stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۹ خرداد , ۱۴۰۳ Wednesday, 29 May , 2024
  • کد خبر : 123917
  • 27 اردیبهشت 1399 - 16:39
1

عرضه سهام عدالت و ETF در بورس بر معیشت مردم تاثیرگذار است

عرضه سهام عدالت و ETF در بورس بر معیشت مردم تاثیرگذار است

ایسنا/فارس مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس، عرضه سهام عدالت و ETF در بازار سرمایه را تاثیرگذار در بهبود معیشت مردم دانست و تاکید کرد که استفاده هوشمندانه از این فرصت، امکانی برای بهبود وضعیت اقتصاد جامعه است.

قلم | qalamna.ir :

بابک دایی، شنبه ۲۷ اردیبهشت در یک کنفرانس خبری با بیان اینکه، فرصت پذیره نویسی برای صندوق‌های دولتی (ETF) را تا پایان اردیبهشت اعلام و از عموم مردم دعوت کرد که با استفاده از فرصت باقیمانده در این پذیره نویسی شرکت کنند.

او گفت: از ابتدای امسال با توجه به شرایط اقتصادی خاصی که بر کشو حاکم به ویژه آثار ناشی از بیماری کرونا شده، وزارت اقتصاد و دارایی سیاست‎های مهمی را در راستای رشد و توسعه اقتصادی در سال جهش در دستور کار قرار داد.

دایی با اشاره به اینکه واگذاری باقی مانده ۵ صندوق دولتی شامل سه بانک ملت، تجارت و صادرات و همچنین دو بیمه البرز و اتکای امین و همچنین آزاد سازی سهام عدالت در دستور کار وزارتخانه متبوع قرار گرفت که تقریبا مردم استان فارس از اولین طرح بی خبر هستند و اطلاعی ندارند، افزود: هر دو اقدام ویژه این وزارتخانه نقش مهم و تاثیرگذاری در معیشت مردم خواهد داشت.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس گفت: براساس سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و همچینن سیاست‌های ابلاغی رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی مبنی بر مردمی کردن اقتصاد و تکالیف تبصره ٢ بودجه امسال، این وزارتخانه به نمایندگی از دولت باقیمانده سهام ملت، تجارت و صادرات و ۲ بیمه البرز و اتکای امین را در دستور کار داد که از ۱۴ اردیبهشت آغاز شده و تا ۳۱ اردیبهشت ادامه دارد.

دایی، مشارکت آحاد جامعه در بورس را یکی از اهداف مهمی عنوان کرد که در دستور وزارتخانه اقتصاد و دارایی قرار گرفته و در این خصوص اضافه کرد: این وزارتخانه برای مشارکت بیشتر مردم در این زمینه، عرضه سهام شرکت‌های دولتی را در دستور کار قرار داده است.

او اضافه کرد: در سطح دنیا برای اینکه ریسک‎ها را کاهش داده و زمینه مشارکت مردم را فراهم کنند، از طریق صندوق‌های ETF ورود می‌کنند. در این روش همه افرادی که دارای کد ملی هستند، امکان خرید سهم به میزان حداکثر ۲ میلیون تومان را دارند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس شفافیت قیمت را بارزترین ویژگی این طرح خواند و عنوان کرد: کل ارزش تقریبی سهام در ای تی اف در این ۵ صندوق بالغ بر ٢٣ هزار میلیارد تومان است و افراد با ٢٠درصد تخفیف می‎توانند در این پذیره نویسی شرکت کنند.

دایی ادامه داد: مردم می‎توانند بدون محدودیت سنی در این طرح به ۲ روش کد بورسی یا از طریق ١۴ بانک منتخب (ملی، سپه، صادرات، تجارت، ملت، رفاه کارگران، کشاورزی، مسکن، صندوق قرض‌الحسنه مهر ایران، پارسیان، پاسارگاد، توسعه تعاون، اقتصاد نوین و پست بانک) به صورت حضوری و غیرحضوری شرکت کنند.

او با طرح این توضیح که ETF ها، ۲ ماه بعد از پذیره نویسید، قابل خرید و فروش است، گفت: برای پذیره نویسی الزامی به کد بورسی نیست و سایت‎های اداره کل و وزارت اقتصاد و سامانه شادا حزییات این طرح‎ها را به اشتراک گذاشته‌اند.

دایی در بخش دیگری از سخنان خود به آزاد سازی سهام عدالت به عنوان یکی دیگر از اقدامات وزارت اقتصاد در راستای مردمی کردن اقتصاد اشاره و با جدی دانستن عزم دولت بر آزادسازی سهام شرکت‌های دولتی، گفت: امید است به زودی شاهد حضور ٣ میلیون و ٣٢٩ هزار و ١١ نفر از استان فارس در باشگاه بزرگ سرمایه کشور باشیم.

او افزود: این آزاد سازی موجب تحرک بهتر سرمایه در اقتصاد خرد و کلان خواهد شد و سهامداران پس از ١٣ سال اختیار دارند که دارایی خود را به اشکال دیگر سرمایه تبدیل کنند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس ادامه داد: از سال ٨۵ طرح توزیع سهام عدالت آغاز شد و در مرحله اول به کمیته امداد و بهزیستی داده شد و جمعا با انجام ۱۸ مرحله پذیره نویسی، ۴۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در کشور ثبت نام کردند.

دایی با بیان اینکه پس از ١٠ سال قرار شد قیمت این سهام از محل سود سالانه شرکت‎ها تامین شود، گفت: سال ٩۵ وقتی ارزیابی انجام شد کل ارزش سهام، یک میلیون تومان را پوشش نداد و ارزش تقریبی برخی سهام به ۵٢٣ و ۴٣٢ هزار تومان رسید.

او ادامه داد: برآوردهای ما نشان می‌دهد که سهام عدالت با توجه به ارزش بازار سرمایه تقریبا ١۴ برابر شده و اکثر مردم رقمی حدود ٧ میلیون و ۵٠٠ تومان در بورس سرمایه دارند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس یادآور شد: پس از صدور پیام رهبری در دوم اردیبهشت امسال آزاد سازی سهام عدالت کلید خورد و نهایتا هشتم خرداد ماه پایان مهلت برای تعیین تکلیف سهام افراد مشخص شده است.

دایی گفت: با دو روش مستقیم و غیرمستقیم بدین معنا که در روش اول سهامدار بدون واسطه سهام خود را مدیریت می‌کند و در روش دوم اجازه مدیریت به شرکت‌های استانی داده می‌شود، امکان آزاد سازی سهام فراهم شده است.

او برای کسانی که اشراف اطلاعاتی دارند پیشنهاد کرد که روش مستقیم را انتخاب کنند و ادامه داد: تمام سهامداران سهام عدالت به صورت پیش فرض عضو سهام سرمایه گذاری دولتی هستند. در روش مستقیم خود شخص با اخذ کد بورسی می‌تواند به صورت عادی خرید و فروش کند اما در روش غیرمستقیم، سهامدار شرکت‌های استانی می‌شوند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس با بیان اینکه متاسفانه تعدادی از سهامداران تاکنون نه شماره شبای خود را در سامانه ثبت کرده و نه سودی دریافت کرده‎اند، از مردم استان خواست تا هرچه سریعتر نسبت به ثبت شماره شبای یکی از بانک‎ها در سامانه سهام عدالت اقدام کنند.

دایی همچنین با بیان اینکه امکان نقل و انتقال سهام عدالت به صورت وکالتی و … وجود ندارد، تاکید کرد: هر گونه معامله قولنامه‎ای، دستی، عادی …غیرقانونی است و پیگرد دارد.

او در خصوص افراد سهامداری که فوت کرده‎اند هم گفت: ورثه تا ٨ خرداد با مراجعه به دفاتر پیشخوان می‌توانند برای تقسیم سود اقدام کنند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس همچنین گفت: در سال ٨۵ شماره موبایل‎هایی ثبت شده که شماره خود افراد نیست که سازمان خصوصی سازی در این باره امکانی فراهم کرده که افراد با ورود به سامانه موبایل خود را وارد، ویرایش و تایید کنند.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.