stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۲۷ خرداد , ۱۴۰۳ Sunday, 16 June , 2024
  • کد خبر : 216132
  • 12 دی 1399 - 11:00
2
استاد دانشگاه خبر داد؛

درباره آلودگی هوای اصفهان فعالیت های سودجویانه و گریز از قانون مطرح است

درباره آلودگی هوای اصفهان فعالیت های سودجویانه و گریز از قانون مطرح است
قلم/اصفهان_ پژوهشگر مرکز تحقیقات محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه بررسی و پاسخ به این پرسش ها به مسوولان برای کنترل آلودگی هوا کمک خواهد کرد، گفت: درباره آلودگی هوای اصفهان علاوه بر نقص های مدیریتی، اطلاع رسانی و آموزشی، موضوع فعالیت های سودجویانه و گریز از قانون نیز مطرح است.
قلم | qalamna.ir :

یعقوب حاجی‌زاده افزود: سوالاتی که در این زمینه مطرح می شود این است که یا در کنترل صنایع غفلت شده و پیگیری ها زیر سایه کرونا فراموش شده، آیا نوع سوخت صنایع تغییر کرده، آیا کیفیت سوخت خودروها پایین آمده و آیا روزهای پایداری جو بیشتر از سال قبل بوده است.

وی با تاکید بر اینکه بررسی و پاسخ به این پرسش ها به مسوولان برای کنترل آلودگی هوا کمک خواهد کرد، اظهار داشت: درباره آلودگی هوای اصفهان علاوه بر نقص های مدیریتی، اطلاع رسانی و آموزشی، موضوع فعالیت های سودجویانه و گریز از قانون نیز مطرح است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: در شهری مانند تهران بر اساس آمار اعلام شده سهم خودروها در آلودگی هوا حدود ۸۰ درصد بوده است که کاهش ترددها در این شهر در دوران اعمال محدودیت های ناشی از کرونا بر کاهش آلودگی هوا تاثیر گذاشت.

حاجی زاده به تحقیقات دانشگاهی اصفهان درباره آلودگی هوا اشاره و اضافه کرد: در مطالعه انجام شده توسط دانشگاه اصفهان گزارش شد که سهم خودروها در آلودگی هوای اصفهان روی هم‌رفته نزدیک ۶۰ تا ۷۰ درصد است که البته این میزان برای هر نوع آلاینده متفاوت است.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد سهم خودروها بیشتر از این مقدار باشد، تصریح کرد: بطور طبیعی هر سال حدود ۶ تا هفت درصد به آمار خودروها اضافه می‌شود ولی صنابع آلاینده بطور محسوس زیاد نمی‌شود بنابراین سال به سال به سهم انتشار از خودروها اضافه و آمار ۲ سال پیش به طور قطع دستخوش تغییر شده است.

این استاد دانشگاه گفت : با توجه به محدودیت های اعمال شده برای پیشگیری و مقابله با کرونا از جمله تعطیلی مراکز آموزشی، تفریحی و ورزشی و بر اساس آمار اعلام شده میزان تردد خودروها در اصفهان بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است که انتظار می‌رفت کاهش حداقل ۲۵ درصدی آلودگی هوا را به دنبال داشته باشد اما تاثیر آن در کاهش آلودگی هوا مشهود نیست و حتی در مقایسه با ماه‌های مشابه سال قبل آلودگی هوا بیشتر شده است.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال بر اساس نتایج اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان در آبان ۹۸ هیچ روزی شاخص کیفی هوا قرمز نبود و هشت روز در وضعیت نارنجی قرار داشت در حالی که در آبان ۹۹ شاخص کیفی هوا ۶ روز قرمز (ناسالم برای عموم) و ۱۴ روز نارنجی (ناسالم برای گروه‌های حساس) بود.

حاجی زاده با تاکید بر اینکه کاهش ترددها در سال جاری بدلیل تعطیلی مدارس، کلاس های درس دانشگاه ها و برخی فعالیت های دیگر باید تاثیر خود را بر روی کاهش آلودگی هوای اصفهان نشان می داد اما اینگونه نشد، تصریح کرد: به نظر می‌رسد کاهش انتشار آلاینده ها از خودروها از طریق افزایش انتشار از سایر منابع نظیر صنایع جبران شده باشد.

این پژوهشگر مرکز تحقیقات محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: این احتمال هم وجود دارد که شرایط آب و هوایی و مدت و روزهای وقوع پدیده جوی اینورژن (وارونگی دما) نسبت یه سال پیش تغییر کرده است که کارشناسان هواشناسی باید بطور علمی و دقیق درباره آن اظهارنظر کنند هرچند با توجه به مقایسه آمار هواشناسی چند سال گذشته بنظر نمی آید که این امر دلیل قوی و محکمی باشد.

به گفته وی، از طرفی شرایط بوجود آمده از شیوع ویروس کرونا ممکن است سایر برنامه ها را تحت تاثیر قرار دهد و باعث شود عده ای از فرصت پیش آمده سوء استفاده کرده، محدودیت های قبلی و کنترل انتشار آلاینده ها را رها کنند و یا احیانا از سوخت ارزان استفاده کنند که آلودگی بیشتری منتشر می‌کند.

حاجی زاده با بیان اینکه امروز وضعیت آلودگی هوای اصفهان به حدی مشهود و شدید است که هر فرد عادی با نگاه به آسمان بالای شهر به آن پی می برد و با دشواری تنفس آن را حس می‌کند، افزود: یک لایه هوای آلوده بویژه در محدوده شمال غرب تا شرق اصفهان در ساعات صبح وجود دارد بنابراین نیاز به تجهیزات یا دستگاه های پیشرفته و دانش خاصی برای آن ندارد و حتی آمار، ارقام و نمودارهای ابزار دست نیز دیگر مشکل را نمی‌تواند بپوشاند.

وی با تاکید بر اینکه معضل آلودگی هوای اصفهان کامل پیچیده است و رفع آن، عزم همگانی و همت مردم و مسوولان را می طلبد، گفت: هزینه کردن برای رسیدن به هوای پاک یک امر ضروری است که باید به فرهنگ تبدیل شود.

آلودگی هوا یکی از چالش‌های اساسی کلانشهر اصفهان و شهرهای صنعتی اطراف آن است که کارشناسان تاکید دارند برای برون‌رفت از وضع موجود باید تدابیر اصولی اندیشید و برنامه‌های عملیاتی و راهکارهایی بر اساس تحقیقات علمی و دقیق در پیش گرفت.

هوای کلانشهر اصفهان از ابتدا تا دهم دی ماه در پنج روز در وضعیت ناسالم برای عموم قرار داشت و روزهای دهم و یازدهم دی بمنظور حفظ سلامت عمومی و کاهش تماس با آلاینده ها تعطیل شد.

اصفهان حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد و بطور میانگین روزانه ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در آن، تردد می‌کند؛ این خطه آلوده ترین کلانشهر کشور است.

ویروس کرونا از اسفند سال گذشته در کشورمان شیوع یافت و پس از آن در مراحل مختلف از جمله از ابتدای آذر ماه امسال محدودیت هایی برای پیشگیری از آن اعمال شد؛ تا کنون بیش از یک میلیون و ۲۱۸ هزار نفر در کشور به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شدند.

انتهای پیام/

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • منبع : پژوهشگر مرکز تحقیقات محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.