گروه فرهنگی: در شرایطی که به نظر میرسد برای جذب مخاطب به سینماها باید طرح های تشویقی درنظر گرفته شود، درخواست برای افزایش قیمت بلیت سینما این سوال را مطرح میکند که آیا چنین تصمیمی در این مقطع با اوضاع اقتصادی و بیرغبتی مردم برای رفتن به سینما منطقی است؟ مرتضی شایسته – دبیر شورای صنفی نمایش – پس از جلسه اخیرا شورا در روز دوشنبه ۱۸ اسفند، اعلام کرد که در راستای تدوین آیین نامه جدید اکران موضوع افزایش قیمت بلیتها نیز به سازمان سینمایی ارجاع داده شده تا پیشنهاد این شورا توسط رئیس سازمان سینمایی بررسی و در صورت تایید به تصویب برسد.
انتشار خبر افزایش بهای بلیت در روزهای گذشته به ۱۵، ۲۵ و ۳۰ هزارتومان برای سینماهای درجه یک، ممتاز و مدرن با واکنشهای مختلفی همراه بوده و برخی بر این باورند که بهتر بود برای رونق پیدا کردن سینماها طرحهای تشویقی در نظر گرفته میشد نه اینکه در این شرایط اقتصادی، بلیت سینما که اولویتی هم در سبد خانوار ندارد با افزایش قیمت روبرو شود. با این حال مشخص است که این پیشنهاد مورد موافقت نمایندگان پخشکنندهها، سینمادارها و تهیهکنندگان سینما بوده که از طرف شورای صنفی مطرح شده است.در اینباره سعید خانی که علاوه بر تجربه تهیهکنندگی و پخش فیلم، به تازگی به جرگه سینماداری نیز پیوسته، به ایسنا میگوید با افزایش قیمت بلیت سینماها در شرایط فعلی موافق است چرا که کم شدن قیمت بلیت را اقدام موثری در جذب مخاطب سینما نمیداند.
او با اشاره به افزایش چند برابری هزینههای تولید در سینما و هزینههای نگهداری سالنهای سینمایی ادامه میدهد: برای مخاطب واقعی سینما آنقدر اهمیت دارد که رقم ۳۰ هزار تومان زیاد نباشد، اما آنچه من خودم به آن معتقدم این است که بلیت سینما میتواند از ۳۰ هزار تومان هم بیشتر باشد ولی به شرط آنکه در طول هفته بهای شناور داشته باشیم. این چیزی است که امیدوارم در صنعت سینمای خود یک روزی به آن برسیم چون به نظرم مسئله غیرمنطقی این است که بلیت سینما در روزهای پنجشنبه و جمعه که پیک مخاطب را داریم، با ظهر روز شنبه یکسان باشد و بهتر است در سینمای مدرن هم در روزها و سانسهای مختلف قیمتهای شناور برای بلیت داشته باشیم.وی اضافه میکند: البته من هم موافقم که شاید بهتر بود تصمیم به افزایش قیمت بلیت کمی دیرتر گرفته میشد ولی نباید فراموش کنیم که ما در مورد دو درصد جمعیت ایران صحبت میکنیم. در ماههای گذشته شاهد بودیم که وقتی بلیت سینما نیمبها شد هیچ تفاوتی حاصل نشد و مخاطبی به سالنها نیامد، به همین دلیل قبول ندارم که بگوییم گران شدن بلیت سینما سبب کم شدن مخاطب خواهد شد.