stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 8 May , 2024
  • کد خبر : 133291
  • 18 خرداد 1399 - 14:36
3

دومین جلسه بررسی وضعیت اقتصادی کشور در مجلس

دومین جلسه بررسی وضعیت اقتصادی کشور در مجلس

بررسی مشکلات اقتصادی کشور با حضور وزیر اقتصاد و روسای سازمان‌های امور مالیاتی، بورس، گمرک، اتاق بازرگانی، اتاق تعاون ایران و اتاق اصناف ایران و …از جمله مهمترین اخبار امروز (یکشنبه) هجدهم خرداد ماه ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

قلم | qalamna.ir :

پنجمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و بررسی گزارش وزیر اقتصاد در مورد وضعیت مسائل اقتصادی کشور و همچنین گزارش عملکرد روسای سازمان‌های امور مالیاتی، بورس و گمرک از سازمان متبوع خود در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

محمدباقر قالیباف در آغاز جلسه بیان کرد: امروز یادآور حمله تروریستی داعش به مجلس شورای اسلامی است، به همین منظور در ابتدای جلسه قصد دارم یاد شهدای این حمله تروریستی را که از سوی داعش انجام شد زنده کنم. آن حادثه نمادی بود که نشان داد دشمن چه خواب‌های شومی برای ملت ایران دیده است.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که اگر مجاهدت سربازان و نگهبانان وطن به ویژه مجاهدان فرامرزی انقلاب نبود، دشمن از ارتکاب هیچ جنایتی علیه ملت ایران دریغ نمی‌کرد.

بررسی وضعیت اقتصادی کشور در مجلس

طبقه متوسط کشور در حال تجزیه شدن است

در ادامه جلسه علنی و در جریان بررسی وضعیت اقتصادی کشور، رییس اتاق بازرگانی با بیان این‌که طبقه متوسط کشور در حال تجزیه است، گفت: سه اتاق بازرگانی، تعاون و اصناف آمادگی دارند استراتژی توسعه صنعتی کشور را تدوین و ارائه کنند.

غلامحسین شافعی اظهار کرد: طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ضریب جینی از سال ۱۳۹۲ روند صعودی داشته، این یعنی افزایش قابل توجه نابرابری و شکاف اجتماعی؛ علی‌رغم افزایش درآمد اسمی خانوارها به نظر می‌رسد که طبق این آمار با وجود بالا رفتن قدرت خرید طبقه متوسط کشور در حال تجزیه است موضوع بسیار مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد.

عدم نظارت بر اجرای صحیح قوانین اصلی‌ترین مشکل در حوزه اقتصاد است

همچنین رییس اتاق تعاون ایران تاکید کرد که کشور در حوزه اقتصاد قوانین خوبی دارد اما آنچه امروز مشکل‌ ساز شده است عدم نظارت دقیق بر اجرای صحیح قوانین است.

بهمن عبداللهی ضمن ارائه‌ گزارشی از وضعیت اتاق تعاون ایران، به نقش نمایندگان در نظارت بر اجرای قوانین مصوب اشاره کرد و افزود: ما در حوزه اقتصاد قانون کم نداریم، اما آنچه که مشکل ساز شده است عدم نظارت بر اجرای صحیح قوانین است.

امیدوار به گشایش کسب و کارها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستیم

رئیس اتاق اصناف ایران هم با اشاره به این که هنوز تعداد زیادی از صنوف برای رعایت توصیه های بهداشتی تعطیل هستند، بر ضرورت گشایش کسب و کارها با رعایت پروتکل‌ها تاکید کرد.

سعید ممبینی ادامه داد: امیدواریم این رویکرد را به سمتی ببریم که شاهد گشایش کسب و کار در این واحدها با رعایت پروتکل ها باشیم.

در حال تدوین لایحه‌ای برای جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور هستیم

در ادامه بررسی مشکلات اقتصادی کشور، وزیر اقتصاد با حضور در صحن مجلس با بیان این‌که دشمن از هیچ کوششی برای مسدود کردن ورود منابع به کشور دریغ نکرده است، گفت: ما در این شرایط باید تمامی تلاش‌ها را برای تامین منابع مالی به کار گیریم که در همین زمینه در حال تدوین لایحه‌ای جهت جذب منابع سرمایه ایرانیان خارج از کشور هستیم.

فرهاد دژپسند همچنین با اشاره به انتقادات برخی از نمایندگان از تاخیرش برای حضور در این نشست، اظهار کرد: در مسیری که می‌آمدم در بزرگراه مدرس راه‌بندان کوچکی ایجاد شد و باعث تاخیرم شد.

بساط توصیه و سفارش از سازمان مالیاتی جمع می‌شود

رییس سازمان امور مالیاتی هم از رشد ۲۹ درصدی درآمدهای مالیاتی در سال گذشته خبر داد و گفت که دستورالعمل شایسته سالاری در سازمان امور مالیاتی در حال اجرا است که در صورت تحقق آن بساط توصیه و سفارش در این سازمان جمع خواهد شد.

امیدعلی پارسا با تاکید بر ضرورت مقابله موثر با فرار و فساد در حوزه مالیات خاطرنشان کرد: عدد فرار مالیاتی بالاست و ما بدون سروصدا داریم فرار مالیاتی را در سال جاری سامان می‌دهیم. اما در مورد فساد یک جنبه درون سازمانی دارد که کم و بیش در مجموعه‌ها هست و دیگری مربوط به سازمان مالیاتی به عنوان دستگاه دخل است که باید مستقل، سالم، عالم و شایسته باشد لذا ما دستورالعمل شایسته سالاری را ابلاغ کردیم تا در دو ماه آینده اجرایی کنیم تا بساط توصیه و سفارش در سازمان امور مالیاتی جمع شود.

ارزش بازار سرمایه نسبت به سال ۸۸، ۱۰۰ برابر شده است

همچنین رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از افزایش ۱۰۰ برابری ارزش بازار سرمایه نسبت به سال ۱۳۸۸ خبر داد.

حسن قالیباف  گفت: یکی از فرصت‌های بزرگ در اقتصاد کشور بازار سرمایه است. با توجه به رونق بازار سرمایه و اتفاقاتی که افتاده توجه بیشتری به این بازار صورت گرفته و این فرصت خوبی برای تامین مالی و توسعه اقتصاد کشور است.

وزن تجارت خارجی در سال ۹۸، ۱۷۰ میلیون تن بوده است

رئیس گمرک نیز با حضور در مجلس گفت که میزان صادرات در سال ۹۸، ۱۳۵ میلیون تن و برای واردات ۳۵ میلیون تن بوده است، یعنی وزن تجارت خارجی ۱۷۰ میلیون تن بوده که رکوردی در تاریخ کشور به جای گذاشته است.

مهدی میراشرفی افزود: مهمترین جوابی که می‌توان به بدخواهان کشور داد ارجاع به آمار تجارت خارجی در سال ۹۸ است. ما در سال گذشته ۱۳۵ میلیون تن صادرات و ۳۵ میلیون تن واردات داشته‌ایم، یعنی وزن تجارت خارجی ۱۷۰ میلیون تن بوده که رکوردی را در تاریخ کشور  به جای گذاشته‌ایم.

رضازاده: مناطق آزاد و تجاری در حال رکود و تعطیلی هستند

درا دامه بررسی وضعیت اقتصادی کشور با حضور مسوولان مربوطه دولتی و بخش خصوصی، یعقوب رضازاده نماینده سلماس گفت که مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی به دلیل سیاست‌های غلط دولت وعدم تعامل با کشورهای هم جوار مرزی در حال رکود و تعطیلی است.

با میدان دادن به بخش خصوصی تحول بزرگی در اقتصاد ایجاد می‌شود

حجت الاسلام مجید ناصری نژاد نماینده مردم شادگان هم با تاکید بر ضرورت میدان دادن به بخش خصوصی گفت: ظرفیت‌های زیادی در بخش خصوصی وجود دارد که اگر به آنها میدان بدهیم تحول بزرگی در اقتصاد کشور ایجاد می‌شود. متاسفانه سالهاست بخش خصوصی بر اثر رقابت با بخش دولتی تحت فشار بوده است.

۶۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم

همچنین محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان گفت که انتظار ما از وزیر اقتصاد و تیم اقتصادی اجرای طرح جامع مالیات است و این که جلوی فرار سرمایه گرفته شود فرار سرمایه در حال حاضر ۶۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

ما به اندازه کافی حرف شنیده‌ایم/ نیاز به برنامه و تعهد داریم

در ادامه این جلسه حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی نماینده مردم بم  تاکید کرد که اکنون نیاز به یک برنامه معین و تعهد برای اجرای پیشنهادات و نظرات کارشناسی به منظور رفع مشکلات داریم.

وی تاکید کرد: متاسفانه ما به ظرفیت خیلی از شهرستان‌ها توجه نداریم. لازم است که تخصصی‌تر در حوزه اقتصاد صحبت کنیم. ما به اندازه کافی حرف شنیده‌ایم اکنون نیاز به یک زمان‌بندی معین و تعهد برای اجرای راهکارها و برنامه‌های کارشناسی داریم.

باید به سمت اخذ مالیات از سرمایه‌های راکد رفت

علی اصغر عنابستانی نماینده مردم سبزوار نیز تاکید کرد که اکنون عمده تمرکز دولت بر اخذ مالیات از سرمایه‌های در گردش است که به تولید کننده فشار می‌آورد. ما باید به دنبال پایه‌های مالیاتی جدیدی نظیر خانه‌های لوکس و خالی و خودروهای لوکس باشیم.

تولیدکنندگان رزمندگان جنگ اقتصادی هستند

حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی عضو هیات رئیسه  در جریان بررسی وضعیت اقتصادی کشور با تاکید بر لزوم اعمال سیاست‌های حمایتی از سوی دولت و مجلس برای تولید کنندگان عنوان کرد: تولید کنندگان رزمندگان جنگ اقتصادی هستند.

نسبت به تک نرخی کردن و ثبات بازار ارز سریعا اقدام شود

احمد جباری نماینده مردم بندرلنگه  با اشاره به لزوم ثبات در بازار ارز از دولت و وزیر اقتصاد خواست که سریعا ضمن تک نرخی کردن قیمت ارز ثبات را به این بازار برگردانند.

جلوی صادرات خام شمش گرفته شود

سید جواد ساداتی‌نژاد نماینده کاشان با تاکید بر اینکه باید جلوی خام‌فروشی شمش همچون نفت گرفته شود چون اقدامی غیر از این رویکردی غلط است، گفت: همانطور که می‌گوییم صادرات نفت خام درست نیست صادرات خام شمش غلط است آن را به صنایع پایین دست بدهیم که اشتغالزا هستند نتیجه آن به نفع کشور خواهد بود.

نمایندگان آمار و اطلاعات ارائه شده را با واقعیت تطبیق دهند

همچنین سید شمس الدین حسینی نماینده مردم تنکابن در مورد مسائل اقتصادی گفت: ما باید به سازگاری حجم وسیعی از آمار و اطلاعات ارائه شده با واقعیت دقت کنیم. چطور می‌شود که طی هفت سال گذشته، تولید رشدی نداشته اما یک میلیون و ۸۰۰ هزار شغل خالص ایجاد شده است.

قبح فساد در دستگاه‌های اجرایی ریخته شده است

منصور آرامی نماینده مردم بندرعباس خطاب به وزیر اقتصاد و امور دارایی با بیان اینکه « قبح فساد در دستگاه‌های اجرایی ما ریخته است»، گفت: از مسئولان می‌خواهم که رویکرد حجت الاسلام والمسلمین رئیسی را در دولت اجرایی کند.

رتبه ایران در فضای کسب و کار از ۱۵۲ به ۱۲۷ رسیده است

پس از اظهار نظر نمایندگان، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت که یکی از نکاتی که توسط نمایندگان مطرح شد فضای کسب و کار بود که می‌گفتند چرا اجرایی نشده؟ در حالی که طیف مختلفی از قوا و دستگاه‌های اجرایی در این موضوع تاثیرگذار هستند متناسب با آن باید ببینیم چه اتفاقی افتاده است. از جمله رتبه ما در فضای کسب و کار در حال حاضر ۱۲۷ است که پیش از این این رتبه ۱۵۲ بوده است و کاهش جدی تر هم در پیش داریم.

گزارش درآمدهای غیر نفتی دولت به صورت شفاف ارائه شود

در جمع بندی این جلسه سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس اول مجلس خواستار ارائه گزارش شفاف درآمدهای غیر نفتی دولت شد و گفت: مجلس جدید انتظار دارد گزارش درآمدهای غیر نفتی دولت به صورت شفاف ارائه شود. همچنین با توجه به شرایط بین المللی و مشکلاتی که در داخل کشور وجود دارد دولت برنامه مدون خود را در مورد تامین درآمدهای پایدار به مجلس ارائه کند که مبتنی بر آینده فروشی و استقرار نیز نباشد؛ درآمدی که مبتنی بر فروش دارایی‌های دولت به صورت گسترده نباشد و در آن شفافیت وجود داشته باشد.

اخطارها و تذکرات شفاهی امروز نمایندگان مجلس

قالیباف در پاسخ به صباغیان: مهم‌ترین اولویت ما نظارت است

انتقاد خضریان از تاخیر وزیر اقتصاد برای حضور در جلسه علنی مجلس

قالیباف در پاسخ به عنابستانی: اولویت مجلس یازدهم بررسی مشکلات اقتصادی با تاکید بر معیشت است

آصفری: مردم به مجلس امید بستند/ باید نظرات کارشناسی نمایندگان شنیده شود

نیک‌بین: با مدیرانی که حال کار کردن ندارند، چه کنیم؟

نماینده شهرکرد: ارائه گزارش وزرا باید با پیشنهادات و راهکار نمایندگان همراه شود

نجابت: اعتبارنامه منتخب صومعه‌سرا از دستور کار مجلس خارج شود

عنابستانی: اعتبارنامه‌های مورد اعتراض باید به رای مجلس گذاشته شود

ساداتی‌نژاد: دولت لایحه اصلاح قانون تقسیمات کشوری را به مجلس ارائه دهد

علیپور: وضعیت حقوق و دستمزد کارگران پیگیری شود

نادری: قتل جورج فلوید فرصتی برای فوران احساسات سرخورده در آمریکا را فراهم آورد

انتقادات نماینده شازند از استاندار مرکزی و وزیر کشور

***

ناطقین امروز مجلس

حیدری: انتظار مردم و رهبری از مجلس یازدهم اثربخشی با رویکرد انقلابی و جهادی است

نماینده لامرد: بنای عناد با دولت نداریم

ورناصری: باید اعتبار لازم جهت تجهیز پایگاه‌های اطفاء حریق در مناطق بحرانی فراهم شود

نماینده فیروزکوه: بازگشت به انقلاب و امام مستلزم شناسایی انحرافات است

موسوی: مجلس یازدهم را “دوره سردار سلیمانی” بنامیم

***

در جلسه امروز فهرست اولیه اعضای کمیسیون های تخصصی در مجلس یازدهم منتشر شد.

همچنین معلمان نهضت سوادآموزی با حضور مقابل ساختمان پارلمان خواستار تبدیل وضعیت خود شدند. این اولین تجمع مقابل مجلس شورای اسلامی از زمان شکل‌گیری مجلس یازدهم است.

در پایان نیز روح الله متفکر آزاد تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.