علیرضا قاریالقرآن، با بیان اینکه با بهرهبرداری این کنارگذر مسیر استانهای جنوبی به تهران ۵۰ کیلومتر کاهش می یابد؛ اظهارداشت: روزانه حدود ۸۰ هزار وسیله نقلیه از مسیرهای تهران، کاشان، نطنز، قم و دلیجان به اصفهان وارد میشوند که این مساله بار سنگین ترافیک به شمال این کلانشهر تحمیل میکند.
وی با بیان اینکه راههای استان به عنوان چهارراه حمل و نقل کشور و ارتباط با شمال به جنوب و شرق به غرب از اهمیت و تردد بالایی برخوردار است، ادامه داد: با بهرهبرداری کنارگذر شرق، مسیر استانهای جنوبی و بخش جنوبی استان اصفهان به تهران ۵۰ کیلومتر نزدیکتر میشود.
به گفته وی آزاد راه کنارگذر شرق با شش باند رفت و برگشت، از کیلومتر ۳۰ آزادراه اصفهان- نطنز _ کاشان شروع و به طول ۹۳ کیلومتر به سمت شرق ادامه می یابد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: این آزاد راه، با قطع جاده اصفهان_ اردستان و عبور به سمت بزرگراه اصفهان – نایین در غرب و سپس منطقه باغ رضوان به سمت جنوب میرود و سپس با عبور از کنار شهر جدید بهارستان و گردنه لاشتر به آزادراه اصفهان_شیراز متصل میشود.
وی با بیان اینکه این آزاد راه از نظر اجرایی به سه قطعه مجزا تفکیک شد، اضافه کرد: قطعات یک و ۲ با مشارکت صندوق بازنشستگی در سال ۹۵ و با مبلغ اولیه سه هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال آغاز شد که از آزاد راه اصفهان – کاشان منشعب شده و تا جاده نایین – اصفهان ادامه دارد.
قاریقرآن خاطرنشان کرد: قرارداد مشارکت قطعه سوم به طول ۳۰ کیلومتر با بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار در دیماه سال ۹۸ با سازمان همیاری شهرداریهای استان اصفهان مبادله شده است.
وی با بیان اینکه تعداد ابنیه قطعه سوم به دلیل نزدیکی به مناطق شهری، کشاورزی و صنعتی از بقیه قطعات بیشتر است، گفت: تقاطع بزرگ با راهآهن اصفهان، زاینده رود و شهر جدید بهارستان در این قطعه وجود دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان با بیان اینکه ۲.۵ میلیون متر مکعب از مجموع ۴.۵ میلیون متر مکعب خاکریزی در این بخش انجام شد، اظهارداشت: برآورد باقی مانده این بخش از نظر ابنیه و روسازی بسیار زیاد است.
وی بیان کرد: انتهای قطعه سوم این کنار گذر با احداث ۲ تونل ۴۰۰ متری از گردنه لاشتر عبور میکند که از نظر حجم و زمانبندی برای اجرا قابل توجه است.
تفاهم نامه تامین مالی، اجرا، بهره برداری و انتقال آزاد راه کنارگذر شرق اصفهان از سال ۹۴ بین وزارت راه و شهرسازی و صندوق بازنشستگی کشوری به امضا رسید.
این پروژه حدفاصل آزاد راه نطنز – اصفهان تا اتصال به بزرگراه اصفهان- نایین به طول ۶۳ کیلومتر است که بار حمل و نقل کریدور شمال جنوب را از مجاورت شهر اصفهان هدایت میکند.
عملیات اجرایی آزادراه کنار گذر شرق اصفهان که طی سالهای گذشته متوقف بوده با هدف کاهش زمان سفر و جلوگیری از تردد وسایل نقلیه سنگین و دود زا به درون محیط شهری اصفهان و کاهش آلودگی هوا و در پی آن با ایجاد سفری پاک با همکاری سازمان بازنشستگی کشوری وبا مشارکت بخش خصوصی اجرا شد.
آزادراه کنارگذرشرق اصفهان از آزاد راه نطنز – کاشان – اصفهان آغاز و به آزاد راه اصفهان – شیراز ختم می شود.
کنارگذر شرق اصفهان شریانی مهم برای ارتباط هر چه بهتر و سریعتر ترافیک جنوب به جادههای منتهی به مرکز و شمال کشور به شمار میآید.
قطعه اول آزاد راه شرق اصفهان از آزادراه اصفهان_نطنز تا آزادراه اصفهان_ اردستان به طول ۳۰ کیلومتر، قطعه دوم آن در ادامه تا جاده اصفهان- نایین به طول ۳۳ کیلومتر و قطعه سوم این کنارگذر از جوار باغ رضوان تا گردنه لاشتر پس از بهارستان، به طول ۳۰ کیلومتر است.
این طرح در کاهش آلایندهها، تصادفها و ترافیک بسیار موثر خواهد بود و با توجه به اینکه روزانه ۶۰۰ هزار تردد خودرویی در جادههای اصلی کلانشهر اصفهان انجام میشود، برآورد تردد روزانه ۸۰ هزار وسیله نقلیه از این مسیر، نقشی مهم و گرهگشا خواهد داشت.
۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه در استان اصفهان وجود دارد و با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی، به عنوان چهارراهی ترانزیتی رتبه نخست حمل بار و رتبه سوم حمل مسافر را در کشور داراست.