stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۶ مهر , ۱۴۰۳ Monday, 7 October , 2024
  • کد خبر : 169317
  • 01 مهر 1399 - 9:55
4

ترامپ تا شنبه نامزد قاضی دادگاه عالی را معرفی می‌کند

ترامپ تا شنبه نامزد قاضی دادگاه عالی را معرفی می‌کند

رئیس‌جمهور آمریکا در تلاش برای تثبیت یک اکثریت محافظه کار در دادگاه عالی این کشور تا قبل از انتخابات سوم نوامبر، به خبرنگاران گفت قصد دارد تا شنبه بعد گزینه خود را برای جانشینی روث بیدر گینزبرگ، قاضی متوفی این دادگاه، اعلام کند.

قلم | qalamna.ir :

به نقل از خبرگزاری رویترز، امیدهای دموکراتها برای خالی نگه داشتن کرسی این قاضی در دادگاه عالی بعد از آنکه دو سناتور جمهوریخواه یعنی چاک گراسلی و کوری گاردنر از حمایتشان از اقدام سریع برای پر کردن این کرسی خبر دادند، رنگ باخت.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در گفتگو با خبرنگاران در کاخ سفید عنوان کرد، در حال انتخاب یک یا دو نفر از میان پنج نامزد تصدی به عنوان قاضی جدید دادگاه عالی که مد نظر قرار داد، است. او از مجلس سنای آمریکا که تحت کنترل جمهوریخواهان است خواست تا قبل از انتخابات ماه نوامبر برای تایید نامزد معرفی شده از سوی وی برای انتصاب به عنوان قاضی جدید دادگاه عالی رای گیری انجام دهد. ترامپ گفت: من خیلی زیاد ترجیح می‌دهم قبل از انتخابات رای گیری داشته باشیم. ما زمان زیادی برای انجامش داریم.

گزارش شده دو قاضی دادگاه استیناف فدرال که از سوی ترامپ منصوب شده‌اند به عنوان گزینه‌های پیشتاز مطرح هستند: امی کانی برت و باربارا لاگوآ. ترامپ طبق اعلام یک منبع آگاه روز دوشنبه با برت در کاخ سفید دیدار کرده است.

اعلام نامزد پیشنهادی ترامپ برای کرسی دادگاه عالی قبل از آنکه گینزبرگ چند روز دیگر در گورستان ملی آرلینگتون به طور خصوصی دفن شود انجام خواهد شد.

در حالی که جمهوریخواهان با ۵۳ کرسی اکثریت را در مجلس سنا در دست دارند دموکراتها برای به تاخیر انداختن معرفی قاضی جدید دادگاه عالی نیاز دارند دست کم چهار نفر از آنها با این کار مخالفت کنند. اخیرا دو سناتور جمهوریخواه شامل سوزان کالینز و لیزا مورکوفسکی گفتند این مجلس نباید قبل از انتخابات نسبت به نامزد معرفی شده از سوی ترامپ برای دادگاه عالی اقدام کند.

دموکراتها امیدوار بودند گاردنر و گراسلی نیز به همین ترتیب عمل کنند اما هر دو نفر دوشنبه گفتند که در رای گیری به گزینه شایسته‌ای که ترامپ معرفی کند رای مثبت خواهند داد. سناتور جمهوریخواه دیگر میت رامنی نیز که قبلا با ترامپ اختلاف داشته و دموکراتها او را هم به عنوان یک مخالف دیگر تلقی می کردند روز دوشنبه از موضعگیری مشخص درباره رای گیری بر سر نامزد تصدی کرسی دادگاه عالی خودداری کرد.

چاک شومر، رهبر اقلیت دموکرات سنای آمریکا گفت، هر گونه رای گیری بر سر جانشین گینزبرگ در دادگاه عالی باید سال آینده میلادی انجام شود.

شومر اظهار کرد: این آرزوی قاضی گینزبرگ به هنگام مرگ بود و این ممکن است تنها و آخرین امید سنا باشد.

ترامپ بدون سند و مدرک گفت، گزارش اخیر رسانه ان.پی.آر درباره اینکه گینزبرگ درصحبت با نوه‌اش قبل از مرگ از خواسته‌اش برای بررسی جانشین خود توسط سنا در سال آینده میلادی گفته را باور نمی کند.

او در صحبت در مورد گزینه‌های احتمالی مدنظرش عنوان کرد: همه آنها برجسته هستند اما من یک یا دو نفر را در ذهنم دارم. او برت را “بسیار محترم” توصیف کرد.

او گفت، ممکن است چند روز دیگر با لاگوآ در میامی دیدار داشته باشد و درباره او بیان داشت: من او را نمی‌شناسم اما شنیده‌ام که او برجسته است.

قاضی گینزبرگ روز جمعه و در سن ۸۷ سالگی بر اثر عود مجدد سرطان لوزالمعده درگذشت. او یکی از برجسته‌ترین قضات دیوان عالی آمریکا بود و شهرت فراوانی در میان مردم این کشور داشت.

بی بی سی در گزارش خود می نویسد: در صورت تایید نامزد جانشینی او در مجلس سنا و پیش از انتخابات سوم نوامبر، تعداد قضات محافظه‌کار دیوان عالی به ۶ نفر خواهد رسید و اکثریت این دیوان به عنوان بالاترین نهاد قضایی در آمریکا برای سال‌ها و بلکه دهه‌ها متمایل به جمهوری‌خواهان خواهد شد.

برای همین آنها امیدوارند با کسب این اکثریت قاطع بتوانند مصوبات بزرگی چون آزادی سقط جنین، قوانین مالکیت سلاح و ازدواج همجنس‌گرایان را دردیوان عالی لغو کنند.

نحوه انتخاب قضات دیوان عالی آمریکا به این ترتیب است که رئیس جمهور آنها را به مجلس سنا معرفی می‌کند و کمیته قضایی سنا – که ریاست آن با لیندسی گراهام است – پس از بررسی صلاحیت و سوابق، نتیجه را به رئیس مجلس سنا – که هم اکنون میچ مک کانل است – اعلام می‌کند و او هم برای رای‌گیری در صحن سنا تاریخ مشخص می‌کند.

هم اکنون جمهوری‌خواهان با ۵۳ کرسی در برابر ۴۷ کرسی دموکرات‌ها، اکثریت سنا را در دست دارند که ۱۰۰ عضو دارد.

میچ مک‌کانل، رئیس محافظه‌کار مجلس سنا هم وعده داده که رای‌گیری درباره نامزد مورد نظر دونالد ترامپ را پیش از سوم نوامبر – روز انتخابات – در صحن علنی سنا انجام دهد.

همین موضع‌گیری‌ها موجب خشم دموکرات‌ها شده که می‌گویند میج مک‌کانل در سال ۲۰۱۶ و در حالی که ۱۰ ماه تا روز انتخابات باقی مانده بود جلوی رای گیری درباره نامزد معرفی شده از سوی باراک اوباما برای جانشینی قاضی اسکالیا را گرفت و دلیل آورد که انتخاب قاضی دیوان عالی کشور نباید در سال انتخابات ریاست جمهوری صورت گیرد. اما او اکنون که تنها ۴۵ روز به انتخابات مانده وعده می‌دهد که در صورت معرفی نامزد از سوی دونالد ترامپ، او اطمینان خواهد یافت که رای‌گیری درباره آن را پیش از سوم نوامبر برگزار کند.

البته مک‌کانل و موافقان او می‌گویند در سال ۲۰۱۶ دولت در دست دموکرات‌ها – باراک اوباما – بود و سنا در دست جمهوری‌خواهان و چون این دو رکن حکومت همسو نبودند او خواسته که انتخاب نامزد معرفی شده از سوی باراک اوباما به بعد از روز انتخابات موکول شود اما اکنون کاخ سفید و سنا هر دو در دست جمهوری‌خواهان است و این موضوع آنها را موظف می‌کند تا هر چه زودتر به این موضوع رسیدگی کنند.

میچ مک‌کانل همچنین در سال ۲۰۱۷ آیین نامه انتخاب قضات دیوان عالی را تغییر داد؛ به این ترتیب که اکنون برای تایید یک نامزد تنها کافی ‌است ۵۱ سناتور به او رای دهند. یعنی اکثریت حداقلی برای تایید صلاحیت قضات کفایت می‌کند.

قاضی باربارا لاگوآ، قاضی حوزه ۱۷ دادگاه تجدیدنظر که نخستین قاضی لاتین‌تبار دادگاه عالی فلوریدا هم بوده است.

قاضی امی کنی برت، از قضات حوزه ۷ دادگاه های فدرال که در شیکاگو است. او را به عنوان یک «مسیحی مومن» معرفی می‌کنند که هواداران فراوانی در میان مسیحیان آمریکا دارد

روند انتخاب جانشین چه قدر طول می‌کشد؟

به طور معمول، روند بررسی صلاحیت نامزدهای دیوان عالی حدود یک ماه طول می‌کشد هر چند قاعده و مهلت زمانی مشخصی برای آن وجود ندارد.

از سال ۱۹۷۵ تاکنون به طور متوسط بررسی صلاحیت و رای‌گیری برای نامزدهای این دادگاه حدود ۷۰ روز طول کشیده است.

روند رسیدگی به صلاحیت قاضی گینزبرگ در سال ۱۹۹۳ که بیل کلینتون او را به سنا معرفی کرد حدود ۴۲ روز طول کشید. بیش از ۹۰ سناتور از مجموع ۱۰۰ سناتور سنا به او رای مثبت دادند.

مجادله بر سر زمان رای‌گیری برای جانشین قاضی گینزبرگ اکنون به بحث اصلی در واشنگتن و رسانه‌های آمریکا بدل شده است.

اگرچه جمهوری‌خواهان ۵۳ به ۴۷ در سنا برتری دارند اما دست کم دو سناتور این حزب در سه روز گذشته مخالفت خود با رای گیری پیش از روز انتخابات را اعلام کرده‌اند.

سوزان کالینز، سناتور جمهوری‌خواه ایالت مین گفته او با آغاز روند رسیدگی به نامزد مورد نظر آقای ترامپ مشکلی ندارد اما معتقد است رای‌گیری درباره آن را باید به بعد از روز انتخابات موکول کرد.

لیزا مورکوسکی، دیگر سناتور جمهوری‌خواه که از ایالت آلاسکا به کنگره راه یافته هم گفته با توجه به سنتی که در سال ۲۰۱۶ رعایت شد، امسال هم به علت نزدیکی به روز انتخابات، باید رای‌گیری نهایی را به بعد از سوم نوامبر موکول کرد.

با این حال، لیندسی گراهام، سناتور برجسته و ارشد جمهوری خواهان که ریاست کمیته قضایی سنا را هم بر عهده دارد روز دوشنبه گفته به محض مشخص شدن نامزد مورد نظر رئیس جمهوری، روند بررسی صلاحیت او آغاز و برای رای‌گیری به صحن علنی ارجاع خواهد شد.

انتخابات میان دوره‌ای سنا هم همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر برگزار می‌شود هر چند مجلس فعلی تا سوم ژانویه سرکار خواهد بود.

اگر روند بررسی صلاحیت و رای‌گیری نامزد معرفی شده تا روز ۲۰ ژانویه سال آینده میلادی که همزمان با مراسم تحلیف و سوگند رییس‌جمهوری است به اتمام نرسد آن وقت نامزد مورد نظر باید دوباره از سوی رئیس‌جمهوری جدید به سنا معرفی شود.

برای همین هم دموکرات‌ها مدعی‌اند به علت پیش‌رو بودن رای گیری ظرف ۸ هفته آینده، سنا باید منتظر نتایج انتخابات بماند و به نوعی نباید این حق را از رای‌دهندگان بگیرد که با شرکت در انتخابات روز سوم نوامبر نشان دهند کدام حزب و جناح سیاسی را بنا دارند بر مسند قدرت بنشانند.

جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها هم بر همین مبنا از سناتورهای جمهوری‌خواه خواسته خود را ملزم به اصول دموکراتیک بدانند. او روز جمعه و همزمان با خبر مرگ قاضی گینزبرگ گفته بود: «بگذارید صریح بگویم، مردم رئیس جمهور انتخاب می‌کنند و رئیس‌جمهور هم نامزد مورد نظر خود را معرفی می‌کند.»

البته میچ مک‌کانل هم بر اساس موضعی مشابه می‌گوید مردم با انتخاب سناتورهای جمهوری‌خواه و رئیس‌جمهوری جمهوری‌خواه در حقیقت به انتخاب قضات دیوان عالی کشور بر مبنای اصول این حزب رای داده‌اند و اکنون وظیفه دونالد ترامپ و اوست که برابر خواست رای‌دهندگان هر چه زودتر جانشین کرسی خالی قاضی گینزبرگ را تعیین کنند.

برخی ناظران از سناتورهای جمهوری‌خواه ایراد می‌گیرند که در هنگام استیضاح دونالد ترامپ در ژانویه امسال با این ادله که ‘چون انتخابات ریاست جمهوری پیش روست باید به مردم فرصت داد که خود در این باره نظر دهند و رئیس جمهور منتخب آنها را نباید در این سال استیضاح کرد ‘، اما اکنون که تنها ۸ هفته به روز رای‌گیری مانده آنها استدلال ۸ ماه پیش خود را فراموش کرده‌اند.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.