stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۳۱ مرداد , ۱۴۰۳ Wednesday, 21 August , 2024
  • کد خبر : 478156
  • 31 مرداد 1403 - 14:15
0

«میدری» گزینه خوبی برای وزارت کار است

«میدری» گزینه خوبی برای وزارت کار است
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: «احمد میدری» به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس شورا معرفی شده است؛ سوال این است که آیا کارگران می‌توانند به بهبود اوضاع امیدوار باشند، آیا در صورتی که میدری از مجلس رای اعتماد بگیرد، مطالبات کارگران شاغل و بازنشسته برآورده می‌شود؟ اساساً توقعات اصلی چیست؟

ایلنا،«آیت اسدی» عضو کارگری شورایعالی کار و رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان قزوین در پاسخ به این سوالات  می‌گوید: مسعود پزشکیان با انتخاب‌هایی که داشته، نشان داده به وفاق ملی و شعارهای انتخاباتیِ خود پایبند مانده است.او در ارتباط با پیشنهاد احمد میدری به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به اینکه ایشان در حوزه وزارتی سابقه دارد و از اطلاعات و دانش خوبی نسبت به مسائل این حوزه برخوردار است، گزینه مناسبی برای وزارت است؛ ایشان در حوزه‌های فقر و آسیب‌های اجتماعی تحقیقات بسیاری انجام داده و این روزها مبارزه با فقر باید یک اولویت اصلی باشد.

«میدری» گزینه خوبی برای وزارت کار است
اسدی با بیان اینکه «متاسفانه امروز جامعه‌ی کارگری کشور علیرغم کار و زحمت فراوان در دام فقر گرفتار شده است» اضافه کرد: سطح معاش جامعه‌ی کارگری آن‌چنان تنزل پیدا کرده که می‌توان با قاطعیت گفت اکثریت کارگران شاغل و بازنشسته امروز زیر خط فقر هستند و فقیر محسوب می‌شوند لذا آقای میدری که در این زمینه تحقیقات خوبی انجام داده، باید از راهکارهای اجرایی و کارا برای زدودن فقر از چهره جامعه کارگری کشور استفاده کند.

عضو کارگری شورایعالی کار با بیان اینکه «از نظر من آقای میدری گزینه خوبی برای وزارت کار است» افزود: ما از نمایندگان مجلس به عنوان نمایندگان مردم توقع داریم به ایشان رای اعتماد بدهند؛ ما با جامعه کارگری بیشتر ارتباط داریم و می‌دانیم که کارگران از وزارت آقای میدری رضایت نسبی دارند بنابراین نمایندگان مجلس باید به ایشان رای اعتماد بدهند.

لزوم انتخاب مدیران براساس «شایسته‌سالاری»
اسدی در ادامه در ارتباط با توقعات کارگران از وزیر جدید کار گفت: کارگران نیازمند راهکارهای اجرایی و پایبندی به قانون برای بهبود سطح معاش خود هستند؛ از وزیر کار آینده توقع داریم با بازگشت به قانون، مقدمات خروج کارگران از زیر خط فقر را فراهم سازد. آقای میدری اگر به عنوان وزیر کار انتخاب شود باید به همان اصول و عقایدی که در تحقیقات علمی خود دنبال کرده، در عمل پایبند باشد و نقش مدافع کارگران را برعهده بگیرد.

به اعتقاد این فعال کارگری، انتخاب مدیران ارشد در وزارت کار و تامین اجتماعی اهمیت بسیار دارد؛ مدیران باید از نیروهای متخصص و دغدغه‌مند باشند و براساس شایسته‌سالاری انتخاب شوند.
رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان قزوین افزود: مدیران ارشد وزارتخانه باید از علم و دانش کار بهره‌مند باشند، فراجناحی و دلسوز مردم و کارگران باشند. جامعه‌ی کارگری به امیدِ اینکه اتفاقات خوبی در این دولت بیفتد، پای صندوق‌های رای رفت و پزشکیان را به خیابان پاستور فرستاد. حالا کارگران توقع دارند در حوزه‌های مختلف از جمله بحث دستمزد اتفاقات خوبی بیفتد.

«تامین اجتماعی» یک مسئله‌ی حساس است
اسدی در ادامه با تاکید بر اینکه «تامین اجتماعی و مشکلات و چالش‌های آن یکی از بحث‌های اصلی‌ست که باید به آن پرداخته شود» گفت: این روزها بحث تامین اجتماعی، یک مسئله حساس است و اگر نتوانند درست عمل کنند، بحران‌های این سازمان فراگیر می‌شود و دامان کارگران شاغل و بازنشسته را می‌گیرد؛ باید بپذیریم بحران در تامین اجتماعی به معنای یک بحران اجتماعی عمیق است که همه کشور را درگیر می‌سازد.

به گفته این فعال کارگری، مدیریت تامین اجتماعی بایستی یک مدیریت غیرسیاسی باشد و بایستی این صندوق از دعواهای سیاسی و زدوبندهای جناحی دور بماند.عضو کارگری شورایعالی کار به اهمیت بحث درمان کارگران شاغل و بازنشسته پرداخت و گفت: امروز درمان به یکی از دغدغه‌های اصلی جامعه کارگری بدل شده؛ در طول سال‌های اخیر درمان رایگان به تدریج رنگ باخته و پرداخت از جیب کارگران افزایش یافته؛ ضمن اینکه با کاهش چتر حمایتی بیمه، بسیاری از داروها از شمول بیمه خارج شده‌اند؛ ما خانواده‌هایی را می‌بینیم که بیش از نیمی از درآمد ماهانه خود را برای دارو و درمان صرف می‌کنند و این روند باید تغییر کند.

لزوم ارتقای جایگاهِ «تشکل‌های کارگری»
یکی دیگر از مسائل مهم، لزوم ارتقای جایگاه تشکل‌های کارگری‌ست که به گفته اسدی، تشکل‌های مستقل کارگری باید در کشور پا بگیرند و قدرتمند شوند؛ آزادی عمل تشکل‌یابی باید به رسمیت شناخته شود.

او افزود: تشکل‌های کارگری قدرتمند، به نفع تولید و رشد اجتماعی‌ست؛ تشکل‌ها می‌توانند بازوان مشورتی و اجرایی قدرتمندی باشند و از بروز بسیاری از بحران‌ها جلوگیری کنند. اثرگذاری تشکل‌های کارگری در جهان امروز ثابت شده است؛ باید بگذارند تشکل‌ها به جایگاه شایسته خود دست یابند و مسئولیت‌های اجتماعی خود را برعهده بگیرند.

اسدی با تاکید بر نقش مشارکتی و مشورتی تشکل‌های کارگری، از عدم مشورت احمد میدری با تشکل‌های کارگری برای تدوین برنامه‌ی کار انتقاد کرد و گفت: ایشان می‌توانستند قبل از ارائه‌ی برنامه‌های خود به مجلس، با تشکل‌های کارگری دیدار داشته باشند و حمایت این تشکل‌ها را بیش از این به دست بیاورند. یک دیدار مستقیم با تشکل‌ها می‌توانست مثمر ثمر واقع شود. ما توقع داریم در هر قدم با تشکل‌های کارگری مشورت شود و از نظرات این نهادها در امور اجرایی بهره بگیرند.

او در جمع‌بندی گفت: در هر حال، امروز جامعه‌ی کارگری راضی به وزارت آقای احمد میدری‌ست و ما امیدواریم به زودی ایشان رای اعتماد  بگیرد و کارها روی غلتک بیفتد؛ ایشان مجموعه وزارت کار و جامعه‌ی هدف آن را خوب می‌شناسد و در صورت اعتماد به تشکل‌های کارگری و مشورت با آن‌ها می‌تواند موفق عمل کند.

هشتگ: , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.