stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 252918
  • 21 اسفند 1399 - 15:21
2
آیت الله عابدی:

حضرت آمنه بانوی طاهره، عاقله و افتخار خاندانش بود

حضرت آمنه بانوی طاهره، عاقله و افتخار خاندانش بود
قم- مدیر پژوهشکده علامه طباطبایی با بیان اینکه حضرت آمنه بسیار دیندار، مطیع خدا، با نجابت، عفیف، پاکدامن، طاهره، عاقله و هوشمند بود گفت: همه خاندان بنی زهره به حضرت آمنه افتخار می‌کردند.
قلم | qalamna.ir :

آیت الله عابدی صبح چهارشنبه در اختتامیه کنگره «بزرگداشت آمنه بنت وهب» که در سالن پژوهشکده علامه طباطبایی قم برگزار شد، با بزرگداشت سالگرد شهادت امام کاظم (ع) و مبعث رسول الله (ص) و تشکر از مراجع تقلید و همه مشوقان و همکاران برگزاری این همایش، گفت: طی این همایش کتاب‌هایی تألیف شده است که هر کس بخواهد در مورد حضرت آمنه (س) کاری را انجام دهد قطعاً بی نیاز از مراجعه به آثار این کنگره نخواهد بود. بعضی علمای قدیم به این مسئله پرداخته بودند اما آن آثار، امروز موجود و در دسترس نبود و دیگر اینکه به مسائلی که ما امروز به آن احتیاج داریم نپرداخته بودند.

دبیر علمی این کنگره افزود: شیخ صدوق پاکدامنی حضرت آمنه (س) را جز اعتقادات شیعه ذکر کرده است، اما امروز وهابیت حتی بدتر از رفتار کفار قریش به والدین پیامبر (ص) بی ادبی و بی احترامی کرده‌اند.

مدیر پژوهشکده علامه طباطبایی با اشاره به کمالات بسیار فراوان حضرت آمنه (س) افزود: تقریباً سن ایشان همانند حضرت فاطمه معصومه (س) و مدت همسر داری ایشان حدوداً ۱۰ روز بوده است یعنی از زمان ازدواج تا مسافرت حضرت عبدالله ۱۰ رو طول کشیده است اما این بانو چنان اثری از خود به جا گذاشت که برای همیشه تاریخ خورشیدی درخشان است.

وی افزود: حضرت آمنه در جمله‌ای می‌فرمایند که «کلُّ حیٍّ میتٌ و کلُّ جدیدٍ بالٌ؛ أنا مَیتهٌ و ذِکری خالد» (هر زنده‌ای الان مرده است و هر جدیدی، همین الان کهنه شده است؛ من مرده‌ام اما نام و ذکرم به نیکی و بزرگی جاوید است) این جمله زیبا، نشانگر اطلاعات و علم و معرفت بالای ایشان است. این کنگره باعث زنده نگه داشتن این ذکر و نام خیر حضرت آمنه بنت وهب (س) است.

آیت الله عابدی با توضیح اینکه در بیان بزرگانی همچون حضرت فاطمه بنت اسد (س)، در تمام قریش زنی بهتر از آمنه بنت وهب وجود ندارد، گفت: حضرت عبدالمطّلب درباره آمنه می‌فرمایند آمنه، بسیار دیندار و مطیع خدا، با حیا و با نجابت و عفیف و مستور، پاکدامن، طاهره، عاقله و هوشمند بود که همه خاندان بنی زهره به حضرت آمنه (س) افتخار می‌کردند.

دبیر علمی این کنگره افزود: تمام افرادی که نقش مادری پیامبر (ص) را داشتند یعنی یا پیامبر را به دنیا آورده یا شیر دادند یا حضانت کرده یا تربیت نموده یا غذا داده‌اند، در عصر جاهلیت و فساد فراگیر بین زنان جامعه، همگی معروف به «طاهره» و پاکدامن هستند.

آیت الله عابدی با اشاره به ویژگی بسیار زیاد حضرت آمنه و اینکه ایشان با دستان مبارک خود فرزندی همچون پیامبر (ص) را تربیت کرد، گفت: حضرت آمنه (س) هم از لحاظ اعتقادی و تاریخی و هم از لحاظ سیره پیامبر نسبت به ایشان برای ما بسیار مهم است؛ همچنین ایشان از جنبه اخلاقی برای نسل جوان ما الگوی بسیار خوبی هستند مانند حضرت ابوطالب که در همه حال مدافع رسول الله بودند.

وی افزود: طبق آیه شریفه قرآن که می‌فرماید «إنّ الذّینَ یُؤذونَ اللهَ و رسولَه» (کسانی که خدا و رسول را اذیت می‌کنند) هیچ اذیّتی بالاتر از آن نیست که والدین شخصی را مورد توهین قرار دهند و شخصیتی بالاتر از پیامبر اسلام (ص) وجود ندارد و به فرموده قرآن، خداوند برای آنان عذاب خوارکننده ای آماده کرده است.

انتهای پیام/

  • منبع : مهر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.