stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 30 April , 2024
  • کد خبر : 111882
  • 02 اردیبهشت 1399 - 12:00
1
مدیرکل امور عشایر اصفهان:

خردادماه، میزبان عشایر خواهیم بود

خردادماه، میزبان عشایر خواهیم بود
مدیرکل امور عشایر اصفهان گفت: ایلات عشایر، معمولاً اردیبهشت هر سال به استان اصفهان می‌آیند اما امسال به دلیل شیوع بیماری، با برنامه‌ریزی صورت گرفته خرداد ماه میزبان عشایر خواهیم بود.
قلم | qalamna.ir :

مختار اسفندیاری ، در خصوص وضعیت عشایر پس از شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: گروه‌های عشایری اردیبهشت هر سال به استان اصفهان می‌آیند اما امسال به دلیل شیوع بیماری، با برنامه‌ریزی صورت گرفته خرداد ماه میزبان عشایر خواهیم بود.

مدیرکل امور عشایر اصفهان با بیان این که تا جایی که اطلاع دارم در قشر عشایر گزارشی از ابتلا به کرونا وجود نداشته، افزود: بر اساس سرشماری صورت گرفته مجموع عشایر استان اصفهان ۹ هزار و ۶۰۵ خانوار عشایری شامل ایلات قشقایی، بختیاری و عرب جرقویه هستند. 

وی اضافه کرد: ۲۴ هزار نفر عشایر ایل قشقایی در مناطق جنوبی اصفهان واقع در سمیرم، دهاقان و شهرضا، ۲۷ هزار نفر عشایر ایل بختیاری در مناطق غربی شامل چادگان، بویین میاندشت، فریدن، دامنه و فریدون‌شهر و حدود ۴ هزار عشایر عرب جرقویه محمدآباد و نصرآباد واقع شرق اصفهان چادر می‌زنند. 

اسفندیاری با اشاره به تولیدات عشایر تصریح کرد: عشایر استان سالانه ۱۱ هزار تن گوشت قرمز معادل یک‌سوم تولید استان، ۵۵ هزار تن لبنیات، ۳۰۰ تن عسل و  ۳۵ هزار مترمربع صنایع‌دستی انواع فرش، جاجیم، گلیم، کیف و محصولاتی از این دست تولید می‌کنند. 

مدیرکل امور عشایر اصفهان در خصوص تأثیر شیوع کرونا بر تولید عشایر عنوان کرد: بر اساس برآورد ما، تأثیر جدی بر موضوع گوشت نخواهد گذاشت اما درآمد عشایر از لبنیات و گردشگری کاهش پیدا می‌کند، چون برای مثال در ایام نوروز چادر می‌زنند و اقلامشان را در سیاه‌چادرها می‌فروشند اما در عید امسال نتوانستند.

وی در رابطه با تدابیر اندیشیده شده برای حضور عشایر در اصفهان اذعان داشت: استاندار اصفهان به استاندارهای بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، فارس و خوزستان که عشایر از آنجا به اصفهان می‌آیند، نامه نوشته مبنی بر اینکه اصفهان آلودگی بیشتری نسبت به استان‌های گرمسیری دیگر دارد و به همین دلیل دیرتر میزبان عشایر خواهیم بود.

اسفندیاری با بیان این که هماهنگی با ادارات دامپزشکی، امور عشایر و منابع طبیعی هم انجام شده و عشایر قبول کردند که دیرتر به اصفهان بیایند، گفت: خرداد ماه زمانی که وارد استان بشوند با حضور نمایندگانی از بهداشت و دامپزشکی غربالگری انجام می‌دهیم.

مدیرکل امور عشایر اصفهان در پاسخ به سؤالی پیرامون وضعیت تحصیل دانش‌آموزان عشایر خاطرنشان کرد: عشایری که به اصفهان می‌آیند معمولاً اردیبهشت به اصفهان می‌آیند و زمانی است که سال تحصیلی رو به اتمام است به همین دلیل در استان‌هایی که قبل از اصفهان حضور دارند دانش‌آموزان تحصیل خود را کامل می‌کنند.

وی ادامه داد: اما زمانی که به هر دلیل عشایر زودتر به اصفهان بیایند و فرزندانشان نتوانند دروس خود را تکمیل کنند و بخشی از درسشان مانده باشد به مناطقی که حضور دارند معلم می‌فرستیم تا آموزش دانش‌آموزان و گرفتن امتحان را انجام بدهند. 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , ,
  • منبع : فارس

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.