stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۲۸ مرداد , ۱۴۰۳ Sunday, 18 August , 2024
  • کد خبر : 477983
  • 27 مرداد 1403 - 14:14
0

شروط جدید در مذاکرات آتش‌بس؛ تلاش نتانیاهو برای ادامه جنگ در غزه

شروط جدید در مذاکرات آتش‌بس؛ تلاش نتانیاهو برای ادامه جنگ در غزه

کارشناس مسائل فلسطین با بیان این‌که نتانیاهو به هیچ وجه در صدد رسیدن به توافق با حماس نیست، گفت: نتانیاهو تلاش می‌کند جنگ را تا جایی ادامه دهد که پای آمریکا را به آن بکشاند و هیچ امتیازی هم به حماس ندهد.

قلم | qalamna.ir :

مذاکرات آتش‌بس برای برقراری توقف جنگ غزه در شرایطی اتفاق می‌افتد که ۱۰ ماه از این جنگ و بحران‌های در پی آن‌ می‌گذرد و تاکنون هیچ‌کدام از تلاش‌ها برای روشن شدن نتیجه جنگ، اثرگذار نبوده است. در حال حاضر هم آمریکا مدعی است گام نخست مذاکرات در دوحه به خوبی پیش رفته، اما اگر خوب بود چرا حماس برای دور جدید مذاکرات نماینده‌ای نفرستاد؟!

دور جدید مذاکرات آتش‌بس غزه در دوحه برگزار شد و مقامات صهیونیستی معتقد بودند که این «آخرین فرصت» برای دستیابی به توافق است. آمریکا، قطر و مصر در بیانیه‌ای اعلام کردند که این مذاکرات «جدی و سازنده» بوده و در فضایی مثبت برگزار شد. همچنین در این بیانیه آمده است: آمریکا با حمایت مصر و قطر، به هر ۲ طرف پیشنهادی ارائه داده است که با اصولی که بایدن در ۳۱ مه ۲۰۲۴ و قطعنامه شماره ۲۷۳۵ شورای امنیت اعلام کرده بود، مطابقت دارد.

این در حالی است که یک مقام جنبش حماس در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین اعلام کرد که حماس در مذاکرات دوحه مشارکت نخواهد کرد.

وی همچنین تصریح کرد: حماس مخالف از سرگیری مذاکرات بدون استناد به پیشنهاد ارائه شده در دوم ژوئیه است.

این مقام حماس همچنین افزود: حماس تأیید می‌کند که نتانیاهو شروط جدیدی را مطرح کرده است که روند مذاکرات را تضعیف می‌کند.

شروط جدید در مذاکرات آتش‌بس؛ تلاش نتانیاهو برای ادامه جنگ در غزه
ویرانی‌های غزه

«جهاد طه» سخنگوی حماس نیز خاطرنشان کرد: آنچه رهبری حماس در روز جمعه از نتایج نشست‌های آتش‌بس دوحه مطلع شد، شامل تعهد به آنچه دوم ژوئیه بر سر آن توافق شد، نیست.

 وی تاکید کرد: ما به هر چیزی که به خواسته‌ها و مسائل ملت فلسطین جامه عمل بپوشاند، متعهد خواهیم ماند.

جهاد طه افزود: شکی نیست که رژیم اشغالگر تنها مانع مذاکرات است و این همان چیزی است که چند روز پیش «یوآو گالانت» وزیر جنگ آن پس از تعیین شروط جدید با هدف ادامه تجاوزات به آن اذعان کرد.

وی در ادامه گفت: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر خواهان توافق نیست و از سیاست آمریکا برای خرید وقت و ایجاد فضای رسانه‌ای مثبت کاذب سود می‌برد و از مذاکرات به عنوان بهانه‌ای برای ادامه کشتارهای وحشتناکی که فراتر از جنگ نسل کشی است، سوء استفاده می‌کند.

«سید هادی سید افقهی» در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود از روند مذاکرات آتش بس غزه اظهار داشت: نتانیاهو به هیچ وجه در صدد رسیدن به توافق با حماس نیست؛  او در این مدت نتوانست به اهداف خود در آزادسازی گروگان‌ها،‌ نابودی حماس و جهاد اسلامی، اخراج فلسطینیان از غزه و … دست یابد به همین دلیل تلاش می‌کند تا شرایط را به گونه‌ای مدیریت کند که دیگر وضعیتی رخ ندهد که غزه بعد از چند سال تهدیدی برای موجودیت رژیم صهیونیستی باشد. 

وی تصریح کرد: اکنون ۱۰ ماه از جنگ غزه می‌گذرد و هیچ کدام از این اهداف علیرغم کمک‌های آمریکا و اروپایی‌ها و همچنین عادی‌سازی روابط برخی کشورها نتوانست به هدفش برسد. علاوه بر این خانواده‌های گروگان‌ها و کشته شدگان نیز فشارهایی را به نتانیاهو وارد می‌کنند تا برای رسیدن به توافق تلاش کند. 

این کارشناس مسائل فلسطین همچنین بیان کرد: استعفای اشخاصی از کابینه جنگ مانند ژنرال‌های با سابقه رژیم صهیونیستی از جمله گانتس با این هدف بود که نتانیاهو تا چه زمانی می‌خواهد جنگ را ادامه دهد،  ۲ وزیر تندرو این رژیم مانند ایتمار بن گویر وزیر امنیت داخلی تهدیدی برای نتانیاهو هستند و در صورتی که استعفا دهند کابینه رژیم صهیونیستی منحل می‌شود. 

شروط جدید در مذاکرات آتش‌بس؛ تلاش نتانیاهو برای ادامه جنگ در غزه
اختلاف در کابینه جنگ رژیم صهیونیستی

سید افقهی افزود: صهیونیست‌ها معتقد هستند مساله جنگ ممکن است به تضعیف حماس منجر  شود در عین حال با کمال وقاحت گفته‌اند آتش بس موقت اعلام شود و بعد از آزادی گروگان‌ها مجددا حملات خود را آغاز کنند. 

وی در ادامه با اشاره به ترور اسماعیل هنیه در تهران گفت: بعد از ترور و به شهادت رساندن رئیس دفتر سابق سیاسی حماس  و همچنین ترور فؤاد شکر که نفر دوم حزب‌الله بود احتمال حمله و انتقام ایران و لبنان و همچنین یمنی‌ها وجود دارد، به همین دلیل آمریکایی‌ها نگران هستند زیرا نمی‌توانند نابودی اسرائیل را تماشا کنند. اگر چه بایدن اصلا دل خوشی از نتانیاهو ندارد اما برای آمریکا در شرایط فعلی بحث جایگاه رژیم صهیونیستی، آینده منطقه و محور مقاومت مهم است. 

این کارشناس مسائل فلسطین همچنین درباره مذاکرات آتش بس و این‌که آیا نتانیاهو دنبال حل مساله است یا خیر؟ پاسخ داد: هرگز ، به هیچ وجه. حتی طرح بایدن،‌ ۲ بار از سوی شهید هنیه مورد توجه قرار گرفت برای این‌که شرایط برای برقراری آتش بس تسهیل شود،‌ کمک‌های بشر دوستانه به مردم غزه برسد، اما نتانیاهو حتی طرح بایدن را به سخره گرفت و اکنون برای همه مسجل شده که تلاش می‌کند جنگ منطقه‌ای راه بیاندازد تا به هر شکلی نجات یابد. 

سید افقهی خاطرنشان کرد: در واقع نتانیاهو تلاش می‌کند جنگ را تا جایی ادامه دهد که پای آمریکا را به جنگ بکشاند با این استدلال که هیچ امتیازی هم به حماس نخواهد داد، اما باید دید بعد از ضربه ایران چه اتفاقی می‌افتد، هنوز که ایران اقدامی انجام نداده و حمله‌ای صورت نگرفته وضعیت رژیم صهیونیستی از بُعد سیاسی و اقتصادی و … بسیار به هم ریخته است. 

وی همچنین بیان کرد: مساله مذاکرات هم آن طور که ادعا می‌کنند به خوبی پیش می‌رود و در گام اول در دوحه به خوبی برگزار شد؛ اما این چه مذاکره‌ای است که حماس در آن مشارکت  نکرد، فراموش نکنیم یحیی السنوار رییس جدید دفتر  سیاسی حماس به این سادگی‌ها زیر بار نمی‌رود. 

این کارشناس مسائل فلسطین ادامه داد: در مساله مذاکرات،‌ آمریکا مدام می‌گوید گام‌های خوبی بر می‌داریم، هدف‌شان این است ایران حمله نکند، بعد بگویند یک پادگان متروکه داخل اراضی اشغالی را مورد هدف قرار بده و به جای آن وعده دهند  که تحریم‌ها را بر می‌دارند. اما قطعا جمهوری اسلامی ایران و حزب الله پاسخ خواهند داد و حمله می‌کنند و بعد از پاسخ ایران باید دید وضعیت رژیم صهیونیستی چگونه است. 

سید افقهی در پایان درباره این‌که ممکن است نتایج مذاکرات آتش بس غزه ارتباطی به انتخابات آمریکا داشته باشد، گفت: آمریکا در زمان بایدن کاری نبود که نکند،‌ حمایتی نبود که نکرده باشد،‌ حالا ممکن است ترامپ وقیح‌تر باشد که در کمپین‌های انتخاباتی خود می‌گوید قصد دارد با ایران آشتی کند، به نظر او فهمیده مساله ایران نیست و بنابراین به گونه‌ای عمل نمی‌کند که آمریکا هر کاری دلش خواست انجام دهد. 

انتهای پیام 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.