stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۲۸ مرداد , ۱۴۰۳ Sunday, 18 August , 2024
  • کد خبر : 478045
  • 28 مرداد 1403 - 17:54
0

لوکاشنکو: اعزام سربازان ناتو به اوکراین جنگ جهانی سوم را رقم می‌زند

لوکاشنکو: اعزام سربازان ناتو به اوکراین جنگ جهانی سوم را رقم می‌زند

رئیس جمهور بلاروس در مصاحبه‌ای به ائتلاف ناتو هشدار داد اعزام سربازان این ائتلاف نظامی به جنگ اوکراین باعث شروع جنگ جهانی سوم خواهد شد.

قلم | qalamna.ir :

«الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس در مصاحبه‌ای با شبکه «روسیا تی‌وی» تصریح کرد: «اوکراین نخواهد توانست روسیه را شکست دهد. پس اگر اوکراین نتواند چه کسی این کار را خواهد کرد؟ غرب و ناتو.»

او افزود: «ما به همراه رئیس جمهور ولادیمیر پوتین باید ببینیم که چه می‌شود. ناتو می‌تواند سربازانش را به شکل کاملا علنی به این جنگ بفرستد بدون آنکه نیازی به پنهانی عمل کردن داشته باشد. آنها اکنون دارند تسلیحات، مزدوران، پرسنل نظامی سابق، جنگنده‌های اف-۱۶ و چیزهای دیگر را به اوکراین می‌فرستند. می‌خواهند برنامه‌ریزی و اجرای عملیات‌ها به دست ناتو از خاک اوکراین انجام شود. روی آنها فراتر از آن، این است که بلاروس را از طرف لهستانی‌های شرور و با کمک رهبران لهستان تصرف کرده و این محور را تقریبا تا کالینینگراد، بسط دهند. چیزی که قبلا نیز رخ داده است.»

رئیس جمهور بلاروس در ادامه این مصاحبه خاطر نشان کرد: «در چنین شرایطی ما با یک بسیج تمام‌عیار نیرو و جنگ تمام‌عیار روبرو می‌شویم که در آن دفاع از خودمان تقریبا برای ما غیرممکن خواهد شد.»

لوکاشنکو: اعزام سربازان ناتو به اوکراین جنگ جهانی سوم را رقم می‌زند
لوکاشنکو

لوکاشنکو هشدار داد: «اگر آنها سربازان ناتو را به اوکراین اعزام کنند، عملا جنگ جهانی سوم شروع خواهد شد. پس از آن در این جنگ هم از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی و هم راهبردی استفاده خواهد شد و یک پاسخ فوری و وحشتناک وجود خواهد داشت. هم ما و هم آنها این مساله را درک می‌کنیم. بنابراین لازم است که پای میز مذاکره بنشینیم.»

لوکاشنکو در ادامه این مصاحبه تاکید کرد روسیه سرانجام منطقه کورسک را از اشغال ارتش اوکراین که به هر قیمتی به خاک روسیه حمله کرده، آزاد خواهد کرد و تشدید جنگ ممکن است منجر به نابود شدن اوکراین شود.

الکساندر لوکاشنکو خاطر نشان کرد، در بین نیروهای ارتش اوکراین که به منطقه کورسک روسیه حمله کردند هیچ نیروی غیرحرفه‌ای وجود ندارد. او گفت که اوکراین برای ترتیب دادن این حمله عمدتا نیروهای با تجربه جنگی را تمام طول خط تماس برگزید و بقیه نیروها مجددا تجهیز شدند و در این حمله از نیروهای مزدور، لهستانی و دیگر نیروها استفاده شده است.

رئیس جمهور بلاروس خاطر نشان کرد: «یک نیروی بسیار قدرتمند تشکیل شد و آنها دست به حمله زدند. وضعیت مرز چگونه بود؟ من زمان خدمتم در ارتش یک سرباز مرزبان بودم و می‌دانم مرز به چه شکل است. در آنجا چند تا نیرو وجود داشت و هر چند که شما آنها را تقویت کردید اما آنها باز هم نتوانستند در برابر یک چنین نیرویی مقاومت کنند.»

رئیس جمهور بلاروس اضافه کرد: «طبیعتا ارتش روسیه و پوتین نهایت تلاش خود را خواهند کرد تا ارتش اوکراین را در آنجا از بین ببرند. پس این سوال پیش می آید که چرا این نیروها را آنجا فرستادند؟ آیا هدفشان این بود که باتجربه‌ترین نیروهای رزمی ارتش خود را دفن کنند؟ آنها بهترین نیروهایشان را آنجا فرستادند. چه اتفاقی برای بخش‌های دیگر جبهه خواهد افتاد؟ وقتی اوکراینی‌ها را به خط مقدم جنگ می‌فرستند آنها با همه خداحافظی می‌کنند. ما این را مطمئنا می‌دانیم. آنها می‌دانند که بلیطشان یک طرفه است.»

رئیس جمهور بلاروس تاکید کرد دست زدن به تشدید جنگ می‌تواند غم‌انگیزترین پایان را برای اوکراین رقم بزند. او گفت: «اگر وضعیت به همین منوال به پیش برود و جنگ با حملاتی نظیر حمله به کورسک تشدید شود، در نهایت ممکن است منجر به نابود شدن اوکراین شود. هنوز هیچکسی پیدا نشده که این امپراطوری (روسیه)‌ را شکست دهد. هیچکس نخواهد توانست روسیه را شکست دهد. ائتلاف ناتو چگونه قرار است با این وضعیت کنار بیاید؟ آمریکایی‌ها تنها یک سیاست دارند؛ این که اروپا را در مقابل روسیه قرار دهند تا با یکدیگر بجنگند. و سپس خودشان با چین در شرق سر و کار داشته باشند.»

رئیس جمهور بلاروس گفت اوکراین با حمله به کورسک به تصور غلط خود به دنبال تقویت اهرم خود در هرگونه مذاکرات صلح است.

لوکاشنکو: اعزام سربازان ناتو به اوکراین جنگ جهانی سوم را رقم می‌زند

او به شبکه «روسیا تی‌وی» گفت: «من حرف پوتین را قبول دارم که گفت نبرد بر سر تقویت اهرم و به دست آوردن جایگاهی قدرتمندتر، در صورت اجرای هرگونه مذاکرات احتمالی است. غرب هم همین حرف را زده و اوکراین نیز رویای آن را دارد. اما سوال دیگری پیش می‌آید؛ در یک چنین سناریویی چه کسی مایل خواهد بود با آنها مذاکره کند؟ بنابراین چنین راهی برای جستجوی تقویت اهرم و به دست آوردن موضعی مطلوب‌تر در میز مذاکره غلط بوده و راهش این نیست. چنین شیوه‌ای شیوه کلاسیک است اما در جنگ با امپراطوری عظیمی که قطعا هنوز جنگ تمام‌عیاری شروع نکرده، ممکن نمی‌شود.»

رئیس جمهور بلاروس همچنین تصریح کرد خائنینی از بلاروس و روسیه دارند در کنار اوکراین در منطقه کورسک می‌جنگند. او اضافه کرد: «یگانی از نیروهای داوطلب روس، که من به آنها ولازوویتس می‌گویم و یگان داوطلبان بلاروسی، دارند در اوکراین عملیات انجام می‌دهند. آنها نزدیک به کورسک مستقر هستند. وضعیت مثل کشتار تاریخی کاتین است. در آن زمان اوکراینی‌ها کاتین را نابود کردند. خیانتکارهای آن زمان،‌ مثل خیانتکارهای الان هستند. آنها دارند آنجا در کنار اوکراینی‌ها می‌جنگند.»

لوکاشنکو بیان داشت: «واحد دیگری از مخالفان تبعیدی بلاروسی در اوکراین به نام یگان “کاستوس کالینوفسکی” وجود دارد. اما آنها یک سری حقه‌باز حقیر هستند که بیشتر سیاستکار هستند تا جنگنده.»

به گفته لوکاشنکو، بلاروس در واکنش به سیاست‌های تجاوزگرانه اوکراین مجبور شده تقریبا یک‌سوم از ارتش خود را در مرز با اوکراین مستقر کند. او ادامه داد: «اوکراین بیش از ۱۲۰۰۰۰ نیروی نظامی را نزدیک مرز با بلاروس نگه داشته است. ما با توجه به سیاست تجاوزگرایانه آنها نیروهای ارتش خود را در چند نقطه از مرز به عنوان اقدام تدارکاتی برای زمان جنگ احتمالی مستقر ساخته‌ایم. از طرفی نیروهای ویژه نیز شامل نیروهای آلفا،‌ آلماز و نیروهای دیگر در آنجا مستقر هستند؛ نیروهای برخوردار از مهارت‌ها و آموزش‌های ویژه که ماموریتشان را انجام می‌دهند.»

رئیس جمهور بلاروس ادامه داد، از اواخر ماه ژوئن و اوایل ژوئیه زمانی که بلاروس خودش را برای اجرای رژه بزرگ روز استقلال در مینسک آماده می‌کرد، وضعیت مرزی وخیم‌تر شد که منجر شد به این که بخش زیادی از هواپیماها و نیروهای زمینی ارتش اوکراین که در رژه شرکت کردند، حتی از جمله از داخل روسیه، جابجا شوند.

لوکاشنکو توضیح داد: «واضح است که مقام‌های اوکراین ناظر بر این تحرکات نیروها به سمت ما بودند. ایالات متحده آمریکا به آنها همه اطلاعات را داد. آنها تصور می‌کردند که پوتین بار دیگر از خاک بلاروس و از نزدیکی منطقه گومل، مشابه با اتفاقات اوایل عملیات نظامی ویژه در اوکراین، حمله خواهد کرد. آنها تصمیم گرفتند ۱۲۰۰۰۰ نیروی ارتش خود در آنجا تقویت کنند و من در پاسخ مجبور به مستقر ساختن مجدد تقریبا یک‌سوم از نیروهای ارتشمان به منظور تقویت مرز شدم.»

لوکاشنکو: اعزام سربازان ناتو به اوکراین جنگ جهانی سوم را رقم می‌زند

لوکاشنکو درباره سرنگون کردن اخیر پهپادهای اوکراینی در ماه اوت در حریم هوایی بلاروس هم گفت: «ما به این دلیل به این رویداد واکنش تندی نشان دادیم چون دیگر صبرمان از تجاوزات آنها لبریز شد. آنها دائما به نقض بخش شرقی مرز ما پرداختند تا به سن پترزبورگ و به روسیه دسترسی پیدا کنند. برخی از پهپادهایی که اوکراین مونتاژ کرده ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ کیلومتر را پرواز کرده و از مرز ما عبور کرده و به تاتارستان رسیدند. ما به آنها هشدار دادیم و سامانه پدافند هوایی ما آنها را رصد کرده و فورا اطلاعات را برای نیروهای پدافند هوایی روسیه ارسال کرد.»

رئیس جمهور بلاروس گفت وقتی که پهپادهای اوکراینی خاک بلاروس را نقض کردند مجبور به پاسخ در تمامی جبهه‌ها شد.

او بیان داشت: «ما مجبور به مستقر کردن مجدد سربازان و نیروهای که عقب برده بودیم شدیم. یک‌سوم ارتش ما مجددا در مرز جنوبی مستقر شدند و ما سربازانمان را در غرب بسیج کرده و آنها را به جنوب و به یک میدان آموزشی منتقل کردیم تا واحدها را آماده کنیم. این یک فعالیت از قبل برنامه‌ریزی شده بود. در آنجا چند هزار نیروی نظامی متعلق به محورهای غرب و شمال غرب نیز وجود دارند.»

لوکاشنکو با اشاره به اینکه اوکراین با اقدامات تحریک‌آمیز خود دارد روسیه را به استفاده از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی خود تشویق می‌کند، گفت: «اوکراین با تشدید جنگ تلاش دارد روسیه را به سمت اقدامات نامتقارن و بگذارید بگوییم به سمت استفاده از تسلیحات هسته‌ای در آنجا می‌برد. آنها دارند چنین چیزی را تشویق می‌کنند. پس از آن احتمالا به ندرت متحدی برای ما باقی مانده باشد و حتی هیچ کشوری که همبستگی داشته باشد باقی نمی‌ماند. این‌ها هم جزو تسلیحات هسته‌ای هستند و نوعی ترس از آنها وجود دارد. به همین دلیل آنها می‌خواهند برای رخ دادن این اتفاق فشار بیاورند.»

رئیس جمهور بلاروس اظهار کرد اوکراین اکنون تقریبا «نازی‌زدایی» شده و تنها یک اقلیت کوچک از نازی‌های متعصب در اوکراین حضور دارند. لوکاشنکو با درخواست برای برگزاری مذاکرات به منظور حل‌وفصل جنگ اوکراین گفت: «بگذارید ما پای میز مذاکره بنشینیم و به این جنگ پایان دهیم. نه مردم اوکراین نه مردم روسیه و نه بلاروسی‌ها به این جنگ نیاز ندارند. این فقط مقام‌های عالی‌رتبه جنگ‌طلب هستند که این جنگ را لازم دارند. من نمی‌توانم حقایق را فاش کنم چون فوق محرمانه هستند اما این مقام‌های عالی‌رتبه علنا گفته و معتقدند این که اوکراینی‌ها و روس‌ها یکدیگر را بکشند، خوب است.»

وی افزود: «ما باید بیدار شویم. فردا ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین که اکنون در پناهگاهی در کی‌یف نشسته، قرار است کجا بنشیند؟ در بریتانیا. نازی‌ها دیگر در اوکراین نیستند و اوکراین نازی‌زدایی شده و صرفا چند نازی متعصب اقلیت در آنجا باقی مانده و نازیسم دیگر در آنجا رایج نیست. امروز حدود ۷۰ درصد اوکراینی‌ها از زلنسکی متنفر هستند چون او قولی داد که به آن عمل نکرد و مردم اوکراین در حال کشته شدن هستند.»

به گفته لوکاشنکو یک معضل امروز اوکراین در جنگ این است که بخش عظیمی از مردانش که در سن جنگیدن هستند به فرار روی آورده‌اند.

رئیس جمهور بلاروس خاطر نشان کرد: «اوکراین دارد علیه یک امپراطوری می‌جنگد، در حالی که مردمش دارند از جنگ فرار می‌کنند. مقام‌های اوکراین مدعی هستند که مشغول یک جنگ وطن‌پرستانه شده‌اند اما اگر جنگشان وطن‌پرستانه است پس چرا مردان آنها دارند از جنگ فرار می‌کنند؟ آنها باید بجنگند. ما در کنار یکدیگر از این جنگ وطن‌پرستانه زنده بیرون آمده‌ایم و هیچکس هم فرار نکرد.»

به گفته لوکاشنکو، بحران فرار مردان اوکراینی از جنگ به جایی رسیده که لهستان و کشورهای دیگر دوست با اوکراین شروع به دستگیر کردن شهروندان اوکراینی به منظور فرستادن آنها به جنگ کرده‌اند.

او اضافه کرد: «حالا آنها به سمت کجا فرار می‌کنند؟ آنها نمی‌توانند به روسیه بروند چون خط مقدم جنگ در سر راهشان است. پس شروع به فرار به بلاروس کرده‌اند. تعداد زیادی از آنها دارند به سمت ما  فرار می‌کنند. برخی از آنها درخواست می‌کنند که با بچه‌هایشان در بلاروس سکونت کند و ما به آنها شهروندی می‌دهیم. شما چطور می‌توانید با یک امپراطوری بجنگید وقتی هیچکس برای شما باقی نمانده که بجنگد؟»

لوکاشنکو گفت مرز بلاروس  و اوکراین به طرزی که در جنگ‌های قبلی سابقه نداشته مین‌گذاری شده و این مین‌ها بر خلاف همه هنجارها و قواعد کار گذاشته شده‌اند و دارند از خود اوکراینی‌ها قربانی می‌گیرند.

رئیس جمهور بلاروس تاکید کرد کشورش خطوط دفاعی در غرب خاک خود ایجاد کرده و به قابلیت این خطوط برای دفع هرگونه پیشروی دشمن در زمانی که بلاروس از سمت غرب مورد حمله قرار بگیرد، مطمئن است.

او بیان داشت: «شما شاهد حضور ۱۰ گروه از یگان‌های تاکتیکی ناتو در مرز غربی ما هستید. ما نمی‌دانیم برنامه‌های آنها چیست. ما منتظر آنها هستیم.  در نقاط مختلف از برست تا گرودنو خطوط دفاعی احداث شده‌اند. در حقیقت لیتوانی و لهستان مرزهایشان را بستند که این برای ما مطلوب است. ما داریم از عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین درس فرا می‌گیریم. ما بررسی می‌کنیم که کجاها لازم داریم سربازان و خطوط دفاعی خود را برقرار کنیم. من نمی‌گویم که چه تعداد نیرو مستقر ساخته‌ایم، اما برای بستن کل مرز کافی خواهند بود.»

لوکاشنکو خاطر نشان کرد: «من با موضع رئیس جمهور روسیه موافق هستم که مذاکرات صلح اوکراین باید بر مبنای توافق‌های استانبول از سر گرفته شود.»

او اضافه کرد: «ما باید پای میز مذاکره بنشینیم. ممکن است بپرسید چطور؟ من بی قید و شرط از موضع پوتین در این مساله حمایت می‌کنم، هر چند که ما بر سر مسائل زیادی هم مجادله داریم. زمان نشستن پای میز مذاکره چین، برزیل و طرف‌های دیگر فورا خواهند پرسید که از کجا باید شروع کنیم؟ رئیس جمهور پوتین به درستی  و هوشمندانه گفت که مذاکرات از نقطه‌ای که در استانبول پایان یافت، از سر گرفته شوند. بیایید بار دیگر به سراغ توافق‌هایی که توسط مذاکره‌کنندگان در استانبول آغاز کردند، برویم. پوتین سند آن را با من به اشتراک گذاشت. بگذارید مذاکرات را از آن نقطه شروع کنیم. البته وضعیت میدانی تغییر کرده اما هنوز هم این توافق‌ها نقطه‌ای هستند که طرف‌ها می‌توانند از آنجا مذاکراتشان را از سر بگیرند.»

این اظهارات رئیس جمهور بلاروس در حالی در این مصاحبه مطرح شد که او همچنین در یک سخنرانی از طریق ویدیو کنفرانس خطاب به سومین اجلاس «صدای جهان جنوب» در هند بیان داشت: «دیگر برتری غرب در جهان به گذشته پیوسته و حالا ما شاهد منتقل شدن مرکز و نقطه‌ثقل پیشرفت اقتصادی و جهانی به کشورهای جهان شرق و جهان جنوب هستیم.»

رهبر بلاروس یادآور شد که اجلاس «صدای جهان جنوب» دارد تبدیل به یکی از بزرگترین مجامع جهانی مختص بحث درباره مسائل مربوط به نظم جهانی نوین و آینده بشریت می‌شود.

او خاطر نشان کرد: «اهداف و رویکردهای مشترکمان برای رسیدگی به مسائل جهانی ما را متحد می‌کند. این به مثابه ایجاد یک نظم جهانی چند قطبی، یک نظام امنیتی تفکیک‌ناپذیر و تلاش‌هایی با هدف تضمین توسعه پایدار و تقویت همکاری‌های برابر  و مهم‌تر از همه بالا بردن استانداردهای زندگی برای کشورهایمان است.»

لوکاشنکو ادامه داد: «لازم است ما به صورت فعال‌تری رهبری خود را در امور بین‌المللی نشان دهیم. صدای جهان جنوب باید با تمام قدرت ابراز شده و با پتانسیل عظیم این بلوک مطابق باشد. دشمنان این قدرت فزاینده ما را درک می‌کنند و تلاش دارند با آن مقابله کنند. نخست وزیر هند به درستی گفت اکثریت مشکلات جهان در حالی که توسط جهان جنوب ایجاد نشده اما آسیب بزرگتری را متوجه ما می‌کند.»

او ادامه داد، تحریم‌های اقتصادی وحشیانه غرب به کل کشورهای در حال توسعه آسیب زده‌اند. لوکاشنکو گفت: «این تحریم‌های غیرقانونی اعمال شده توسط غربی‌ها علیه بلاروس همچنین تاثیری ویرانگر را بر کشورهای دیگر داشته‌اند. ما سال‌هاست که تحت تحریم‌های وحشیانه و ناجوانمردانه‌ای زندگی کرده‌ایم که نه فقط بر کشور ما بلکه همچنین بر کشورهای شما تاثیر منفی گذاشته‌اند. اعمال محدودیت بر صادرات کود بلاروس باعث بدتر شدن مشکلات مربوط به کمبود غذا و گرسنگی در فقیرترین کشورها شده است.»

الکساندر لوکاشنکو گفت غرب همچنان دارد جنگ‌هایی را در جهان تحریک می‌کند که منجر به ایجاد چند میلیون آواره و پناهجو می‌شوند، اما کشورهای جهان جنوب و بلاروس را از بابت بحران مهاجرت متهم می‌کند. و دلیل واقعی این جنگ‌ها استخراج منابع و اعمال یک نظام مبادله‌ای ناعادلانه بر کشورهای در حال توسعه است.»

به گفته لوکاشنکو، توسعه در جهان بدون صلح پایدار و حل وفصل تعارضات جهانی غیرممکن است. او گفت: «امروز مناطق زیادی توسط جنگ‌ها و درگیری‌ها متزلزل شده‌اند. رقابت تسلیحاتی سرعتی بی‌سابقه به نفع شرکت‌های فراملیتی پیدا کرده است. اما بدون صلح پایدار و حل وفصل تعارضات جهانی هرگونه توسعه‌ای غیرممکن است.»

او ادامه داد به همین دلیل بلاروس بارها ابتکارعمل‌های صلح را معرفی کرده و از مذاکرات مخصوص حل‌وفصل جنگ‌ها میزبانی کرده است.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.