stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۲۸ مرداد , ۱۴۰۳ Sunday, 18 August , 2024
  • کد خبر : 109648
  • 30 فروردین 1399 - 12:25
1

انتقاد قانون‌گذاران جمهوری چک از اتکا به چین برای مقابله با کرونا

انتقاد قانون‌گذاران جمهوری چک از اتکا به چین برای مقابله با کرونا

قانون‌گذاران جمهوری چک از تصمیم دولت برای خرید تجهیزات حفاظتی از چین به منظور محدود کردن شیوع ویروس کرونا انتقاد کرده و درخواست کردند که محموله بعدی تجهیزات حفاظتی به صورت داخلی و یا از سوی کشوری نزدیک‌تر تامین شود.

قلم | qalamna.ir :

به نقل از خبرگزاری رویترز، سنای جمهوری چک قطعنامه‌ای را تصویب کرد مبنی بر اینکه دولت برای تامین تجهیزات حفاظتی به جای چین به تولیدات داخلی یا کشورهای اتحادیه اروپا تکیه کند.
پاول فیشر، رئیس کمیته امور خارجه سنای جمهوری چک به خبرگزاری رویترز گفت: خودکفایی در زمینه تجهیزات پزشکی نخستین گام به سوی امنیت کشور است. و این بدان معناست که در حال حاضر زمان آن فرا رسیده که از دولت بخواهیم به جای تکیه به کمک‌های چین به ایجاد شرایط برای انتقال تولید استراتژیک به جمهوری چک و به طور گسترده‌تر به اتحادیه اروپا تکیه کند.  
در زمانی که پاندمی کرونا اقتصاد جهان را فلج کرده، این اقدام فشار بر دولت برای خرید تولیدات داخلی را افزایش می‌دهد و تازه‌ترین اقدام از سوی یک کشور اروپایی برای تقویت صنایع داخلی‌اش محسوب می‌شود. برخی کشورها برای اجتناب از ایجاد کمبود در اتحادیه اروپا، ممنوعیت صادرات تجهیزات پزشکی و دارو را اعمال کرده‌اند.
این قطعنامه همچنین بر بحث و جدل‌ها بر سر اینکه آیا چین از پاندمی کرونا برای تقویت نفوذش در جمهوری چک استفاده کرده یا خیر تاکید دارد؛ در کشوری که تا همین اواخر بیشتر از کشورهای غرب اروپا پذیرای چین بود و پکن با وجود آنکه سرمایه‌گذاری اندکی در آنجا انجام داده اما حمایت قانون‌گذاران جمهوری چک، رئیس جمهور و ثروتمندترین تاجر این منطقه را به دست آورده است.
پتر کلنر، میلیاردر جمهوری چک تنها وام‌دهنده غربی در چین است در حالی که میلوش زمان، رئیس جمهور چک از سال ۲۰۱۳ میلادی که زمام امور کشور را در دست گرفته در تلاش است تا رضایت پکن را جلب کند.
اما با سرمایه‌گذاری‌های اندک و ضعیف، هشدارهای امنیت سایبری به خاطر کمپانی هوآوی و شهردار پراگ که با ایجاد روابط دیپلماتیک با تایپه، با چین مخالفت کرده، روابط این دو کشور خدشه‌دار شده است.
جمهوری چک که در روزهای اولیه شیوع ویروس کرونا با کمبود جدی تجهیزات حفاظتی برای کادر درمانی مواجه شد، به توافقی برای خرید ماسک و دیگر تجهیزات از چین دست یافت.
به گفته وزیر کشور جمهوری چک، دولت تا پنجم مه باید تصمیم بگیرد که توافقش برای خرید تجهیزات حفاظتی از خارج از کشور به طور عمده از چین را تمدید کند یا خیر.
این در حالی است که شهردار پراگ تاکید دارد که کمپانی‌های داخلی می‌توانند این خلا را پر کنند.
وی گفت: مشخص شده که ما ظرفیت‌های تولیدی بسیاری در جمهوری چک داشته‌ایم. جمهوری چک این فرصت برای حل این مساله با استفاده از ظرفیت‌های داخلی را دست کم گرفته و ترجیح داده تا این نیاز خود را از طریق چین رفع کند.
انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.