stat counter
تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
  • کد خبر : 461088
  • 16 خرداد 1402 - 3:15
2

پرونده اماکن اعلام نشده بسته نشده است

پرونده اماکن اعلام نشده بسته نشده است
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی:  مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در یک کنفرانس خبری گفت:ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران در سه ماه گذشته بیش از یک چهارم افزایش یافته است.
رافائل گروسی افزود: آژانس در برخی از تاسیسات اتمی ایران تجهیزات نظارتی نصب کرده و در حال بررسی پاسخ های این کشور درباره یافت شدن آثار اورانیوم در مرکزی در آباده، استان فارس، است اما این اقدامات کافی نیست.وی  ضمن اشاره به اینکه آژانس درباره وجود اورانیوم در سه سایت هسته‌ای پاسخ‌های از ایران دریافت کرده است، افزود اما آژانس همچنان به تحقیقات و ارزیابی‌های خود ادامه می‌دهد.مدیرکل آژانس  درباره ابهام‌های آژانس درباره مرکز اعلام نشده آباده در استان فارس گفته است که پاسخ های ایران به سئوالات بازرسان درباره منشا آثار اورانیوم کشف شده، ممکن است صحیح باشد. گروسی گفت آژانس فعلا این پاسخ ها را «رد یا تایید» نمی کند بلکه با حسن نیت آنها را مورد ارزیابی قرار خواهد داد.
او بسته شدن موضوع یا پایان یافتن سئوالات بازرسان درباره این مرکز را رد کرده است.کنفرانس خبری  گروسی در روز اول جلسه فصلی شورای حکام برگزار شد.
او پیش از کنفرانس مطبوعاتی در نشست شورای حکام گفت که در ارتباط با ایران و اجرای توافق های دوجانبه با این کشور «پیشرفت‌هایی حاصل شده است، اما نه به اندازه‌ای که من امیدوار بودم».گروسی گفت: «آنچه اکنون باید اتفاق بیفتد، یک فرآیند پایدار و بدون وقفه است که منجر به تحقق تمام تعهدات مندرج در بیانیه مشترک بدون تاخیر بیشتر می شود».
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  همچنین گفت ایران دارای نزدیک به نیم تُن ذخایر اورانیوم غنی شده۲۰ درصد و بیش از یک‌صد کیلوگرم اورانیوم غنی شده تا ۶۰ درصد است. گروسی گفت که این سازمان در حال حاضر درباره یکی از سه مرکز از پیش اعلام نشده ایران به آژانس که در آن آثار اورانیوم پیدا شده، فعلا سئوالی ندارد و در حال ارزیابی فنی جواب‌های ایران است.
این مرکز در آباده، استان فارس، قرار دارد و یکی از سه مرکزی است که آژانس از ایران خواسته درباره پیدا شدن آثار اورانیوم در آن «پاسخ های فنی و معتبر» بدهد.
 گروسی می گوید در اجرای توافقی که با مقام های ایرانی در اسفند ماه سال گذشته به دست آمده، ایران باید اقدامات بیشتری انجام دهد.
مدیرکل آژانس گفت: تجهیزات نظارتی این نهاد در برخی از تاسیسات اتمی نصب شده اما اطلاعات آن فعلا به صورت مهروموم شده در ایران باقی می ماند.
او با اشاره به اینکه دوربین‌های نظارتی آژانس در اوایل ماه مه میلادی در کارگاه‌های مونتاژ سانتریفیوژ ایران نصب شده تاکید کرد که همچنین دوربین‌هایی در نیروگاه فردو و همچنین تاسیسات نطنز به منظور نظارت بر غنی‌سازی با خلوص بالا نصب شده است.  گروسی با اشاره به اهمیت وجود این دوربین‌ها در تاسیسات هسته‌ای ایران افزود: «وجود این دوربین‌ها و نظارت‌ها به ما کمک می‌کند تا با سرعت بیشتری تغییرات احتمالی در سطح غنی‌سازی ایران را شناسایی کنیم.» 

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.