عباس رضایی شامگاه پنج شنبه در برنامه زنده تلویزیونی گفت و گوی هفته که با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، اظهار داشت: سیاست دولت تدبیر و امید این است که پروژههایی که میتواند در طول یک سال به اتمام برساند را در دستور کار قرار دهد که امری عقلی، شرعی و منطقی است و با هر نگاه انسان دوستانه سازگاری دارد.
وی افزود: ما جلساتی که با معاون رئیس جمهور داشتیم سعی کردیم پروژههایی را مطرح کنیم که جنبه ملی – استانی داشته و تا سال آینده امکان تکمیل آن وجود دارد که از آن جمله پروژه گذر شرقی اصفهان است.
استاندار اصفهان با بیان اینکه که در جلسه شورای اداری برنامه ریزی قبلی بر این آزادراه نام مبارک شهید سردار سلیمانی تعلق گرفت: تاکید کرد: این پروژه با یک «یا علی» دیگر به اتمام میرسد و فواید و محاسن آن مردم کشور و استان اصفهان را بهره مند خواهد کرد.
تخصیص بودجه برای تکمیل پروژههای آبی اصفهان
وی با اشاره به اینکه برخی پروژههای تأمین آب شرب مانند تکمیل سامانه دوم آبرسانی و یا پروژه بزرگ آبی اصفهان اولویت دارد، گفت: در جنوب و غرب استان اصفهان نیز مشکلات آبی وجود دارد به نوعی که در بویین میاندشت، فریدن، چادگان و حتی فریدونشهر مشکل آب شرب وجود دارد و سمیرم و شهرضا نیز مشکل کمبود آب را دارند که تخصیصهایی در این ارتباط گرفتیم و معاون رئیس جمهور موافقت کرد که این نوع پروژهها در اولویت قرار گیرند.
رضایی ادامه داد: مابقی پروژهها جزو سیاست دوم دولت تدبیر و امید و شامل پروژههای مشارکتی است که در جلسه شورای برنامه ریزی استان تکلیفی برای ما در این ارتباط مشخص شد بدین معنا که ما باید از ظرفیتهای قانونی دولت استفاده و مجوزهای اجرای پروژهها را از دولت بگیریم.
وی با اشاره به اینکه به طور مثال استفاده از پساب در شهرهای مختلف فرصتی است تا هم آب صنعتی فراهم شود و هم پروژههای فاضلاب آن مناطق اجرایی شود، گفت: بر این اساس کل مباحث ما با معاون رئیس جمهور در این ارتباط خلاصه میشود که پروژههای نیمه تمام یا مشارکتی که میتواند سازگاری با سیاستهای امسال دولت در شرایط کرونایی و تحریمهای ظالمانه استکبار جهانی داشته باشد به پیش ببریم.
۷۰ درصد زیرساختهای مسیر ریلی اصفهان_دلیجان آماده شده است
استاندار اصفهان تاکید کرد: برای برخی پروژههای مشارکتی مانند راه آهن اصفهان – شاهین شهر، اصفهان – فولاد شهر و اصفهان – خمینی شهر موارد قانونی تعیین شده و به زودی با انتخاب سرمایه گذار پیش روی در این زمینهها نیز انجام خواهد شد تا در راستای امید و نشاط مردم و ایجاد توسعه و اشتغال در استان گام برداریم.
وی تاکید کرد: با وجود اینکه قطار سریعالسیر اصفهان – قم – تهران دارای مشکلاتی است اما کارهای اجرایی پروژه با قوت در حال انجام است و۶ کارگاه مهم در این بخش در حال فعالیت هستند.
رضایی گفت: به دلیل تحریمها نمیتوانیم برای این پروژه مهم از فاینانسهای وعده داده شده استفاده کنیم و این در حالی است که به طور مثال آزادسازی ۲۰ کیلومتر نخست اصفهان به سمت قم دارای هزینههایی است که قابل پرداخت برای ما اکنون نیست.
وی اظهار داشت: خوشبختانه در سفر معاون رئیس جمهور به اصفهان، موافقت شد برای سه موضوع آزادسازی، بیمه و مالیاتهای موجود، دولت ۱۳۲ میلیارد تومان پرداخت کند.
استاندار اصفهان بیان داشت: ۷۰ درصد زیرساختهای لازم برای این پروژه از اصفهان تا دلیجان آماده شده است و این اقدام دولت کمک مؤثری برای سرعت بخشیدن به قطار سریعالسیر اصفهان – تهران خواهد بود.