stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۱۴ شهریور , ۱۴۰۳ Wednesday, 4 September , 2024
  • کد خبر : 478763
  • 13 شهریور 1403 - 17:53
1

کارشکنی نتانیاهو در مذاکرات آتش‌بس؛ تقلا برای ادامه حیات سیاسی

کارشکنی نتانیاهو در مذاکرات آتش‌بس؛ تقلا برای ادامه حیات سیاسی

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به تظاهرات و اعتصاب ساکنان اراضی اشغالی علیه نتانیاهو و عذرخواهی بی‌سابقه او به خاطر اینکه نتوانسته اسرا را آزاد کند، گفت نتانیاهو تمایلی به وقوع آتش‌بس ندارد.

قلم | qalamna.ir :

هزاران صهیونیست روز دوشنبه با حضور در خیابان‌های تل‌آویو علیه مانع‌تراشی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم اشغالگر در مسیر دستیابی به توافق آتش‌بس در نوار غزه و تبادل اسرا با جنبش حماس تظاهرات کردند.

صدها صهیونیست نیز در شهرک «قیساریه» در نزدیکی تل‌آویو تظاهرات کرده و خواستار امضای توافق تبادل اسرا شدند.

شهرک‌نشینان صهیونیست همچنین در شهر اشغالی «بئر السبع» در جنوب اراضی اشغالی علیه نتانیاهو تظاهرات کردند.

هزاران صهیونیست نیز در مقابل خانه نتانیاهو در قدس اشغالی تجمع اعتراضی را برگزار کردند و با قرار دادن ۶ تابوت در این محل و اشاره به کشف اجساد ۶ اسیر صهیونیست در نوار غزه خواستار موافقت با توافق تبادل اسرا شدند.

این تظاهرات درحالی برگزار شده است که اراضی اشغالی در پی کشف اجساد ۶ اسیر صهیونیست در نوار غزه شاهد اعتصاب سراسری در اعتراض به بی‌توجهی کابینه نتانیاهو به سرنوشت اسرا بود.

پس از آنکه رژیم صهیونیستی اعلام کرد که نیروهای این رژیم اجساد ۶ نفر از اسرا را کشف کرده اند، خشم عمومی علیه نتانیاهو تشدید شد.

کارشکنی نتانیاهو در مذاکرات آتش‌بس؛ تقلا برای ادامه حیات سیاسی
تظاهرات قیساریه

فرافکنی نتانیاهو

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی  نیز دوشنبه شب در کنفرانسی مطبوعاتی بار دیگر بر تصمیم خود برای تداوم جنگ در نوار غزه و آزاد کردن اسرای صهیونیست از طریق عملیات نظامی تاکید کرد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنین در اظهاراتی دیگر در تکاپو برای آرام کردن صهیونیست‌ها گفت: اعتصاب سراسری در اسرائیل کمک به «یحیی السنوار» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس است.

نتانیاهو در تلاش برای انداختن مسئولیت کشته شدن ۶ اسیر صهیونیست در نوار غزه بر دوش جنبش حماس مدعی شد: ۶ نفر از ربوده‌شده‌ها (اسرای صهیونیست) بی‌گناه توسط حماس در نوار غزه کشته شدند. ما از خانواده‌های آنها معذرت می‌خواهیم چراکه نتوانستیم آنها را زنده آزاد کنیم.

 او با تکرار تهدیدهای توخالی خود ادامه داد: حماس در آینده هزینه سنگینی را به دلیل این اقدام پرداخت خواهد کرد.

نتانیاهو در بخش دیگری از اظهاراتش بار دیگر بر ماندن نیروهای رژیم صهیونیستی در محور «فیلادلفیا» در مرز غزه و مصر تاکید کرد و افزود: محور فیلادلفیا برای دستیابی به اهداف ما در جنگ غزه بسیار مهم است؛ چراکه اکسیژن حماس را تامین می‌کند. محور فیلادلفیا به ما کمک می‌کند از رسیدن سلاح به دست حماس جلوگیری کنیم.

کارشکنی نتانیاهو در مذاکرات آتش‌بس؛ تقلا برای ادامه حیات سیاسی
تظاهرات اعتراضی در اراضی اشغالی

فشار بایدن بر نتانیاهو برای اتمام جنگ در غزه

«سید نیما موسوی» کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط با تظاهرات گسترده در اراضی اشغالی علیه نتانیاهو و اعتصابات سراسری در این منطقه تصریح کرد: برخی از رسانه‌های رژیم صهیونیستی مدعی هستند که تظاهرات صورت گرفته به سود بایدن و یحیی السنوار رئیس جدید دفتر سیاسی حماس بوده است.

او با بیان اینکه ما در حال حاضر در آستانه انتخابات آمریکا قرار داریم، خاطرنشان کرد: بایدن تمایلی ندارد که مسئله اسرائیل تبدیل به یک مولفه مهم در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شود؛ چرا که می‌داند این موضوع به نفع او نیست و به کارزار انتخاباتی ترامپ کمک می‌کند، به همین دلیل تمایل دارد که از راه‌های مختلف به نتانیاهو این فشار را بیاورد که جنگ را به نوعی به اتمام برساند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا همچنین با اشاره به انتخاب «یحیی السنوار» به عنوان رئیس جدید دفتر سیاسی حماس خاطرنشان کرد: این انتخاب باعث شده که استراتژی حماس از گفتمان قطر به گفتمان غزه نزدیک‌تر شود و این خود در تحولات در این منطقه موثر بوده است.

کارشکنی نتانیاهو در مذاکرات آتش‌بس؛ تقلا برای ادامه حیات سیاسی
اعتصاب سراسری در اراضی اشغالی

نتانیاهو می‌داند وقوع آتش‌بس به معنای پایان عمر سیاسی اوست

او با بیان اینکه آمریکایی‌ها در کنار اینکه می‌خواهند به نوعی نتانیاهو را مهار کنند تا تحولات در این منطقه به یک مسئله تاثیرگذار در انتخابات ریاست جمهوری این کشور تبدیل نشود، به دنبال راهکار بلندمدتی نیز در ارتباط با غزه هستند و در این ارتباط بدشان نمی‌آید که محمود عباس را به عنوان شخصیت آینده فلسطین برجسته کنند، خاطرنشان کرد: از دیگر سو بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل می‌داند که پایان جنگ و وقوع آتش‌بس به معنای پایان عمر سیاسی اوست و در همین چارچوب است که می‌بینیم که او برای کارشکنی در مذاکرات آتش بس موضوع گذرگاه فیلادلفیا را مطرح کرده است و روز گذشته نیز تاکید کرد که از این محور خارج نخواهند شد.

موضوع ماندن و یا نماندن در محور فیلادلفیا به عامل اختلاف میان مقامات نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی تبدیل شده و درحالی که سران نظامی این رژیم ماندن در آن را بیهوده می‌دانند، نتانیاهو و وزرای تندروی او بر ضرورت حفظ حضور نظامی در این محور تاکید دارند.

کنترل محور فیلادلفیا یک هدف راهبردی بلندمدت برای رژیم صهیونیستی بوده و نخست‌وزیر این رژیم می‌خواهد به بهانه جلوگیری از تلاش‌های حماس برای قاچاق اسلحه، با حفظ تسلط بر این محور خودش را در عرصه سیاسی و نخست‌وزیری حفظ کند.

محور فیلادلفیا که به محور «صلاح الدین» نیز معروف است، در طول مرز میان نوار غزه و مصر واقع است‌. طول این محور ۱۴ کیلومتر است و از دریای مدیترانه در شمال نوار غزه تا گذرگاه «کرم ابوسالم» در جنوب این باریکه امتداد دارد.

 

 

اداره کج‌دار و مریز جنگ توسط نتانیاهو تا انتخابات آمریکا

موسوی تصریح کرد: استراتژی نتانیاهو این است که وضعیت جنگ را به صورت کج‌دار و مریز تا زمان برگزاری انتخابات آمریکا ادامه دهد؛ چرا که او تصور بر این دارد که اگر در انتخابات ترامپ به پیروزی برسد گزینه‌های بیشتری در مقابل خود خواهد دید.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.