stat counter
تاریخ : شنبه, ۱۴ مهر , ۱۴۰۳ Saturday, 5 October , 2024
  • کد خبر : 181952
  • 07 آبان 1399 - 10:03
3
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خبرداد؛

انجام ۵۰ درصدی مطالعات پهنه‌بندی سیلاب در استان

انجام ۵۰ درصدی مطالعات پهنه‌بندی سیلاب در استان
قلم/اصفهان_مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان همچنین به انجام ۵۰ درصدی مطالعات پهنه‌بندی سیلاب در استان و با دوره‌های بازگشت های سه تا ۶۰ و ۲۰۰ ساله در حوضه‌های آبریز کارون، دز و زاینده‌رود با هدف تعیین پهنه‌های سیل‌خیز در استان اشاره کرد.
قلم | qalamna.ir :

منصور شیشه‌فروش افزود: در این راستا اداره‌کل هواشناسی موطف شده به صورت مستمر وضعیت آب و هوا را رصد و سامانه‌های هشدار سیل را با همکاری آب منطقه‌ای تدوین و ابلاغ کند.

وی، پیش بینی بموقع مخاطرات جوی، بارندگی‌ها، تگرگ، سیل‌های فصلی و صدور اخطاریه‌های لازم و همچنین هماهنگی لازم با جهاد کشاورزی برای صدور اطلاعیه هواشناسی کشاورزی، هماهنگی با اداره راه و شهرسازی برای اطلاع رسانی هواشناسی جاده ای را به علت وجود سه ایستگاه در جاده‌ها از دیگر وظایف هواشناسی استان برشمرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه برداشت بی‌رویه مصالح از بستر رودخانه ها نیز از عوامل تشدید وقوع سیل محسوب می‌شود افزود: افزایش ساخت و ساز در مناطق جمیتی باعث شده که برخی از مردم به سمت تامین مصالح شن و ماسه به عنوان مرغوب‌ترین و سریع‌ترین جنس در  حریم و بستر رودخانه‌ها گرایش یابند.

وی اضافه کرد: این در حالیست که اگر  در این زمینه اصول مهندسی و نظارت به درستی صورت نگیرد، هزینه‌های ناشی از برداشت بی‌رویه مصالح و تشدید و تخریب سیلاب، چندین برابر هزینه‌های تامین تمام مصالح خواهد بود.

شیشه‌فروش افزود: بر این اساس برداشت مصالح از رودخانه‌ها ممنوع شده است و تنها در مواردی با صرف هماهنگی با شرکت آب منطقه‌ای ممکن است.

وی همچنین با اشاره به اینکه موضوع پوشش گیاهی و تخریب و از بین بردن جنگل‌ها و مراتع می‌تواند باعث سیل شود گفت: با تخریب و قطع درختان جنگلی و از بین بردن پوشش گیاهی علاوه بر تشدید سرعت روان آبهای سطحی و کاهش جذب آن در زمین باعث می‌شودتا بار جامد رودخانه‌ها از محل قطع درختان و سرشاخه‌های آن با تشدید رسوب‌گذاری، مسدود شدن مسیر و جمع شدن درختان و شاخه‌ها در پشت پل‌ها باعث ایجاد سیل شود.

این مسئول ، یکی دیگر از مواردی که باعث تشدید سیل می‌شوود را تغییر کاربری اراضی عنوان کرد و گفت: بسیاری از این موارد باعث تقویت فرسایش و شست و شوی خاک می‌شود و بار رسوبی رودخانه‌ها، انهار و آبراهه‌ها را افزایش می‌دهد و کاهش نفوذپذیری آب و افزایش روان آب‌ها در مناطق جمعیتی را موجب می‌شود.

وی تصریح کرد: بر این اساس ضرورت پیشگیری از تغییر کاربری اراضی به منظور پیشگیری از وقوع سیل بسیار مهم است.

شیشه‌فروش، اجرای غیر اصولی سازه‌های غیر مهم تقاطع در رودخانه‌ها، آبراهه‌ها و انهار را از یدگر موارد بروز سیل عنوان کرد و گفت: در این راستا اداره‌راه باید پل‌های تازه احداث شده را بازنگری کند و برای اصلاح آن پل‌ها اقداماتی را انجام دهد.

وی درباره آمادگی برای وقوع سیل گفت: به فوریت های پزشکی، جمعیت هلال احمر و اداره راه  ابلاغ شده که امکانات امدادی را در جاده‌ها و انبارهای امدادی تجهیز کنند و هلال احمر موظف شد انبارهای امدادی خود با اقلام و تجهیزات مناسب امدادی دپو کند.

این مسوول افزود: به همه شهرداری‌ها اعلام شد که ستاد سیل خود را به موتور آب‌کش، امکانات امدادی و تجهیزات مجهز کنند و همچنین به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ابلاغ شد که سیل‌بندهای خود را در اطراف شهرها و محدوده‌های مراکز جمعیتی تقویت و بازسازی و طرح هدایت و جمع‌آوری روان آب‌های سطح را در شهرها و روستاها اجرایی کنند.

وی تصریح کرد: به جهاد کشاورزی نیز ابلاغ شد تا تمام قنوات خود را در مقابل سیل با احداث سیل‌بند ایمن کنند و وبه راهداری هم ابلاغ شد که جاده‌های استان را با تجربه از حوادث سیل‌های گذشته ایمن و سیل بند نصب کنند.

شیشه‌فروش، استقرار تجهیزات برف‌روبی به ویژه در مناطق غرب استان و در ۴۱ راهدارخانه و ۴۲ پایگاه هلال احمر را از دیگر اقدامات در این راستا برشمرد.

وی همچنین به اجرای  طرح‌های پخش سیلاب با مسوولیت منابع طبیعی اشاره کرد که امسال در حوزه آبخیزداری قرار است ۸۰ هزار هکتار در قالب ۱۳ طرح پخش سیلاب توسط منابع طبیعی اجرایی شوود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان همچنین به انجام ۵۰ درصدی مطالعات پهنه‌بندی سیلاب در استان و با دوره‌های بازگشت های سه تا ۶۰ و ۲۰۰ ساله در حوضه‌های آبریز کارون، دز و زاینده‌رود با هدف تعیین پهنه‌های سیل‌خیز در استان اشاره کرد.

وی آزادسازی در حدود ۱۱۰ کیلومتر از حریم سایر رودخانه‌های استان و همچنین استقرار  ۱۴۰ اکیپ گشت و بازرسی حفاظت از رودخانه‌ها را  از جمله اقداماتی در عرصه پیشگیری و کنترل سیل برشمرد.

هشتگ: , , , , , , , , ,
  • منبع :

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.