ِحزب‌الله
اهداف حزب‌الله در حمله به رژیم صهیونیستی

عملیات اربعین؛ اقدامی سطح بالا و بسیار ممتاز حقوقی در دفاع از ملت لبنان

«سعدالله زارعی» در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود از پاسخ حزب‌الله به اقدامات رژیم صهیونیستی و ترور شهید «فؤاد شکر» اظهار داشت: در اصطلاح عربی به این اقدام حزب‌الله لبنان ردّالفعل می‌گویند، به این معنا که یک طرف اقدامی را انجام داده و طرف مقابل فعل آن را جواب و پاسخ می‌دهد. در واقع ردّالفعل در عرف بین‌المللی دارای مشروعیت بالایی است و تقریبا تمام قوانین بین‌المللی آن را مورد تایید و پشتیبانی قرار می‌دهند. 

وی خاطرنشان کرد: اقدام حزب‌الله، اقدامی سطح بالا و بسیار ممتاز حقوقی در دفاع از ملت لبنان و در قاعده ردّالفعل قابل بحث و بررسی است،‌ البته آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها مانند تمام مواردی که وقتی به ما می‌رسد تفسیر مطرح را کنار گذاشته و از خود تعریف تازه‌ای را ارائه می‌دهند، قطعا این بار نیز در تبلیغات‌شان اقدام حزب‌الله را تروریستی معرفی می‌کنند و لذا واقعیت این است که غرب عنوان اصلی این عملیات را نمی‌پذیرد. 

این کارشناس مسائل منطقه همچنین ابراز داشت: پیام حزب‌الله لبنان از انجام عملیات اربعین این بود که نشان دهد حزب‌الله مصمم است از ملت و کشور لبنان و از مظلومان فلسطین با قاطعیت و توانمندی بسیار بالا و استفاده از ظرفیت‌های مؤثر حمایت کند. در واقع در این مرحله حزب‌الله «اراده، توانایی عمل و هوشمندی در عمل»  را به نمایش گذاشت و ثابت کرد که می‌تواند برای مقابله با تهاجمی که علیه لبنان و یا فلسطینی‌ها صورت گیرد، طراحی پیچیده و چند وجهی عملیاتی را طراحی و به اجرا بگذارد. 

 

جنگ گسترده به نفع اسرائیل و آمریکا نیست

زارعی در ادامه افزود: به همین دلیل دیدیم که وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بعد از عملیات اربعین اعلام کرد که آمادگی دارند وارد مذاکره برای حل و فصل در ارتباط با مسائل جبهه شمالی (لبنان) شوند، این مساله نشان می‌دهد عملیات حزب‌الله موثر و هوشمند بوده و رژیم صهیونیستی به قدرت حزب‌الله اعتراف کرده و در جهت تغییر ریل جنگ غزه و شمال به نوعی علامت همراهی نشان می‌دهد. 

وی درباره این‌که آیا جنگ شدید میان رژیم صهیونیستی و لبنان اتفاق خواهد افتاد؟ گفت: در نظر داشته باشیم اکنون نیز این جنگ وجود دارد وقتی حزب‌الله روزی ۱۰ بار به مواضع اسرائیل حمله می‌کند و یا رژیم صهیونیستی چند نوبت به لبنان حمله می‌کند، همین موضوعات جنگ است اما اگر منظور جنگ پرشدت است باید گفت خیر به نفع اسرائیل و آمریکا نیست، دقت کنیم در چند وقت اخیر نیز از جنگ پرشدت در غزه به سمت کم شدت رفته‌اند و تعداد بمباران‌ها را کاهش داده‌اند. 

این کارشناس مسائل منطقه در پایان ابراز داشت: همین اتفاقات نشان می‌دهد آن‌ها نمی‌توانند جنگ پرشدت را دنبال کنند، از طرف نیروهای مقاومت هم احتمالا دنبال این موضوع نیستند، منتهی برخی برای گرفتن نتایج سیاسی در کشورها از کلمه جنگ پرشدت برای اهداف سیاسی استفاده می‌کنند از جمله در ایران کسانی با طرح کلمه جنگ گسترده و منطقه‌ای تلاش می‌کنند سیاست‌های تساهل و تسامح بین ایران و آمریکا و یا اسرائیل را به نتیجه برسانند، در حالی که شرایط منطقه و جهان برای جنگ گسترده فراهم نیست.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.